Nieuw Kijkduin, familiebadplaats voor de nieuwe generatie

NKD! Onthoud die afkorting. Nieuw Kijkduin wordt een begrip aan de Nederlandse kust. De familiebadplaats ondergaat een spectaculaire metamorfose, waardoor je er alle seizoenen heerlijk terechtkunt. “Het is future-proof,” meldt Den Haags marketinghoofd Sander Hanenberg.

kijkduin zee surfen

DATUM

19 mei 2023

TEKST

Herman Jansen

BEELD

Brian Mul en PR

Nieuw Kijkduin, familiebadplaats voor de nieuwe generatie

NKD! Onthoud die afkorting. Nieuw Kijkduin wordt een begrip aan de Nederlandse kust. De familiebadplaats ondergaat een spectaculaire metamorfose, waardoor je er alle seizoenen heerlijk terechtkunt. “Het is future-proof,” meldt Den Haags marketinghoofd Sander Hanenberg.

Genieten is vooruitzien. Het is zomer 2024 en Nieuw Kijkduin (‘NKD’) is af. Er staan zeven door toparchitecten (onder wie Jan des Bouvrie) ontworpen appartementengebouwen, met namen van stoere winden als Poniënte en Levante. Het nieuwe, deels overdekte centrum bevat kwaliteitswinkels en -horeca, en er is een verhoogde flaneerboulevard met uitzicht op zee. Een ondergrondse entree leidt naar de uitgebreide parkeergarage en de fietsenstalling onder het Deltaplein.

kijkduin

Als gebaar naar vroeger is de draaimolen teruggeplaatst.

Als gebaar naar vroeger zijn de draaimolen, de speelboot en de vuurtoren teruggeplaatst. Er is geld én ambitie, er vinden weer evenementen plaats. De familiebadplaats, klein gebleven en goed bereikbaar voor wijkbewoners én buitenlandse bezoekers, straalt en is voortaan ‘365 dagen zintuigen prikkelend’. Het vernieuwde Atlantic Hotel uit begin jaren zestig wordt in 2025 opgeleverd, met 145 kamers, een wellness, drie woontorens met 145 appartementen en vijf shortstay-woningen. Ook hieronder een grote parkeergarage.

Metamorfose

Vergeten zijn dan de jaren van overlast, nadat begin 2020 de eerste bouwhekken sinds de jaren zestig en zeventig werden geplaatst rond het Deltaplein. Halverwege de enorme metamorfose in Kijkduin treffen we in het World Trade Center een zeer tevreden Sander Hanenberg (53). Hij is sinds 2017 hoofd marketing & customer care van The Hague & Partners en weet dat hij met Nieuw Kijkduin trots de markt op kan. “Wij hebben de gemeentelijke opdracht heel Den Haag te promoten, maar we schenken extra aandacht aan Scheveningen, Kijkduin en de binnenstad, die trekken immers de meeste mensen. Scheveningen en Kijkduin vullen elkaar aan. Je hebt als bezoeker een keuze, en daartussenin is dan ook nog het Zuiderstrand.”

kijkduin

Hoe promoot je twee badplaatsen? “Den Haag heeft ruim elf kilometer kust. En die kust is zeer gevarieerd. Scheveningen heeft een flaneerboulevard, veel strand en de Pier, en kent aardig wat evenementen. En ’s avonds is er veel vertier bij de vele strandpaviljoens,” geeft Hanenberg aan. “Het Zuiderstrand wordt toch meer bezocht door locals en regionale bezoekers, en kent een relatief rustiger strand met aanpalend een prachtig natuurgebied. Als je dan ziet wat er in Kijkduin is neergezet, een diepe buiging, hoor. Het is ook uniek dat je, zoals FRED Developers, een héle badplaats onder handen kunt nemen. Die kun je dan ook ideaal inrichten. Daar zijn ze supergoed in geslaagd.

