Dit zijn de drijvende krachten achter de galeries van Coen van den Oever

Met zijn toonaangevende Project 2.0 Gallery, De Galerie Den Haag én sinds kort ook Rotterdam kan Coen van den Oever gerust spreken van een imperium in moderne kunst. Maar dat rijk bestiert hij niet alleen. Aan het woord de sterke vrouwen achter hem.

BMUL 20231003 2700

DATUM

21 maart 2024

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Brian Mul

Dit zijn de drijvende krachten achter de galeries van Coen van den Oever

Met zijn toonaangevende Project 2.0 Gallery, De Galerie Den Haag én sinds kort ook Rotterdam kan Coen van den Oever gerust spreken van een imperium in moderne kunst. Maar dat rijk bestiert hij niet alleen. Aan het woord de sterke vrouwen achter hem.

Dominique Cattin (63)
‘Ik ken de kracht van de emotie’ 

 “Project 2.0 is mijn habitat. Hier gaat het niet over verkopen, dat is slechts een sluitstuk. Voor mij gaat het over relaties, meer nog dan over kunst. Verzamelaars zijn ontzettend trouw en komen regelmatig kijken naar nieuwe exposities. Het belangrijkste is hen zelf te laten praten over hun wensen en verwachtingen. Dat zijn heel persoonlijke zaken.” 

“Ik kom oorspronkelijk uit de luxe-industrie in Parijs en Monaco. Daardoor ken ik de kracht van de emotie. Net als met haute couture wil je niet een kunstwerk omdat je het nódig hebt. Je koopt geen object, je schaft plezier aan, een herinnering, een statement over jezelf. En meestal draag je dat langere tijd met je mee.” 

Dominique Cattin

“Schoonheid is daarbij nooit onderwerp van gesprek, dat is voor iedereen verschillend. Het gaat om de connectie die je voelt met het kunstwerk of de maker. Soms komt dat doordat je op slag verliefd wordt op dat ene werk, andere keren raakt de context of de achterliggende gedachte je – daarover kan ik uiteraard alles vertellen.” 

“In de loop van de jaren heb ik zelf ook geleerd mijn bril met snelle oordelen af te zetten. Als er een intrigerende visie onder het werk ligt, kan ik die vooral waarderen. Dat is ook precies wat goede kunst doet. En Coen heeft een feilloos gevoel voor het vinden van de juiste kunstenaars.” 

“Zo heeft iedereen in ons team zijn of haar eigen competenties. Die respecteren we van elkaar en waar nodig vullen we elkaar aan. Wat mij betreft, is dát het grootste geheim van ons succes.” 

Flore Kueter (36)
‘Er is altijd genoeg te delen’ 

 “Naast mijn werk als kunstadviseur bij De Galerie Den Haag en Rotterdam beheer ik al onze kanalen op sociale media. Er is altijd genoeg te delen en aan goed beeld heb ik natuurlijk nooit gebrek. Bovendien krijg ik veel kansen om te leren en te proberen; ik heb zelf een achtergrond als ruimtelijk vormgever.” 

“Content en input, daar draait het om. Met sociale media bereiken we een nieuwe doelgroep; af en toe besluiten mensen zelfs op basis van een ‘post’ een werk te kopen, dus we zouden niet meer zonder kunnen. Gelukkig maakt mijn collega Ernst (???) mooie video’s met de kunstenaars, waar ik dankbaar gebruik van maak.” 

Flore Kueter

“Waar bij De Galerie de nadruk ligt op snelle wisselingen en ‘on the spot’ verhalen delen, is het bij Project 2.0 belangrijk de diepere laag over het voetlicht te brengen. Daar werken we met een selecte groep kunstenaars die we ook op beurzen vertegenwoordigen en met wie we langdurige relaties opbouwen.” 

