De Gouden Ton: ‘Over wijn mag je best nonchalant praten’

Wijnkoperij De Gouden Ton mag dan een franchiseorganisatie met negen wijnwinkels in Nederland en één op Curaçao zijn, de winkel op de Denneweg – waar het allemaal begon - ademt persoonlijke aandacht. Mede-eigenaar Sarah Visser kent iedere klant én diens wijnsmaak.

BOIDR De Gouden Ton O5A2858

DATUM

18 april 2024

TEKST

Jasmine Groenendijk

BEELD

Fleur Beemster

De Gouden Ton: ‘Over wijn mag je best nonchalant praten’

Wijnkoperij De Gouden Ton mag dan een franchiseorganisatie met negen wijnwinkels in Nederland en één op Curaçao zijn, de winkel op de Denneweg – waar het allemaal begon - ademt persoonlijke aandacht. Mede-eigenaar Sarah Visser kent iedere klant én diens wijnsmaak.

Zodra we een stap zetten op de vloer van Portugese mozaïektegeltjes aan de Denneweg nummer 81, worden we teruggeslingerd naar 1870, het jaar dat in dit pandje (70 vierkante meter) het plafond werd bewerkt met ornamenten van druiventrossen en de muren voorgoed aan het zicht werden onttrokken door wijnrekken.

“In de wijnwinkel die hier begon, namen klanten hun eigen fles mee om hier wijn uit vaatjes te tappen,” vertelt Sarah Visser. Sinds een jaar is ze mede-eigenaar van deze vestiging van Wijnkoperij De Gouden Ton. De winkel die hier in 1980 de bestaande wijnhandel overnam en is uitgegroeid tot een franchiseorganisatie én eigen bedrijf dat kwaliteitswijnen uit alle delen van de wereld importeert: Résidence Wijnen in Roelofarendsveen.  

Zevenhonderd wijntitels

Terug naar de Denneweg. Visser zet een espresso voor ons neer en gaat ook op een kruk aan de verhoogde stamtafel zitten. We worden omringd door zevenhonderd wijntitels. Uit de boxen klinkt zachte jazzmuziek. “Ik heb plannen om te vernieuwen, maar ik wil vooral investeren in wat we hier al hebben,” begint Visser.   

Zoals druivenranken tijd en aandacht nodig hebben om een diepere smaak te kunnen geven aan wijn, zo bouwt Visser ook haar persoonlijke relaties op. De geboren Haagse (1986) groeide op met twee broers. “Het was altijd feest; iedereen mocht aanschuiven. Ik genoot van het samen eten en drinken. Ook met vrienden en in relaties zocht ik dat hartelijke op. En nu ervaar ik dat in mijn werk.”   


‘De Gouden Ton voelt als een familiebedrijf’

“De Gouden Ton voelt als een familiebedrijf. Mijn collega Jasper, met wie ik in de winkel sta, werkt hier tien jaar. Onze vaste chauffeur, Ajmal, werkt hier zelfs twaalf jaar. We kennen onze klanten persoonlijk en weten wat ze willen.” 

Ouwehoeren

Gepoch over de kwaliteitswijnen die hier liggen, zul je als klant nooit meemaken. “Over wijn moet je niet ouwehoeren. Daar mag je best nonchalant over praten. We zijn altijd hartelijk, open en vooral: eerlijk. Mensen waarderen dat eerlijke.” 


‘Mensen waarderen dat eerlijke’

“Onze kracht is dat we zelf importeren,” vertelt Visser. “We zoeken altijd naar een elegante stijl in wijn. En naar bedrijven die met hart en ziel wijn maken.” Er verschijnt een glimlach op haar gezicht: “Mijn wijncrush binnen De Gouden Ton is Domaine des Beaumard in de Loire. Als je een proefafspraak met Florent hebt, ben je nooit binnen vijf minuten klaar. Hij laat alles zien en proeven: wit, mousserend, zoet, rood, jong, oud, allemaal te gek.” 

Positieve omgeving  

Tijdens haar studie sociologie werkte Visser in de horeca. “In voormalig Restaurant Mutters werkte ik in een hecht team. Mijn man heb ik daar leren kennen. Hij stond in de keuken, ik in de bediening. Klassiek verhaal, hè? De horecawereld is een hele positieve omgeving, daar ligt mijn hart.”  


‘Mijn wijncrush? Domaine des Baumard in de Loire’

Visser kende via de horeca het assortiment van De Gouden Ton en Ian Wolbrink, de toenmalige manager van de winkel op de Denneweg. “Hij zei: ‘Kom een paar dagen in de winkel werken, kijken of je het wat vindt.’ Dat was negen jaar geleden. Ik ben nooit meer weggegaan.” 

Wijnacademie 

Vanuit De Gouden Ton werd Visser gestimuleerd de Wijnacademie te doen, wijnreizen te maken en veel te proeven. “Nog steeds maak ik zo’n vijf wijnreizen per jaar. Met andere ondernemers binnen De Gouden Ton, maar ook met horecaklanten. De lavendelvelden, de kelders, de persen: het complete verhaal achter de wijn. Dat is heel leerzaam. En het verstevigt je band met de producent.” 

