Secrid steunt via Sheltersuit daklozen en vluchtelingen
Met een speciale editie van de wereldberoemde pasjesportemonnee helpt Secrid daklozen en vluchtelingen aan de nodige beschutting. “De verhalen zijn soms schokkend ‘gewoon’.”
DATUM
27 mei 2024
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Fleur Beemster
Secrid steunt via Sheltersuit daklozen en vluchtelingen
Met een speciale editie van de wereldberoemde pasjesportemonnee helpt Secrid daklozen en vluchtelingen aan de nodige beschutting. “De verhalen zijn soms schokkend ‘gewoon’.”
Dat goed design voor de productontwerpers van Secrid veel meer is dan kleur en vorm, moge duidelijk zijn. Met de mens- en natuurlievende filosofie achter hun ingenieuze pocketwear maken ze de wereld sinds 2009 elke dag een beetje beter. Trots loopt medeoprichter Marianne van Sasse van Ysselt het huiselijke atrium van het hoofdkwartier in de Binckhorst binnen met de nieuwste serie van de beroemde Wallets; van elk verkocht exemplaar gaat 10 euro naar de Sheltersuit Foundation, die restmaterialen upcyclet tot een jas, slaapzak en plunjezak in één voor daklozen en vluchtelingen.
‘Door klimaatproblemen zullen er steeds meer ontheemden zijn’
“Door klimaatproblemen zullen er steeds meer ontheemden zijn,” stelt Van Sasse van Ysselt. “Maar ook nu al zie je dat mensen steeds vaker een tijdje op straat leven. En hun verhalen zijn soms schokkend ‘gewoon’: gescheiden mannen, moeders met kinderen…” Na een korte pauze: “Ook mijn man René van Geer en ik zijn ooit bijna op straat terechtgekomen toen het slecht ging met ons bedrijf.” Sinds het echtpaar enkele jaren geleden oprichter Bas Timmer van Sheltersuit ontmoette in Kaapstad, steunt Secrid zijn organisatie in stilte. “Het is tijd dat we ook de consument erbij betrekken.”
Onderkoeling
“Bas kwam op het idee voor Sheltersuit toen de vader van een vriend op straat overleed aan onderkoeling,” vertelt Van Sasse van Ysselt. “‘Hoe kan dat in mijn land?’, vroeg hij zich af. Hij besloot na zijn studie geen kledinglijn op te zetten, maar zich toe te leggen op beschermende kleding voor mensen op straat. Naast het Nederlandse atelier, dat wordt gerund door een gevluchte Syrische ondernemer, zijn er inmiddels ook vestigingen in de VS en Zuid-Afrika. Die werkwijze sluit volgens haar naadloos aan bij de waarden van Secrid. “Dit laat zien welke maatschappelijke impact je kunt hebben als ontwerper.”
De boodschap achter de nieuwe serie Bandwallets van Secrid is een gelaagde. “Als je ’m gebruikt, word je eraan herinnerd dat je je geld op een goede manier moet besteden – soms ook aan iemand die het minder heeft. Als je daarbij ook nog eens een praatje aanknoopt, zul je ontdekken dat je niet te snel moet oordelen over iemands situatie,” aldus Van Sasse van Ysselt, die een link ziet tussen de producten van Secrid en het leven op straat. “Je identiteitskaart is ‘key’ als je dakloos bent, zonder kun je geen aanspraak maken op de meest basale hulp. Met onze Cardprotector kun je je ID-kaart veilig opbergen.”
Krasjes
Het ontwerp, dat onder de hoede van projectleider Julie Arkes tot stand kwam, is niet willekeurig. “Uitgangspunt was dat er voor deze serie – net als voor de Sheltersuits – niets nieuws gemaakt zou worden,” legt Van Sasse van Ysselt uit. “Daarom hebben we afgekeurde Cardprotectors gebruikt. Om de krasjes weg te werken hebben we er een print overheen gelegd. De Bandwallet is gemaakt van TPU, een supersterke, waterdichte kunststof voor onder meer werkschoenen. Daarvan hadden we een grote restvoorraad, want voor de meeste van onze klanten is het een te onbekend materiaal.”
