Het deftige Mauritshuis is op zoek naar nieuwe doelgroepen

DATUM

22 februari 2023

TEKST

Herman Rosenberg

BEELD

Brian Mul

Muurschilderingen, moderne fotografie, een groot schrijversboek. Het Mauritshuis werkt aan zijn imago. Een deftig museum op zoek naar nieuwe doelgroepen.

Ze verkeren nog altijd in feeststemming, Martine Gosselink en Kristel van der Linden. Het jubileumjaar van het Mauritshuis, dat twee eeuwen bestaat, is ten einde, maar de directeur en het hoofd business development van het museum krijgen er maar geen genoeg van. Niet gek, want het feestjaar was een succes: veel nieuwe activiteiten, veel publiek en ook nieuw publiek. “Ik denk dat we heel wat mensen uit Den Haag en de regio hebben bereikt die nog niet eerder bij ons binnen zijn geweest,” zegt Gosselink.

Martine Gosselink (rechts) en Kristel van der Linden voor de mural van kunstenares Nadia van Luijk op de hoek van de Smitstraat en het Joubertplantsoen/

Martine Gosselink (rechts) en Kristel van der Linden voor de mural van kunstenares Nadia van Luijk op de hoek van de Smitstraat en het Joubertplantsoen in het Transvaalkwartier.

Dat weet ze omdat bekend is dat het museum in 2022 door de Covid-pandemie en de nasleep daarvan zo’n 15 procent minder buitenlandse bezoekers heeft getrokken. “Toch is het bezoekersaantal, 400.000 naar verwachting, op het niveau van 2019. Dat wil zeggen dat we meer publiek van dichterbij hebben getrokken. En dat is ook de bedoeling. We willen een museum zijn voor iedereen. De drempel moet omlaag.”

Mauritshuis

Van der Linden speelt daarin een belangrijke rol. Ze is geen kunstexpert, maar weet des te meer van marketing en branding. “Ik kleur graag buiten de lijntjes en ben op zoek naar partners met andere soorten klanten om ook buiten het museum samen doelgroepen te activeren. Wie stapt er met ons in Minecraft voor een educatief spel waar je spelenderwijs leert over kunst? Het project ‘Bekijk het Mauritshuis met de oren’ is daar een mooi voorbeeld van. Popmuzikanten als Merol, Spinvis, Harry Jekkers en Eefje de Visser kozen een werk en maakten daar een song bij. Dit doen we met onze hoofdpartner NN Group om nieuwe doelgroepen te bereiken.”

Frick Collection in New York

Natuurlijk blijft het museum aan de Hofvijver in de eerste plaats een schatkamer van Hollandse en Vlaamse kunst uit de Gouden Eeuw. En een van de belangrijkste activiteiten van het jubileumjaar sloot daar naadloos bij aan: de tentoonstelling ‘Manhattan Masters’ met tien topstukken (van onder anderen Rembrandt, Vermeer en Hals) van de Frick Collection in New York. Toch noemt Martine Gosselink deze kraker niet als eerste, als we haar vragen naar haar favoriete onderdelen van het jubileumjaar. “Dan zeg ik: de muurtjes, de murals dus die we op vijf plekken in de stad hebben laten aanbrengen door street artists in samenwerking met de gemeente en The Hague Street Art. We willen hiermee laten zien dat kunst voor iedereen is en dat iedereen er wat van mag vinden. Het is ook fantastisch om te zien hoe de street artists met onze meesterwerken zijn omgegaan.”


‘De fotografen gingen verder waar de schilders waren gestopt’

Gosselink noemt ook ‘Flash Back’ (nu afgelopen), een tentoonstelling van moderne fotokunst. “Topfotografen als Anton Corbijn, Erwin Olaf en Rineke Dijkstra en jonge talenten lieten zich inspireren door meesterwerken uit onze collectie. Het leverde intrigerende combinaties op. De fotografen gingen verder waar de schilders waren gestopt.”