‘Een héle badplaats onder handen kunnen nemen, is uniek’

Nieuw Kijkduin is future-proof. De architectuur, de boulevard en het aanbod, dat hangt allemaal samen. Als dat klopt, trek je ook een ander soort ondernemer aan en daarmee ook een ander soort bezoeker. Sinds drie, vier jaar richten wij ons veel meer op de kwaliteitsbezoekers, omdat die zorgen voor een hogere economische impuls, dus meer werkgelegenheid. Vergeet niet: vóór corona was in Den Haag tien procent van de mensen werkzaam in het toerisme. En verblijfsbezoekers zijn nu belangrijker dan dagbezoekers, daar profiteren immers de hotels, retail en musea van.”

De kritiek dat er in Den Haag te veel hotels zouden worden gebouwd, wuift Hanenberg weg. “Van de zomer, in juli, was er aan de kust, van Kijkduin tot en met Scheveningen, een periode met een gemiddelde hotelbezetting van 93 procent. Dat betekent eigenlijk dat je continu vol zit. En daar zaten de nieuwe hotels ook bij.”


‘Blij met nieuwe uitstraling, dit is precies wat Kijkduin nodig had’

Op bezoek bij Hanenberg, wiens marketingteam bestaat uit zo’n twintig van de zeventig mensen van The Hague & Partners, is, zoals zo vaak, Peter Boelhouwer. Hij is als directeur van DB Evenementen bij veel grote en kleine evenementen in Den Haag betrokken, en sinds kort zeker ook weer in Kijkduin. “We mochten in de zomer samen met de ondernemers de eerste editie van het ‘Zinderend Zilt Festival’ organiseren,” vertelt Boelhouwer vol passie. “Ik ben blij dat Kijkduin een nieuwe uitstraling heeft, je zag het er verpauperen.

Hans Klok

Ook het feit dat illusionist Hans Klok voor zijn laatste tourshow koos voor het strand van Kijkduin, bewijst dat de badplaats op de goede weg is, zich aan het klaarmaken is voor de nieuwe generatie. En de nieuwe generatie, dat zijn mijn kinderen. En die wonen sinds kort ook op Kijkduin. Mijn zoon doet er geregeld een bakkie, voordat ie naar z’n werk gaat.

Die nieuwe generatie heeft Nieuw Kijkduin ook echt nodig. Het enige wat ík vanuit mijn werk probeer, is om de successen van het verleden te verbinden met de nieuwe ambities. Ook voor mij als ondernemer en bezoeker van Kijkduin is het zaak om vooruit te blijven kijken en de kansen die zich voordoen om Kijkduin te promoten en de bezoekers een gastvrij verblijf te bieden, te benutten.”

Culinaire proeverijen

Ondernemers van strand én boulevard werken in Nieuw Kijkduin heel goed samen, ziet Boelhouwer. Zowel op het strand als op het land word je culinair verrast. Het zou volgens hem mooi zijn om bijvoorbeeld gezamenlijk culinaire proeverijen te houden. “Je kunt nu in Kijkduin kiezen uit geweldige winkels in en rond foodcourt Daily Taste: vlees, vis, wijn, kaas, koffie, mode, woninginrichting.”

Foodcourt Daily Taste.

De trouwe Kijkduin-bezoekers kennen ze al goed: de Coop, Vleeschmeester Kijkduin, Seafood Kijkduin, Taste of Kijkduin, Bakkerij van Kempen, De Sushimeisjes, Warungmini, de Zuivelhoeve, Barista Company, Bella’s Ice & Candy Store, Crafthouse, Chase Concept Store, Breeze boutique. En restaurants als The Wine House, Pavarotti en Wagamama. Boelhouwer beseft wel degelijk dat er nog veel moet gebeuren – ‘die hele entree van Kijkduin bijvoorbeeld moet nog worden aangepakt – maar is in gedachten al in 2024. Genieten is vooruitzien. “Nog even volhouden.”