‘Uitgangspunt was dat er voor deze serie niets nieuws gemaakt zou worden’
Naast de innovatieve kunststof, die met lasertechniek wordt gesneden en gelast, is er nog een element dat de evolutie van de Wallets verraadt. De traditionele drukknoop heeft in dit ontwerp plaatsgemaakt voor een gekleurd elastiek. Van Sasse van Ysselt: “Dat maakt deze Wallet meer geschikt voor outdoorgebruik. En hij is flexibeler doordat je er ook een sleutel of contant geld tussen kunt doen. Vooral aan dat laatste is in de landen om ons heen grote behoefte; bijna de helft van de Duitsers verkiest cash boven de betaalkaart uit angst om digitaal gevolgd te worden.”
Verhaal
Het doel is helder, het product is klaar. Nu moet het veelkantige verhaal erachter over het voetlicht worden gebracht bij retailers en – belangrijker nog – de uiteindelijke gebruiker. “Dat kost moeite, want er is best veel uit te leggen,” erkent Van Sasse van Ysselt. “Net als toen we met Secrid begonnen.” In Duitsland heeft ze contact met een grote outdoorketen met filialen in het hele land. “Zij hebben een enorm bereik en in hun webshop kun je allerlei tutorials vinden over het opzetten van een tent of het maken van een vuurtje. Daar past ons verhaal over de samenwerking met Sheltersuit heel goed tussen.”
De oplage van deze Wallets is gelimiteerd tot vijfduizend stuks, maar Van Sasse van Ysselt kijkt verder. “Wij stoppen al heel lang 1 procent van onze omzet in een eigen impactfonds. Daaruit doen we donaties aan allerlei goede doelen. Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst nog veel meer speciale Wallets gaan maken om aandacht te vragen voor dit soort bijzondere maatschappelijke projecten.” Dan opeens: “Gek, hè? In het begin miste ik de betekenis van ons ontwerp; wat is nou een kaarthouder? Nu vind ik het een geweldig middel voor bewustwording van consumptie en identiteit.”
tekst Jasper Gramsma beeld Fleur Beemster
Dat goed design voor de productontwerpers van Secrid veel meer is dan kleur en vorm, moge duidelijk zijn. Met de mens- en natuurlievende filosofie achter hun ingenieuze pocketwear maken ze de wereld sinds 2009 elke dag een beetje beter. Trots loopt medeoprichter Marianne van Sasse van Ysselt het huiselijke atrium van het hoofdkwartier in de Binckhorst binnen met de nieuwste serie van de beroemde Wallets; van elk verkocht exemplaar gaat 10 euro naar de Sheltersuit Foundation, die restmaterialen upcyclet tot een jas, slaapzak en plunjezak in één voor daklozen en vluchtelingen.
‘Door klimaatproblemen zullen er steeds meer ontheemden zijn’
“Door klimaatproblemen zullen er steeds meer ontheemden zijn,” stelt Van Sasse van Ysselt. “Maar ook nu al zie je dat mensen steeds vaker een tijdje op straat leven. En hun verhalen zijn soms schokkend ‘gewoon’: gescheiden mannen, moeders met kinderen…” Na een korte pauze: “Ook mijn man René van Geer en ik zijn ooit bijna op straat terechtgekomen toen het slecht ging met ons bedrijf.” Sinds het echtpaar enkele jaren geleden oprichter Bas Timmer van Sheltersuit ontmoette in Kaapstad, steunt Secrid zijn organisatie in stilte. “Het is tijd dat we ook de consument erbij betrekken.”
