MaXXus bouwt aan de werkplek van de toekomst

Werken op kantoor, in de trein of aan een buitenlands strand. Tussen negen en vijf of juist midden in de nacht. Met je laptop, telefoon of tablet. En dat allemaal nog tiptop beveiligd ook. Het is een ideaal dat valt of staat met de juiste informatie- en communicatietechnologie. MaXXus ICT & Telecom begrijpt dat en maakt de werkplek van nu én de toekomst mogelijk.

Het nieuwe werken

DATUM

20 juni 2024

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

PR

MaXXus bouwt aan de werkplek van de toekomst

Werken op kantoor, in de trein of aan een buitenlands strand. Tussen negen en vijf of juist midden in de nacht. Met je laptop, telefoon of tablet. En dat allemaal nog tiptop beveiligd ook. Het is een ideaal dat valt of staat met de juiste informatie- en communicatietechnologie. MaXXus ICT & Telecom begrijpt dat en maakt de werkplek van nu én de toekomst mogelijk.

“Als je jonge mensen aan je wilt binden, moet je het werk aanbieden zoals zij het voor ogen hebben: onafhankelijk van tijd en plaats.” Aan het woord geen trendgoeroe, maar de nuchtere Ron Raaphorst, directeur van het Haagse bedrijf. “Wie had dat kunnen denken toen wij ruim twintig jaar geleden startten met de aanleg van ISDN-lijnen voor telefooncentrales?” Een telecombedrijf is het landelijk opererende MaXXus dan ook al lang niet meer. “Telefonie is nu slechts een applicatie, een bouwsteen in een totaalpakket van oplossingen voor de moderne werkplek in de cloud. Wij zijn getransformeerd tot een dienstverlener die de volledige ICT-structuur bouwt, monitort en onderhoudt,” vat Raaphorst samen. 

Die omslag was niet iedereen gegeven. “Ik heb veel collega’s zien wegvallen, omdat het ze aan visie ontbrak of omdat ze niet flexibel genoeg waren,” blikt hij terug. “Wij werken al jaren met vaste maandelijkse kosten voor onze klanten. En we hebben onze langdurige relatie met KPN versterkt door een ‘Excellence partnership’ waarmee wij voor hen het mkb bedienen.”  

Onderscheiden 

Maar net als het – eveneens Haagse – KPN verloochent MaXXus z’n roots in de telefonie niet. “Al is de oude netlijn verdwenen, we bouwen nog steeds hybride telefooncentrales, een combinatie van hardware op locatie en diensten uit de cloud. Voor klanten zoals Duinrell blijft dat noodzakelijk. Wij regelen de hele workflow in op maat,” legt Raaphorst uit. “Met die expertise onderscheiden we ons nog steeds.” 


‘Wij regelen de hele workflow in op maat’

Nu er hoofdzakelijk online wordt gewerkt, is beveiliging – ook voor MaXXus – een continue prioriteit. “Wat begon met nummers omleiden om te verdienen per tik is uitgegroeid tot bedrijven met volwaardige helpdesks die hele ICT-systemen gijzelen,” schetst Raaphorst. “Uitsluiten kun je het nooit, maar als wij de werkplek inregelen, is die kans een heel stuk kleiner.”  

Dat begint met de extra beveiligde verbindingen van providers KPN en Vodafone waarmee MaXXus samenwerkt. Raaphorst: “Met hun capaciteit worden al tienduizenden hacks per dag tegengehouden. Daarnaast werken we met firewalls, back-ups en meervoudige verificatie om in te kunnen loggen op alle devices, en richten we Microsoft Defender optimaal in op jouw situatie.” 

Voor een bedrijf met zo’n twintig medewerkers – zo groot als MaXXus zelf – zijn de maandelijkse kosten van alle diensten die je op ICT-gebied volledig ontzorgen soms flink aan de maat. “Maar als je weet hoe essentieel die beveiligde infrastructuur is – bijvoorbeeld als je zelf weleens bent gehackt – dan zie je dat het zich uitbetaalt.”  

Het nieuwe werken

Flexwerken buiten de deur

Glazen bol

Tot slot werpt de welingelichte Raaphorst een blik in de glazen bol: hoe ziet het werken van de toekomst eruit? “Heb je weleens met je laptop op de bank gewerkt?”, vraagt hij, zonder het antwoord af te wachten. “Dat zit voor geen meter. Daarom verwacht ik dat er binnenkort steeds meer betaalbare devices op de markt komen die laptop en tablet combineren.”  