Schitterende natuur

Het hele NKD-project, omringd door schitterende natuur, wordt ‘toonaangevend qua duurzaamheid’: gasloos waar mogelijk, met zonnepanelen, bodemenergie en groendaken. Een moderne familiebadplaats waardig. En Nieuw Kijkduin blijft tijdens de doorontwikkeling gewoon bereikbaar. Voor álle generaties.

www.denhaag.com en www.nieuwkijkduin.nl

datum 19 mei 2023
tekst Herman Jansen beeld Brian Mul en PR

Genieten is vooruitzien. Het is zomer 2024 en Nieuw Kijkduin (‘NKD’) is af. Er staan zeven door toparchitecten (onder wie Jan des Bouvrie) ontworpen appartementengebouwen, met namen van stoere winden als Poniënte en Levante. Het nieuwe, deels overdekte centrum bevat kwaliteitswinkels en -horeca, en er is een verhoogde flaneerboulevard met uitzicht op zee. Een ondergrondse entree leidt naar de uitgebreide parkeergarage en de fietsenstalling onder het Deltaplein.

kijkduin

Als gebaar naar vroeger is de draaimolen teruggeplaatst.

Als gebaar naar vroeger zijn de draaimolen, de speelboot en de vuurtoren teruggeplaatst. Er is geld én ambitie, er vinden weer evenementen plaats. De familiebadplaats, klein gebleven en goed bereikbaar voor wijkbewoners én buitenlandse bezoekers, straalt en is voortaan ‘365 dagen zintuigen prikkelend’. Het vernieuwde Atlantic Hotel uit begin jaren zestig wordt in 2025 opgeleverd, met 145 kamers, een wellness, drie woontorens met 145 appartementen en vijf shortstay-woningen. Ook hieronder een grote parkeergarage.

Metamorfose

Vergeten zijn dan de jaren van overlast, nadat begin 2020 de eerste bouwhekken sinds de jaren zestig en zeventig werden geplaatst rond het Deltaplein. Halverwege de enorme metamorfose in Kijkduin treffen we in het World Trade Center een zeer tevreden Sander Hanenberg (53). Hij is sinds 2017 hoofd marketing & customer care van The Hague & Partners en weet dat hij met Nieuw Kijkduin trots de markt op kan. “Wij hebben de gemeentelijke opdracht heel Den Haag te promoten, maar we schenken extra aandacht aan Scheveningen, Kijkduin en de binnenstad, die trekken immers de meeste mensen. Scheveningen en Kijkduin vullen elkaar aan. Je hebt als bezoeker een keuze, en daartussenin is dan ook nog het Zuiderstrand.”

kijkduin

Hoe promoot je twee badplaatsen? “Den Haag heeft ruim elf kilometer kust. En die kust is zeer gevarieerd. Scheveningen heeft een flaneerboulevard, veel strand en de Pier, en kent aardig wat evenementen. En ’s avonds is er veel vertier bij de vele strandpaviljoens,” geeft Hanenberg aan. “Het Zuiderstrand wordt toch meer bezocht door locals en regionale bezoekers, en kent een relatief rustiger strand met aanpalend een prachtig natuurgebied. Als je dan ziet wat er in Kijkduin is neergezet, een diepe buiging, hoor. Het is ook uniek dat je, zoals FRED Developers, een héle badplaats onder handen kunt nemen. Die kun je dan ook ideaal inrichten. Daar zijn ze supergoed in geslaagd.

‘Een héle badplaats onder handen kunnen nemen, is uniek’

Nieuw Kijkduin is future-proof. De architectuur, de boulevard en het aanbod, dat hangt allemaal samen. Als dat klopt, trek je ook een ander soort ondernemer aan en daarmee ook een ander soort bezoeker. Sinds drie, vier jaar richten wij ons veel meer op de kwaliteitsbezoekers, omdat die zorgen voor een hogere economische impuls, dus meer werkgelegenheid. Vergeet niet: vóór corona was in Den Haag tien procent van de mensen werkzaam in het toerisme. En verblijfsbezoekers zijn nu belangrijker dan dagbezoekers, daar profiteren immers de hotels, retail en musea van.”

