ING

Hoe je succesvolle Haagse millennials begeleid

DATUM

20 mei 2020

TEKST

Margje Spraams

BEELD

Fleur Beemster

ING heeft oog en oor voor de behoeftes van de nieuwe generatie. Private banker Lisa Rijling is daarvan de verpersoonlijking. Met een jong en gedreven team begeleidt zij succesvolle Haagse millennials bij het bouwen aan hun financiële toekomst. En meer.

“Lange tijd viel de jonge generatie vermogenden tussen wal en schip in de bankenwereld,” vertelt de gedreven private banker Lisa Rijling (1989) van ING. Vanuit het doel van ING – ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ – stelt ING Private Banking Den Haag de klant in staat zijn dromen en doelen na te streven.


‘Wij luisteren naar je en helpen je bewust te worden van wat echt belangrijk is, zowel privé als zakelijk’

“Wij luisteren naar je, analyseren, en helpen je bewust te worden van wat echt belangrijk is voor jou, zowel privé als zakelijk. Daarbij merkten we dat met name ambitieuze millennials anders in de wedstrijd zaten.” Dus kozen Rijling en haar collega’s, die zich intern ‘Next Generation Bankers’ noemen, voor een nieuwe koers.

‘Generatie Y’

Om tot die aanpak te komen, deden Rijling en haar collega’s uitgebreid onderzoek naar het profiel van de jonge generatie bankklanten. “Deze ‘generatie Y’ is leergierig en nieuwsgierig, is gevoelig voor gelijkwaardigheid en authenticiteit, accepteert niet snel de status quo en wil goeddoen voor de wereld.”

De verschillende karaktertypen onder de millennials die Rijling als private banker bedient, hebben elk hun eigen verwachtingen van een bank. Maar de gemene deler is dat de traditionele rol daarin te weinig voorzag.

Wisselwerking

“Jonge, selfmade ondernemers zijn veelal strategen en goede netwerkers, en weten vaak al wat ze willen,” stelt Rijling. “Toch kan ING deze ondernemers empoweren door bijvoorbeeld de jonge ondernemer te verbinden aan een eerdere generatie ondernemers.”


‘Jonge, selfmade ondernemers zijn strategen en goede netwerkers’

Dat blijkt een succesvolle wisselwerking te zijn. “Ook in de markt zie je al combinaties ontstaan waarbij jong en oud elkaar opzoeken en versterken. Vanuit die synergie zie je veel energie ontstaan. Dat is erg leuk. Daarbij zien we de gedreven ondernemers op hun doel afstevenen en het is aan ons om ze te wijzen op hun blind spots.”

Oudere generatie

Naast de ‘selfmades’ houden de jonge bankiers zich bezig met de opvolgers van familiebedrijven. “Vaak lopen hier zakelijke en privébelangen door elkaar; terwijl je de oudere generatie naar de pensioenfase begeleidt, help je de jongere klaargestoomd te worden voor een overname.” In dit soort gevallen bemerkt Rijling vaak de behoefte aan advies op strategisch niveau. Maar zowel voor de jonge generatie als voor de oudere generatie ook op emotioneel vlak. “De jongere generatie wil doelen bereiken met behulp van snellere, technologische middelen. Soms tegen de koers van de eerdere generatie in.”


Rijling noemt zichzelf een ‘authentieke generalist’

Ook voor advies daarover kunnen ze bij ING Private Banking terecht. Een derde groep, de kinderen van vermogende particulieren, wordt door de private bankers voldoende financieel ‘opgevoed’ om het kapitaal in de toekomst verantwoord te beheren. Dit doen zij onder meer door persoonlijk met de kinderen in gesprek te gaan.

‘Authentieke generalist’

Rijling noemt zichzelf een ‘authentieke generalist’ en doet een beroep op haar hechte groep Haagse collega’s. “Paul Belt is Specialist Beleggen en een gedreven innovatie-expert, Jurgen Faerber heeft naast zijn expertise als ervaren bankier een groot inzetbaar netwerk, Tomas Hiep draagt bij aan het opbouwen en verduurzamen van kwalitatieve vastgoedportefeuilles, Allan Barzndji bewaakt de langetermijndoelen, de haalbaarheid van de dromen en wensen van onze relaties door te bekijken of zij nog op koers liggen. En zo bekijken we de jonge generatie, maar ook zeker de eerdere generatie klanten in hun totaliteit.”

ING Private Banking

De jonge bankiers zijn blij met de innovatieve kracht van ING en waar ING Private Banking voor staat. De bank won, mede door de klantgerichtheid, de afgelopen tijd verschillende internationale awards als beste private bank. “Voor mij als idealist is het geweldig om bij een bank te werken die van toegevoegde waarde wil zijn, niet alleen een leverancier van financiële producten en diensten,” verduidelijkt Rijling.

