Project 2.0

‘Kunst mag best een beetje wringen’

Project 2.0, Coen van de Oever

DATUM

28 maart 2020

TEKST

Annerieke Simeone

BEELD

Kim Vermaat

Coen van den Oever van Project 2.0 is een van de belangrijkste spelers in het Haagse kunstveld. De meeste kunstenaars die hier exposeren hebben vaak 'een edgy kant’.

Coen van den Oever heeft er weleens discussies over. Wanneer is een kunstenaar rijp voor Project 2.0? De eigenaar van de galerie voor moderne kunst aan het Noordeinde, net een uur aan de wandel geweest met hond Pier en nu zittend achter een kop thee, trekt zijn wenkbrauwen al peinzend samen. Daarna: “Sommige kunstenaars denken dat het om de kwantiteit gaat. Als ze veel verkopen dan denken ze dat Project 2.0 logischerwijs de volgende stap is. Maar zo eenvoudig is het niet.”


‘De Engelsmannen zijn een beetje in de war door de brexit’

Hij kijkt de witte, lange ruimte in waar op dat moment werk van Robbert Fortgens hangt. Dat is een van de eerste kunstenaars met wie Van den Oever een samenwerking aanging toen hij twaalf jaar geleden deze galerie opende. “Robbert werd mij destijds aanbevolen door een andere kunstenaar. Hij is altijd vernieuwend, dat vind ik goed. Waar ik eveneens op let en waar wij zelf ook voor zorgen zijn de prestaties van iemand. Zijn er artikelen over iemand geschreven en door wie? In welke musea heeft de kunstenaar gehangen? Op welke beurzen heeft hij of zij gestaan?”

Project 2.0

Vooral dat laatste is belangrijk voor het niveau van je galerie, zegt Van den Oever, die om die reden Project 2.0 opende, op loopafstand van het werkpaleis van de koning. Tevens is hij eigenaar van Galerie Den Haag, Kunstuitleen Den Haag, De Lijstenmakerij Den Haag en een privé-showroom inclusief zeefdrukkerij en er is een artist in residence.

Paris Photo

Coen van den Oever is kortom een van de belangrijkste spelers in het Haagse kunstveld. Kunstenaars als Denis Rouvre, Kourtney Roy, Danielle van Zadelhoff en Sacha Goldberger hielp hij tijdens belangrijke internationale beurzen als Paris Photo, Art Keuken en Photo Londen nog beter in het zadel. “Paris Photo was heel succesvol en ook op de afgelopen beurs in Londen heb ik veel aan liefhebbers verkocht. Aan Europeanen, niet aan Engelsmannen.” Met een grijs: “Die zijn een beetje in de war door de brexit.”


‘Barbra Streisand is een mooie vrouw, maar door die neus wordt ze pas interessant om naar te kijken’

Haal je Van den Oever in huis, dan wordt soms je hele kamer heringericht. “Ja, dat moet soms, zo’n aanschaf is een heel bewuste keuze. Je kijkt er als het goed is je hele leven naar, dan moet het ook de aandacht krijgen die het verdient.” De werken die uit Project 2.0 komen, zijn niet per se mooi, vertelt hij. “Misschien wel juist niet. Een mooie vrouw wordt al snel een modeplaatje. Er mag best een scherp randje aan zitten.”

Interessant om naar te kijken

Als voorbeeld geeft hij Barbra Streisand. “Mooie vrouw, maar door die neus wordt ze pas interessant om naar te kijken. Met kunst is dat ook zo. Danielle Zadelhoff maakt heel klassieke, rembrandtiaanse foto’s. Toch zie je altijd wel ergens een pukkel of striae. Kunst mag best een beetje wringen. Die edgy kant hebben de meeste kunstenaars van Project 2.0.”

www.project20.nl

datum 28-maart-2020
tekst Annerieke Simeone / beeld Kim Vermaat

Coen van den Oever van Project 2.0 is een van de belangrijkste spelers in het Haagse kunstveld. De meeste kunstenaars die hier exposeren hebben vaak 'een edgy kant’.

Coen van den Oever heeft er weleens discussies over. Wanneer is een kunstenaar rijp voor Project 2.0? De eigenaar van de galerie voor moderne kunst aan het Noordeinde, net een uur aan de wandel geweest met hond Pier en nu zittend achter een kop thee, trekt zijn wenkbrauwen al peinzend samen. Daarna: “Sommige kunstenaars denken dat het om de kwantiteit gaat. Als ze veel verkopen dan denken ze dat Project 2.0 logischerwijs de volgende stap is. Maar zo eenvoudig is het niet.”


‘De Engelsmannen zijn een beetje in de war door de brexit’

Hij kijkt de witte, lange ruimte in waar op dat moment werk van Robbert Fortgens hangt. Dat is een van de eerste kunstenaars met wie Van den Oever een samenwerking aanging toen hij twaalf jaar geleden deze galerie opende. “Robbert werd mij destijds aanbevolen door een andere kunstenaar. Hij is altijd vernieuwend, dat vind ik goed. Waar ik eveneens op let en waar wij zelf ook voor zorgen zijn de prestaties van iemand. Zijn er artikelen over iemand geschreven en door wie? In welke musea heeft de kunstenaar gehangen? Op welke beurzen heeft hij of zij gestaan?”

Project 2.0

Vooral dat laatste is belangrijk voor het niveau van je galerie, zegt Van den Oever, die om die reden Project 2.0 opende, op loopafstand van het werkpaleis van de koning. Tevens is hij eigenaar van Galerie Den Haag, Kunstuitleen Den Haag, De Lijstenmakerij Den Haag en een privé-showroom inclusief zeefdrukkerij en er is een artist in residence.

Paris Photo

Coen van den Oever is kortom een van de belangrijkste spelers in het Haagse kunstveld. Kunstenaars als Denis Rouvre, Kourtney Roy, Danielle van Zadelhoff en Sacha Goldberger hielp hij tijdens belangrijke internationale beurzen als Paris Photo, Art Keuken en Photo Londen nog beter in het zadel. “Paris Photo was heel succesvol en ook op de afgelopen beurs in Londen heb ik veel aan liefhebbers verkocht. Aan Europeanen, niet aan Engelsmannen.” Met een grijs: “Die zijn een beetje in de war door de brexit.”


‘Barbra Streisand is een mooie vrouw, maar door die neus wordt ze pas interessant om naar te kijken’

Haal je Van den Oever in huis, dan wordt soms je hele kamer heringericht. “Ja, dat moet soms, zo’n aanschaf is een heel bewuste keuze. Je kijkt er als het goed is je hele leven naar, dan moet het ook de aandacht krijgen die het verdient.” De werken die uit Project 2.0 komen, zijn niet per se mooi, vertelt hij. “Misschien wel juist niet. Een mooie vrouw wordt al snel een modeplaatje. Er mag best een scherp randje aan zitten.”

Interessant om naar te kijken

Als voorbeeld geeft hij Barbra Streisand. “Mooie vrouw, maar door die neus wordt ze pas interessant om naar te kijken. Met kunst is dat ook zo. Danielle Zadelhoff maakt heel klassieke, rembrandtiaanse foto’s. Toch zie je altijd wel ergens een pukkel of striae. Kunst mag best een beetje wringen. Die edgy kant hebben de meeste kunstenaars van Project 2.0.”

www.project20.nl