“Hoe wij als team de sociale media gebruiken, is voor mij een graadmeter. Foto’s maken steeds vaker plaats voor story’s en reels, omdat het kijkgedrag verandert. Volgers willen graag zien wat er achter de schermen gebeurt, wie de kunstenaars zijn. Daar speel ik op in. Dat betekent snel schakelen en tot op zekere hoogte de regie loslaten – een uitdaging voor mij.” 

“Uiteindelijk wil ik toe naar meer interactie op de sociale media, met polls en door het stellen van prikkelende vragen. Al vinden de allerleukste gesprekken nog altijd in de galeries zelf plaats.”  

Eva van den Oever (29)
‘Communiceren met kunstenaars beschouw ik als mijn expertise’ 

“Ja, ik ben de dochter van Coen, maar zo profileer ik me niet. Ik ben – zoals elke andere nieuwkomer – onderdeel van het team als manusje-van-alles. Vanaf begin 2023 heb ik me beziggehouden met de voorbereidingen rond De Galerie Rotterdam. Nu zijn we eindelijk open en we worden verrassend positief ontvangen.” 

“Rotterdam heeft een andere smaak dan Den Haag. Rauwer, minder behoudend. Zo blijken de minimalistische werken van Erwin Verkade daar bijvoorbeeld veel beter op hun plek. Mooi om te zien dat deze stap twee kanten op werkt: we bedienen een diverser publiek én we kunnen een breder scala aan kunstenaars vertegenwoordigen.” 

Eva van den Oever

“Onze opdracht is nu om te kijken hoe de stad op ons reageert en daarop de manier van cureren af te stemmen. Die eigen identiteit creëer ik samen met Maud en Flore. De vrijheid is groot, maar we werken wel vanuit het bestaande concept. Dat betekent uitlenen, verhuren, huursparen en kunstkoopregelingen om de kunst zo toegankelijk mogelijk te maken.” 

“De ervaring in het communiceren met kunstenaars beschouw ik als mijn expertise. Na mijn studie kunstgeschiedenis in Londen heb ik een tijdje voor Catawiki gewerkt. Het praat heel anders dan met gewone ‘leveranciers’; de relatie is tweeledig en de kunstenaar geeft als het ware zijn baby aan je uit handen. Daar komt veel gevoel bij kijken.” 

“Maar administratieklusjes en het sjouwen met spullen voor beurzen pak ik ook op, hoor. Als nieuweling in dit bedrijf leer ik nog elke dag heel veel van mijn collega’s.” 

Maud Maas (32)
‘De kunstenaar maakt soms een vreugdedansje’ 

“Bij ons wordt niet met een vaste functieomschrijving gewerkt. Iedereen vindt op natuurlijke wijze zijn plek. Als kunsthistorica met ervaring op veilingen kwam ik binnen om zowel de front- als backoffice te doen, maar gaandeweg ben ik me ook steeds meer in de financiële kant gaan verdiepen. Daar voel ik me comfortabel bij.” 

“Me verschuilen achter cijfers was in het begin eerlijk gezegd ook een goed excuus om niet naar voren te hoeven stappen als gezicht van de galerie. Maar dat gaat me nu ook goed af; klanten komen bij me terug. Doordat ik gevoelig ben, kan ik mensen lezen en help ik ze zichzelf een mooi werk te gunnen. Daarin begeleid ik ze zonder de overhand te nemen.” 

Maud Maas

“Wat me echt voldoening geeft, is het magische moment waarop de liefde ontstaat van een klant voor een werk. Daarbij komt dat ze met hun aankoop ook iemand anders heel blij maken. Mensen hebben dat niet door, maar de kunstenaar die er zoveel tijd en moeite in heeft gestopt, maakt soms echt een vreugdedansje.” 

“Ik houd ook erg van het ondernemen. Vanwege die eigenschap ben ik voor Coen in de afgelopen vierenhalf jaar een soort vertrouwenspersoon geworden. Hij bruist van de ideeën – ‘dit vind ik leuk, dat ga ik doen’ – maar in de praktijk komt de uitvoering ervan neer op ons als team. Gelukkig weet ik er tegenwoordig op tijd van.” 