De kritiek dat er in Den Haag te veel hotels zouden worden gebouwd, wuift Hanenberg weg. “Van de zomer, in juli, was er aan de kust, van Kijkduin tot en met Scheveningen, een periode met een gemiddelde hotelbezetting van 93 procent. Dat betekent eigenlijk dat je continu vol zit. En daar zaten de nieuwe hotels ook bij.”


‘Blij met nieuwe uitstraling, dit is precies wat Kijkduin nodig had’

Op bezoek bij Hanenberg, wiens marketingteam bestaat uit zo’n twintig van de zeventig mensen van The Hague & Partners, is, zoals zo vaak, Peter Boelhouwer. Hij is als directeur van DB Evenementen bij veel grote en kleine evenementen in Den Haag betrokken, en sinds kort zeker ook weer in Kijkduin. “We mochten in de zomer samen met de ondernemers de eerste editie van het ‘Zinderend Zilt Festival’ organiseren,” vertelt Boelhouwer vol passie. “Ik ben blij dat Kijkduin een nieuwe uitstraling heeft, je zag het er verpauperen.

Hans Klok

Ook het feit dat illusionist Hans Klok voor zijn laatste tourshow koos voor het strand van Kijkduin, bewijst dat de badplaats op de goede weg is, zich aan het klaarmaken is voor de nieuwe generatie. En de nieuwe generatie, dat zijn mijn kinderen. En die wonen sinds kort ook op Kijkduin. Mijn zoon doet er geregeld een bakkie, voordat ie naar z’n werk gaat.

Die nieuwe generatie heeft Nieuw Kijkduin ook echt nodig. Het enige wat ík vanuit mijn werk probeer, is om de successen van het verleden te verbinden met de nieuwe ambities. Ook voor mij als ondernemer en bezoeker van Kijkduin is het zaak om vooruit te blijven kijken en de kansen die zich voordoen om Kijkduin te promoten en de bezoekers een gastvrij verblijf te bieden, te benutten.”

Culinaire proeverijen

Ondernemers van strand én boulevard werken in Nieuw Kijkduin heel goed samen, ziet Boelhouwer. Zowel op het strand als op het land word je culinair verrast. Het zou volgens hem mooi zijn om bijvoorbeeld gezamenlijk culinaire proeverijen te houden. “Je kunt nu in Kijkduin kiezen uit geweldige winkels in en rond foodcourt Daily Taste: vlees, vis, wijn, kaas, koffie, mode, woninginrichting.”

Foodcourt Daily Taste.

De trouwe Kijkduin-bezoekers kennen ze al goed: de Coop, Vleeschmeester Kijkduin, Seafood Kijkduin, Taste of Kijkduin, Bakkerij van Kempen, De Sushimeisjes, Warungmini, de Zuivelhoeve, Barista Company, Bella’s Ice & Candy Store, Crafthouse, Chase Concept Store, Breeze boutique. En restaurants als The Wine House, Pavarotti en Wagamama. Boelhouwer beseft wel degelijk dat er nog veel moet gebeuren – ‘die hele entree van Kijkduin bijvoorbeeld moet nog worden aangepakt – maar is in gedachten al in 2024. Genieten is vooruitzien. “Nog even volhouden.”

Schitterende natuur

Het hele NKD-project, omringd door schitterende natuur, wordt ‘toonaangevend qua duurzaamheid’: gasloos waar mogelijk, met zonnepanelen, bodemenergie en groendaken. Een moderne familiebadplaats waardig. En Nieuw Kijkduin blijft tijdens de doorontwikkeling gewoon bereikbaar. Voor álle generaties.

www.denhaag.com en www.nieuwkijkduin.nl