‘Pennen over Penselen’

Eén blijvend resultaat van het jubileum kan niet ongenoemd blijven en dat is het vuistdikke boek ‘Pennen over Penselen’, waarin tweehonderd Nederlandse en buitenlandse schrijvers en dichters over een werk uit de collectie schrijven. Gosselink: “Ik ben heel erg dol op dat boek, want er staan fantastische verhalen in. Mijn favorieten? Adriaan van Dis, die de ‘Stier van Potter’ koos, Isabel Allende over de parel van het Meisje en Hagenaar Splinter Chabot die schrijft over Achilles die zich als vrouw verkleedde, het onderwerp van een schilderij van Gerard de Lairesse. Alles bij elkaar denk ik dat we dit jaar zeer duidelijk hebben gemaakt dat iedereen hier welkom is.”


‘Het Mauritshuis moet nog bekender worden, nationaal en internationaal’

En wat is het doel van Kristel van der Linden? “Het Mauritshuis moet nog bekender worden, nationaal en internationaal. Weet je wat de meest gestelde vraag is in het Rijksmuseum in Amsterdam? Waar is het ‘Meisje met de parel’ nou? Dat topstuk is dus van ons, het Mauritshuis in Den Haag. We moeten dus nog aan de weg timmeren.” Overigens is dat iconische werk op dit moment wél te zien in het Rijksmuseum, want het Mauritshuis leent het uit voor de grote Vermeer-tentoonstelling die dan gehouden wordt. Gosselink: “Niet te lang, hoor. Over acht weken is ze weer terug en dan bouwen we daar een feestje omheen.” In die periode is er het project ‘My girl with the pearl’. Van der Linden: “Iedereen kan zijn versie van het Meisje insturen en maakt kans dat die inzending wordt getoond in een digitale lijst die tijdelijk op de plek van het schilderij hangt. Het feest gaat bij ons gewoon door.”

Call to action voor wie wil samenwerken met het Mauritshuis: k.vanderlinden@mauritshuis.nl

www.mauritshuis.nl

datum 22-februari-2023
tekst Herman Rosenberg / beeld Brian Mul

Muurschilderingen, moderne fotografie, een groot schrijversboek. Het Mauritshuis werkt aan zijn imago. Een deftig museum op zoek naar nieuwe doelgroepen.

Ze verkeren nog altijd in feeststemming, Martine Gosselink en Kristel van der Linden. Het jubileumjaar van het Mauritshuis, dat twee eeuwen bestaat, is ten einde, maar de directeur en het hoofd business development van het museum krijgen er maar geen genoeg van. Niet gek, want het feestjaar was een succes: veel nieuwe activiteiten, veel publiek en ook nieuw publiek. “Ik denk dat we heel wat mensen uit Den Haag en de regio hebben bereikt die nog niet eerder bij ons binnen zijn geweest,” zegt Gosselink.

Martine Gosselink (rechts) en Kristel van der Linden voor de mural van kunstenares Nadia van Luijk op de hoek van de Smitstraat en het Joubertplantsoen/

Martine Gosselink (rechts) en Kristel van der Linden voor de mural van kunstenares Nadia van Luijk op de hoek van de Smitstraat en het Joubertplantsoen in het Transvaalkwartier.

Dat weet ze omdat bekend is dat het museum in 2022 door de Covid-pandemie en de nasleep daarvan zo’n 15 procent minder buitenlandse bezoekers heeft getrokken. “Toch is het bezoekersaantal, 400.000 naar verwachting, op het niveau van 2019. Dat wil zeggen dat we meer publiek van dichterbij hebben getrokken. En dat is ook de bedoeling. We willen een museum zijn voor iedereen. De drempel moet omlaag.”