In wijn kun je je constant blijven ontwikkelen. “Wat nu bijzonder is,” zegt Visser, “is dat Nederland zich door klimaatverandering ontwikkelt als wijnland. Neem de Kleine Schorre in Zeeland. Johan, de wijnmaker met wie we samenwerken, werd voor gek verklaard toen hij druiven ging aanplanten. Zijn vader was aardappelboer. Die wijnen zijn elk jaar uitverkocht voordat ze überhaupt op de markt zijn. We merken echt dat de vraag naar Nederlandse wijn groeit.” 

Verder wordt er in de winkel voornamelijk klassiek gedronken uit Frankrijk en Italië. En mousserend, van crémant tot champagne. Maar het populairst is riesling. Ook Vissers persoonlijke favoriet. “Ik drink graag een wat oudere riesling. We werken met Heymann-Löwenstein uit de Moezel. Zij laat de druiven langer rijpen: goudgeel in het glas, superaromatisch, van witte perzik tot gebrande koffie. Een spannende wijn.”   

Proeverijen 

Door de winkel verspreid liggen ook flessen van 700 euro. “Dat nonchalante vind ik best charmant, het is ook maar gewoon wijn, maar het is beter om die titels centraal in één ruimte te leggen.” Visser wijst naar een kantoortje achter in de winkel. “Daar komt een luxe wijndepartement, geklimatiseerd. We gaan binnenkort verbouwen, restaureren vooral. Het oude karakter van de winkel blijft.”  

Verder wil ze haar klantcontacten intensiveren: meer wijnreizen samen maken en meer proeverijen organiseren. “Vorig najaar organiseerden we een proefevenement in Theater Diligentia, met masterclasses van wijnproducenten.”  

Ook als groep groeit De Gouden Ton voorzichtig: begin 2024 opent het elfde filiaal, in Alkmaar. “Voor de franchise geldt hetzelfde: we breiden alleen uit als we een ondernemer vinden met wie we de juiste klik hebben,” zegt Visser. “Dat persoonlijke is het allerbelangrijkste.” 

www.degoudenton.nl
www.degoudenton.nl/wijnkoperij-de-gouden-ton-den-haag
www.residence-wijnen.nl 

Ook zij schenken wijnen van De Gouden Ton 

Walter Benedict  

Denneweg 69A
2514 CE Den Haag
www.walterbenedict.nl
070 785 37 45 

Restaurant LEF  

Doelenplein 2
2611 BP Delft
www.lefrestaurant.nl
015 212 06 17 

Theater Diligentia 

Lange Voorhout 5
2514 EA Den Haag
www.diligentia-pepijn.nl
070 361 05 40 

Restaurant Calla’s (*)  

Laan van Roos en Doorn 51a
2514 BC Den Haag
www.restaurantcallas.nl
070 345 58 66 

Restaurant Palmette 

Plaats 27
2513 AD Den Haag
www.palmette.nl
070 412 75 12 

datum 18 april 2024
tekst Jasmine Groenendijk beeld Fleur Beemster

Zodra we een stap zetten op de vloer van Portugese mozaïektegeltjes aan de Denneweg nummer 81, worden we teruggeslingerd naar 1870, het jaar dat in dit pandje (70 vierkante meter) het plafond werd bewerkt met ornamenten van druiventrossen en de muren voorgoed aan het zicht werden onttrokken door wijnrekken.

“In de wijnwinkel die hier begon, namen klanten hun eigen fles mee om hier wijn uit vaatjes te tappen,” vertelt Sarah Visser. Sinds een jaar is ze mede-eigenaar van deze vestiging van Wijnkoperij De Gouden Ton. De winkel die hier in 1980 de bestaande wijnhandel overnam en is uitgegroeid tot een franchiseorganisatie én eigen bedrijf dat kwaliteitswijnen uit alle delen van de wereld importeert: Résidence Wijnen in Roelofarendsveen.  

Zevenhonderd wijntitels

Terug naar de Denneweg. Visser zet een espresso voor ons neer en gaat ook op een kruk aan de verhoogde stamtafel zitten. We worden omringd door zevenhonderd wijntitels. Uit de boxen klinkt zachte jazzmuziek. “Ik heb plannen om te vernieuwen, maar ik wil vooral investeren in wat we hier al hebben,” begint Visser.   

Zoals druivenranken tijd en aandacht nodig hebben om een diepere smaak te kunnen geven aan wijn, zo bouwt Visser ook haar persoonlijke relaties op. De geboren Haagse (1986) groeide op met twee broers. “Het was altijd feest; iedereen mocht aanschuiven. Ik genoot van het samen eten en drinken. Ook met vrienden en in relaties zocht ik dat hartelijke op. En nu ervaar ik dat in mijn werk.”   


‘De Gouden Ton voelt als een familiebedrijf’

“De Gouden Ton voelt als een familiebedrijf. Mijn collega Jasper, met wie ik in de winkel sta, werkt hier tien jaar. Onze vaste chauffeur, Ajmal, werkt hier zelfs twaalf jaar. We kennen onze klanten persoonlijk en weten wat ze willen.” 