Onderkoeling
“Bas kwam op het idee voor Sheltersuit toen de vader van een vriend op straat overleed aan onderkoeling,” vertelt Van Sasse van Ysselt. “‘Hoe kan dat in mijn land?’, vroeg hij zich af. Hij besloot na zijn studie geen kledinglijn op te zetten, maar zich toe te leggen op beschermende kleding voor mensen op straat. Naast het Nederlandse atelier, dat wordt gerund door een gevluchte Syrische ondernemer, zijn er inmiddels ook vestigingen in de VS en Zuid-Afrika. Die werkwijze sluit volgens haar naadloos aan bij de waarden van Secrid. “Dit laat zien welke maatschappelijke impact je kunt hebben als ontwerper.”
De boodschap achter de nieuwe serie Bandwallets van Secrid is een gelaagde. “Als je ’m gebruikt, word je eraan herinnerd dat je je geld op een goede manier moet besteden – soms ook aan iemand die het minder heeft. Als je daarbij ook nog eens een praatje aanknoopt, zul je ontdekken dat je niet te snel moet oordelen over iemands situatie,” aldus Van Sasse van Ysselt, die een link ziet tussen de producten van Secrid en het leven op straat. “Je identiteitskaart is ‘key’ als je dakloos bent, zonder kun je geen aanspraak maken op de meest basale hulp. Met onze Cardprotector kun je je ID-kaart veilig opbergen.”
Krasjes
Het ontwerp, dat onder de hoede van projectleider Julie Arkes tot stand kwam, is niet willekeurig. “Uitgangspunt was dat er voor deze serie – net als voor de Sheltersuits – niets nieuws gemaakt zou worden,” legt Van Sasse van Ysselt uit. “Daarom hebben we afgekeurde Cardprotectors gebruikt. Om de krasjes weg te werken hebben we er een print overheen gelegd. De Bandwallet is gemaakt van TPU, een supersterke, waterdichte kunststof voor onder meer werkschoenen. Daarvan hadden we een grote restvoorraad, want voor de meeste van onze klanten is het een te onbekend materiaal.”
‘Uitgangspunt was dat er voor deze serie niets nieuws gemaakt zou worden’
Naast de innovatieve kunststof, die met lasertechniek wordt gesneden en gelast, is er nog een element dat de evolutie van de Wallets verraadt. De traditionele drukknoop heeft in dit ontwerp plaatsgemaakt voor een gekleurd elastiek. Van Sasse van Ysselt: “Dat maakt deze Wallet meer geschikt voor outdoorgebruik. En hij is flexibeler doordat je er ook een sleutel of contant geld tussen kunt doen. Vooral aan dat laatste is in de landen om ons heen grote behoefte; bijna de helft van de Duitsers verkiest cash boven de betaalkaart uit angst om digitaal gevolgd te worden.”
Verhaal
Het doel is helder, het product is klaar. Nu moet het veelkantige verhaal erachter over het voetlicht worden gebracht bij retailers en – belangrijker nog – de uiteindelijke gebruiker. “Dat kost moeite, want er is best veel uit te leggen,” erkent Van Sasse van Ysselt. “Net als toen we met Secrid begonnen.” In Duitsland heeft ze contact met een grote outdoorketen met filialen in het hele land. “Zij hebben een enorm bereik en in hun webshop kun je allerlei tutorials vinden over het opzetten van een tent of het maken van een vuurtje. Daar past ons verhaal over de samenwerking met Sheltersuit heel goed tussen.”
De oplage van deze Wallets is gelimiteerd tot vijfduizend stuks, maar Van Sasse van Ysselt kijkt verder. “Wij stoppen al heel lang 1 procent van onze omzet in een eigen impactfonds. Daaruit doen we donaties aan allerlei goede doelen. Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst nog veel meer speciale Wallets gaan maken om aandacht te vragen voor dit soort bijzondere maatschappelijke projecten.” Dan opeens: “Gek, hè? In het begin miste ik de betekenis van ons ontwerp; wat is nou een kaarthouder? Nu vind ik het een geweldig middel voor bewustwording van consumptie en identiteit.”