‘Ik verwacht meer devices die laptop en tablet combineren’

Ook voorspelt hij dat er veel meer internationaal gewerkt gaat worden. “Waarom zou je acht uur per dag aan een project werken als het non-stop door kan gaan over de hele wereld? En vlak Artificial Intelligence niet uit. De automatische chat- en telefoonassistent bestaan al, maar het zou me niet verbazen als je op termijn ook fysiek door een virtuele receptionist ontvangen wordt.”  

www.maxxus.nl

datum 20 juni 2024
tekst Jasper Gramsma beeld PR

“Als je jonge mensen aan je wilt binden, moet je het werk aanbieden zoals zij het voor ogen hebben: onafhankelijk van tijd en plaats.” Aan het woord geen trendgoeroe, maar de nuchtere Ron Raaphorst, directeur van het Haagse bedrijf. “Wie had dat kunnen denken toen wij ruim twintig jaar geleden startten met de aanleg van ISDN-lijnen voor telefooncentrales?” Een telecombedrijf is het landelijk opererende MaXXus dan ook al lang niet meer. “Telefonie is nu slechts een applicatie, een bouwsteen in een totaalpakket van oplossingen voor de moderne werkplek in de cloud. Wij zijn getransformeerd tot een dienstverlener die de volledige ICT-structuur bouwt, monitort en onderhoudt,” vat Raaphorst samen. 

Die omslag was niet iedereen gegeven. “Ik heb veel collega’s zien wegvallen, omdat het ze aan visie ontbrak of omdat ze niet flexibel genoeg waren,” blikt hij terug. “Wij werken al jaren met vaste maandelijkse kosten voor onze klanten. En we hebben onze langdurige relatie met KPN versterkt door een ‘Excellence partnership’ waarmee wij voor hen het mkb bedienen.”  

Onderscheiden 

Maar net als het – eveneens Haagse – KPN verloochent MaXXus z’n roots in de telefonie niet. “Al is de oude netlijn verdwenen, we bouwen nog steeds hybride telefooncentrales, een combinatie van hardware op locatie en diensten uit de cloud. Voor klanten zoals Duinrell blijft dat noodzakelijk. Wij regelen de hele workflow in op maat,” legt Raaphorst uit. “Met die expertise onderscheiden we ons nog steeds.” 


‘Wij regelen de hele workflow in op maat’

Nu er hoofdzakelijk online wordt gewerkt, is beveiliging – ook voor MaXXus – een continue prioriteit. “Wat begon met nummers omleiden om te verdienen per tik is uitgegroeid tot bedrijven met volwaardige helpdesks die hele ICT-systemen gijzelen,” schetst Raaphorst. “Uitsluiten kun je het nooit, maar als wij de werkplek inregelen, is die kans een heel stuk kleiner.”  

Dat begint met de extra beveiligde verbindingen van providers KPN en Vodafone waarmee MaXXus samenwerkt. Raaphorst: “Met hun capaciteit worden al tienduizenden hacks per dag tegengehouden. Daarnaast werken we met firewalls, back-ups en meervoudige verificatie om in te kunnen loggen op alle devices, en richten we Microsoft Defender optimaal in op jouw situatie.” 

Voor een bedrijf met zo’n twintig medewerkers – zo groot als MaXXus zelf – zijn de maandelijkse kosten van alle diensten die je op ICT-gebied volledig ontzorgen soms flink aan de maat. “Maar als je weet hoe essentieel die beveiligde infrastructuur is – bijvoorbeeld als je zelf weleens bent gehackt – dan zie je dat het zich uitbetaalt.”  

Het nieuwe werken

Flexwerken buiten de deur

Glazen bol

Tot slot werpt de welingelichte Raaphorst een blik in de glazen bol: hoe ziet het werken van de toekomst eruit? “Heb je weleens met je laptop op de bank gewerkt?”, vraagt hij, zonder het antwoord af te wachten. “Dat zit voor geen meter. Daarom verwacht ik dat er binnenkort steeds meer betaalbare devices op de markt komen die laptop en tablet combineren.”  


‘Ik verwacht meer devices die laptop en tablet combineren’

Ook voorspelt hij dat er veel meer internationaal gewerkt gaat worden. “Waarom zou je acht uur per dag aan een project werken als het non-stop door kan gaan over de hele wereld? En vlak Artificial Intelligence niet uit. De automatische chat- en telefoonassistent bestaan al, maar het zou me niet verbazen als je op termijn ook fysiek door een virtuele receptionist ontvangen wordt.”  

www.maxxus.nl