“In de nieuwe galerie in Rotterdam is ruimte voor het experiment om te ondernemen. Een spannende tijd, precies zoals Coen ooit waarschijnlijk zelf heeft ervaren toen hij begon.” 

www.project20.nl, www.degaleriedenhaag.nl en www.degalerierotterdam.nl 

datum 21 maart 2024
tekst Jasper Gramsma beeld Brian Mul

Dominique Cattin (63)
‘Ik ken de kracht van de emotie’ 

 “Project 2.0 is mijn habitat. Hier gaat het niet over verkopen, dat is slechts een sluitstuk. Voor mij gaat het over relaties, meer nog dan over kunst. Verzamelaars zijn ontzettend trouw en komen regelmatig kijken naar nieuwe exposities. Het belangrijkste is hen zelf te laten praten over hun wensen en verwachtingen. Dat zijn heel persoonlijke zaken.” 

“Ik kom oorspronkelijk uit de luxe-industrie in Parijs en Monaco. Daardoor ken ik de kracht van de emotie. Net als met haute couture wil je niet een kunstwerk omdat je het nódig hebt. Je koopt geen object, je schaft plezier aan, een herinnering, een statement over jezelf. En meestal draag je dat langere tijd met je mee.” 

Dominique Cattin

“Schoonheid is daarbij nooit onderwerp van gesprek, dat is voor iedereen verschillend. Het gaat om de connectie die je voelt met het kunstwerk of de maker. Soms komt dat doordat je op slag verliefd wordt op dat ene werk, andere keren raakt de context of de achterliggende gedachte je – daarover kan ik uiteraard alles vertellen.” 

“In de loop van de jaren heb ik zelf ook geleerd mijn bril met snelle oordelen af te zetten. Als er een intrigerende visie onder het werk ligt, kan ik die vooral waarderen. Dat is ook precies wat goede kunst doet. En Coen heeft een feilloos gevoel voor het vinden van de juiste kunstenaars.” 

“Zo heeft iedereen in ons team zijn of haar eigen competenties. Die respecteren we van elkaar en waar nodig vullen we elkaar aan. Wat mij betreft, is dát het grootste geheim van ons succes.” 

Flore Kueter (36)
‘Er is altijd genoeg te delen’ 

 “Naast mijn werk als kunstadviseur bij De Galerie Den Haag en Rotterdam beheer ik al onze kanalen op sociale media. Er is altijd genoeg te delen en aan goed beeld heb ik natuurlijk nooit gebrek. Bovendien krijg ik veel kansen om te leren en te proberen; ik heb zelf een achtergrond als ruimtelijk vormgever.” 

“Content en input, daar draait het om. Met sociale media bereiken we een nieuwe doelgroep; af en toe besluiten mensen zelfs op basis van een ‘post’ een werk te kopen, dus we zouden niet meer zonder kunnen. Gelukkig maakt mijn collega Ernst (???) mooie video’s met de kunstenaars, waar ik dankbaar gebruik van maak.” 

Flore Kueter

“Waar bij De Galerie de nadruk ligt op snelle wisselingen en ‘on the spot’ verhalen delen, is het bij Project 2.0 belangrijk de diepere laag over het voetlicht te brengen. Daar werken we met een selecte groep kunstenaars die we ook op beurzen vertegenwoordigen en met wie we langdurige relaties opbouwen.” 

“Hoe wij als team de sociale media gebruiken, is voor mij een graadmeter. Foto’s maken steeds vaker plaats voor story’s en reels, omdat het kijkgedrag verandert. Volgers willen graag zien wat er achter de schermen gebeurt, wie de kunstenaars zijn. Daar speel ik op in. Dat betekent snel schakelen en tot op zekere hoogte de regie loslaten – een uitdaging voor mij.” 

“Uiteindelijk wil ik toe naar meer interactie op de sociale media, met polls en door het stellen van prikkelende vragen. Al vinden de allerleukste gesprekken nog altijd in de galeries zelf plaats.”  