Meer informatie: www.ing.nl

datum 20-mei-2020
tekst Margje Spraams / beeld Fleur Beemster

ING heeft oog en oor voor de behoeftes van de nieuwe generatie. Private banker Lisa Rijling is daarvan de verpersoonlijking. Met een jong en gedreven team begeleidt zij succesvolle Haagse millennials bij het bouwen aan hun financiële toekomst. En meer.

“Lange tijd viel de jonge generatie vermogenden tussen wal en schip in de bankenwereld,” vertelt de gedreven private banker Lisa Rijling (1989) van ING. Vanuit het doel van ING – ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ – stelt ING Private Banking Den Haag de klant in staat zijn dromen en doelen na te streven.


‘Wij luisteren naar je en helpen je bewust te worden van wat echt belangrijk is, zowel privé als zakelijk’

“Wij luisteren naar je, analyseren, en helpen je bewust te worden van wat echt belangrijk is voor jou, zowel privé als zakelijk. Daarbij merkten we dat met name ambitieuze millennials anders in de wedstrijd zaten.” Dus kozen Rijling en haar collega’s, die zich intern ‘Next Generation Bankers’ noemen, voor een nieuwe koers.

‘Generatie Y’

Om tot die aanpak te komen, deden Rijling en haar collega’s uitgebreid onderzoek naar het profiel van de jonge generatie bankklanten. “Deze ‘generatie Y’ is leergierig en nieuwsgierig, is gevoelig voor gelijkwaardigheid en authenticiteit, accepteert niet snel de status quo en wil goeddoen voor de wereld.”

De verschillende karaktertypen onder de millennials die Rijling als private banker bedient, hebben elk hun eigen verwachtingen van een bank. Maar de gemene deler is dat de traditionele rol daarin te weinig voorzag.

Wisselwerking

“Jonge, selfmade ondernemers zijn veelal strategen en goede netwerkers, en weten vaak al wat ze willen,” stelt Rijling. “Toch kan ING deze ondernemers empoweren door bijvoorbeeld de jonge ondernemer te verbinden aan een eerdere generatie ondernemers.”


‘Jonge, selfmade ondernemers zijn strategen en goede netwerkers’

Dat blijkt een succesvolle wisselwerking te zijn. “Ook in de markt zie je al combinaties ontstaan waarbij jong en oud elkaar opzoeken en versterken. Vanuit die synergie zie je veel energie ontstaan. Dat is erg leuk. Daarbij zien we de gedreven ondernemers op hun doel afstevenen en het is aan ons om ze te wijzen op hun blind spots.”

Oudere generatie

Naast de ‘selfmades’ houden de jonge bankiers zich bezig met de opvolgers van familiebedrijven. “Vaak lopen hier zakelijke en privébelangen door elkaar; terwijl je de oudere generatie naar de pensioenfase begeleidt, help je de jongere klaargestoomd te worden voor een overname.” In dit soort gevallen bemerkt Rijling vaak de behoefte aan advies op strategisch niveau. Maar zowel voor de jonge generatie als voor de oudere generatie ook op emotioneel vlak. “De jongere generatie wil doelen bereiken met behulp van snellere, technologische middelen. Soms tegen de koers van de eerdere generatie in.”


Rijling noemt zichzelf een ‘authentieke generalist’

Ook voor advies daarover kunnen ze bij ING Private Banking terecht. Een derde groep, de kinderen van vermogende particulieren, wordt door de private bankers voldoende financieel ‘opgevoed’ om het kapitaal in de toekomst verantwoord te beheren. Dit doen zij onder meer door persoonlijk met de kinderen in gesprek te gaan.

‘Authentieke generalist’

Rijling noemt zichzelf een ‘authentieke generalist’ en doet een beroep op haar hechte groep Haagse collega’s. “Paul Belt is Specialist Beleggen en een gedreven innovatie-expert, Jurgen Faerber heeft naast zijn expertise als ervaren bankier een groot inzetbaar netwerk, Tomas Hiep draagt bij aan het opbouwen en verduurzamen van kwalitatieve vastgoedportefeuilles, Allan Barzndji bewaakt de langetermijndoelen, de haalbaarheid van de dromen en wensen van onze relaties door te bekijken of zij nog op koers liggen. En zo bekijken we de jonge generatie, maar ook zeker de eerdere generatie klanten in hun totaliteit.”

ING Private Banking

De jonge bankiers zijn blij met de innovatieve kracht van ING en waar ING Private Banking voor staat. De bank won, mede door de klantgerichtheid, de afgelopen tijd verschillende internationale awards als beste private bank. “Voor mij als idealist is het geweldig om bij een bank te werken die van toegevoegde waarde wil zijn, niet alleen een leverancier van financiële producten en diensten,” verduidelijkt Rijling.

Meer informatie: www.ing.nl