Ouwehoeren

Gepoch over de kwaliteitswijnen die hier liggen, zul je als klant nooit meemaken. “Over wijn moet je niet ouwehoeren. Daar mag je best nonchalant over praten. We zijn altijd hartelijk, open en vooral: eerlijk. Mensen waarderen dat eerlijke.” 


‘Mensen waarderen dat eerlijke’

“Onze kracht is dat we zelf importeren,” vertelt Visser. “We zoeken altijd naar een elegante stijl in wijn. En naar bedrijven die met hart en ziel wijn maken.” Er verschijnt een glimlach op haar gezicht: “Mijn wijncrush binnen De Gouden Ton is Domaine des Beaumard in de Loire. Als je een proefafspraak met Florent hebt, ben je nooit binnen vijf minuten klaar. Hij laat alles zien en proeven: wit, mousserend, zoet, rood, jong, oud, allemaal te gek.” 

Positieve omgeving  

Tijdens haar studie sociologie werkte Visser in de horeca. “In voormalig Restaurant Mutters werkte ik in een hecht team. Mijn man heb ik daar leren kennen. Hij stond in de keuken, ik in de bediening. Klassiek verhaal, hè? De horecawereld is een hele positieve omgeving, daar ligt mijn hart.”  


‘Mijn wijncrush? Domaine des Baumard in de Loire’

Visser kende via de horeca het assortiment van De Gouden Ton en Ian Wolbrink, de toenmalige manager van de winkel op de Denneweg. “Hij zei: ‘Kom een paar dagen in de winkel werken, kijken of je het wat vindt.’ Dat was negen jaar geleden. Ik ben nooit meer weggegaan.” 

Wijnacademie 

Vanuit De Gouden Ton werd Visser gestimuleerd de Wijnacademie te doen, wijnreizen te maken en veel te proeven. “Nog steeds maak ik zo’n vijf wijnreizen per jaar. Met andere ondernemers binnen De Gouden Ton, maar ook met horecaklanten. De lavendelvelden, de kelders, de persen: het complete verhaal achter de wijn. Dat is heel leerzaam. En het verstevigt je band met de producent.” 

In wijn kun je je constant blijven ontwikkelen. “Wat nu bijzonder is,” zegt Visser, “is dat Nederland zich door klimaatverandering ontwikkelt als wijnland. Neem de Kleine Schorre in Zeeland. Johan, de wijnmaker met wie we samenwerken, werd voor gek verklaard toen hij druiven ging aanplanten. Zijn vader was aardappelboer. Die wijnen zijn elk jaar uitverkocht voordat ze überhaupt op de markt zijn. We merken echt dat de vraag naar Nederlandse wijn groeit.” 

Verder wordt er in de winkel voornamelijk klassiek gedronken uit Frankrijk en Italië. En mousserend, van crémant tot champagne. Maar het populairst is riesling. Ook Vissers persoonlijke favoriet. “Ik drink graag een wat oudere riesling. We werken met Heymann-Löwenstein uit de Moezel. Zij laat de druiven langer rijpen: goudgeel in het glas, superaromatisch, van witte perzik tot gebrande koffie. Een spannende wijn.”   

Proeverijen 

Door de winkel verspreid liggen ook flessen van 700 euro. “Dat nonchalante vind ik best charmant, het is ook maar gewoon wijn, maar het is beter om die titels centraal in één ruimte te leggen.” Visser wijst naar een kantoortje achter in de winkel. “Daar komt een luxe wijndepartement, geklimatiseerd. We gaan binnenkort verbouwen, restaureren vooral. Het oude karakter van de winkel blijft.”  

Verder wil ze haar klantcontacten intensiveren: meer wijnreizen samen maken en meer proeverijen organiseren. “Vorig najaar organiseerden we een proefevenement in Theater Diligentia, met masterclasses van wijnproducenten.”  

Ook als groep groeit De Gouden Ton voorzichtig: begin 2024 opent het elfde filiaal, in Alkmaar. “Voor de franchise geldt hetzelfde: we breiden alleen uit als we een ondernemer vinden met wie we de juiste klik hebben,” zegt Visser. “Dat persoonlijke is het allerbelangrijkste.” 

www.degoudenton.nl
www.degoudenton.nl/wijnkoperij-de-gouden-ton-den-haag
www.residence-wijnen.nl 

Ook zij schenken wijnen van De Gouden Ton 

Walter Benedict  

Denneweg 69A
2514 CE Den Haag
www.walterbenedict.nl
070 785 37 45 

Restaurant LEF  

Doelenplein 2
2611 BP Delft
www.lefrestaurant.nl
015 212 06 17 

Theater Diligentia 

Lange Voorhout 5
2514 EA Den Haag
www.diligentia-pepijn.nl
070 361 05 40 

Restaurant Calla’s (*)  

Laan van Roos en Doorn 51a
2514 BC Den Haag
www.restaurantcallas.nl
070 345 58 66 

Restaurant Palmette 

Plaats 27
2513 AD Den Haag
www.palmette.nl
070 412 75 12