Eva van den Oever (29)
‘Communiceren met kunstenaars beschouw ik als mijn expertise’ 

“Ja, ik ben de dochter van Coen, maar zo profileer ik me niet. Ik ben – zoals elke andere nieuwkomer – onderdeel van het team als manusje-van-alles. Vanaf begin 2023 heb ik me beziggehouden met de voorbereidingen rond De Galerie Rotterdam. Nu zijn we eindelijk open en we worden verrassend positief ontvangen.” 

“Rotterdam heeft een andere smaak dan Den Haag. Rauwer, minder behoudend. Zo blijken de minimalistische werken van Erwin Verkade daar bijvoorbeeld veel beter op hun plek. Mooi om te zien dat deze stap twee kanten op werkt: we bedienen een diverser publiek én we kunnen een breder scala aan kunstenaars vertegenwoordigen.” 

Eva van den Oever

“Onze opdracht is nu om te kijken hoe de stad op ons reageert en daarop de manier van cureren af te stemmen. Die eigen identiteit creëer ik samen met Maud en Flore. De vrijheid is groot, maar we werken wel vanuit het bestaande concept. Dat betekent uitlenen, verhuren, huursparen en kunstkoopregelingen om de kunst zo toegankelijk mogelijk te maken.” 

“De ervaring in het communiceren met kunstenaars beschouw ik als mijn expertise. Na mijn studie kunstgeschiedenis in Londen heb ik een tijdje voor Catawiki gewerkt. Het praat heel anders dan met gewone ‘leveranciers’; de relatie is tweeledig en de kunstenaar geeft als het ware zijn baby aan je uit handen. Daar komt veel gevoel bij kijken.” 

“Maar administratieklusjes en het sjouwen met spullen voor beurzen pak ik ook op, hoor. Als nieuweling in dit bedrijf leer ik nog elke dag heel veel van mijn collega’s.” 

Maud Maas (32)
‘De kunstenaar maakt soms een vreugdedansje’ 

“Bij ons wordt niet met een vaste functieomschrijving gewerkt. Iedereen vindt op natuurlijke wijze zijn plek. Als kunsthistorica met ervaring op veilingen kwam ik binnen om zowel de front- als backoffice te doen, maar gaandeweg ben ik me ook steeds meer in de financiële kant gaan verdiepen. Daar voel ik me comfortabel bij.” 

“Me verschuilen achter cijfers was in het begin eerlijk gezegd ook een goed excuus om niet naar voren te hoeven stappen als gezicht van de galerie. Maar dat gaat me nu ook goed af; klanten komen bij me terug. Doordat ik gevoelig ben, kan ik mensen lezen en help ik ze zichzelf een mooi werk te gunnen. Daarin begeleid ik ze zonder de overhand te nemen.” 

Maud Maas

“Wat me echt voldoening geeft, is het magische moment waarop de liefde ontstaat van een klant voor een werk. Daarbij komt dat ze met hun aankoop ook iemand anders heel blij maken. Mensen hebben dat niet door, maar de kunstenaar die er zoveel tijd en moeite in heeft gestopt, maakt soms echt een vreugdedansje.” 

“Ik houd ook erg van het ondernemen. Vanwege die eigenschap ben ik voor Coen in de afgelopen vierenhalf jaar een soort vertrouwenspersoon geworden. Hij bruist van de ideeën – ‘dit vind ik leuk, dat ga ik doen’ – maar in de praktijk komt de uitvoering ervan neer op ons als team. Gelukkig weet ik er tegenwoordig op tijd van.” 

“In de nieuwe galerie in Rotterdam is ruimte voor het experiment om te ondernemen. Een spannende tijd, precies zoals Coen ooit waarschijnlijk zelf heeft ervaren toen hij begon.” 

www.project20.nl, www.degaleriedenhaag.nl en www.degalerierotterdam.nl