Mauritshuis

Van der Linden speelt daarin een belangrijke rol. Ze is geen kunstexpert, maar weet des te meer van marketing en branding. “Ik kleur graag buiten de lijntjes en ben op zoek naar partners met andere soorten klanten om ook buiten het museum samen doelgroepen te activeren. Wie stapt er met ons in Minecraft voor een educatief spel waar je spelenderwijs leert over kunst? Het project ‘Bekijk het Mauritshuis met de oren’ is daar een mooi voorbeeld van. Popmuzikanten als Merol, Spinvis, Harry Jekkers en Eefje de Visser kozen een werk en maakten daar een song bij. Dit doen we met onze hoofdpartner NN Group om nieuwe doelgroepen te bereiken.”

Frick Collection in New York

Natuurlijk blijft het museum aan de Hofvijver in de eerste plaats een schatkamer van Hollandse en Vlaamse kunst uit de Gouden Eeuw. En een van de belangrijkste activiteiten van het jubileumjaar sloot daar naadloos bij aan: de tentoonstelling ‘Manhattan Masters’ met tien topstukken (van onder anderen Rembrandt, Vermeer en Hals) van de Frick Collection in New York. Toch noemt Martine Gosselink deze kraker niet als eerste, als we haar vragen naar haar favoriete onderdelen van het jubileumjaar. “Dan zeg ik: de muurtjes, de murals dus die we op vijf plekken in de stad hebben laten aanbrengen door street artists in samenwerking met de gemeente en The Hague Street Art. We willen hiermee laten zien dat kunst voor iedereen is en dat iedereen er wat van mag vinden. Het is ook fantastisch om te zien hoe de street artists met onze meesterwerken zijn omgegaan.”


‘De fotografen gingen verder waar de schilders waren gestopt’

Gosselink noemt ook ‘Flash Back’ (nu afgelopen), een tentoonstelling van moderne fotokunst. “Topfotografen als Anton Corbijn, Erwin Olaf en Rineke Dijkstra en jonge talenten lieten zich inspireren door meesterwerken uit onze collectie. Het leverde intrigerende combinaties op. De fotografen gingen verder waar de schilders waren gestopt.”

‘Pennen over Penselen’

Eén blijvend resultaat van het jubileum kan niet ongenoemd blijven en dat is het vuistdikke boek ‘Pennen over Penselen’, waarin tweehonderd Nederlandse en buitenlandse schrijvers en dichters over een werk uit de collectie schrijven. Gosselink: “Ik ben heel erg dol op dat boek, want er staan fantastische verhalen in. Mijn favorieten? Adriaan van Dis, die de ‘Stier van Potter’ koos, Isabel Allende over de parel van het Meisje en Hagenaar Splinter Chabot die schrijft over Achilles die zich als vrouw verkleedde, het onderwerp van een schilderij van Gerard de Lairesse. Alles bij elkaar denk ik dat we dit jaar zeer duidelijk hebben gemaakt dat iedereen hier welkom is.”


‘Het Mauritshuis moet nog bekender worden, nationaal en internationaal’

En wat is het doel van Kristel van der Linden? “Het Mauritshuis moet nog bekender worden, nationaal en internationaal. Weet je wat de meest gestelde vraag is in het Rijksmuseum in Amsterdam? Waar is het ‘Meisje met de parel’ nou? Dat topstuk is dus van ons, het Mauritshuis in Den Haag. We moeten dus nog aan de weg timmeren.” Overigens is dat iconische werk op dit moment wél te zien in het Rijksmuseum, want het Mauritshuis leent het uit voor de grote Vermeer-tentoonstelling die dan gehouden wordt. Gosselink: “Niet te lang, hoor. Over acht weken is ze weer terug en dan bouwen we daar een feestje omheen.” In die periode is er het project ‘My girl with the pearl’. Van der Linden: “Iedereen kan zijn versie van het Meisje insturen en maakt kans dat die inzending wordt getoond in een digitale lijst die tijdelijk op de plek van het schilderij hangt. Het feest gaat bij ons gewoon door.”

Call to action voor wie wil samenwerken met het Mauritshuis: k.vanderlinden@mauritshuis.nl

www.mauritshuis.nl