Van Noort Gassler & Co

Hoe Emile Gassler ondernemers rijk maakt

Emile Gassler Van Noort Gassler

DATUM

01 oktober 2020

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Kim Vermaat

Al meer dan een eeuw is Van Noort Gassler & Co een baken voor ondernemers in het familiebedrijfsleven. Als zoon van een van de grondleggers en naamgevers blikt Emile Gassler terug op 45 jaar aan het roer staan van het Haagse accountantskantoor.

“Altijd heb ik als leidraad gehad dat ik mijn cliënten rijk wilde maken,” stelt Emile Gassler, de man die in 1974 toetrad tot het accountantskantoor van zijn vader met de nadruk op fiscaal advies voor het midden- en kleinbedrijf. “De grens is natuurlijk dat ik niet voor mijn cliënten kon ondernemen, maar verder deed ik alles om ze te steunen. Noem me gerust een vakidioot.”

Gerenommeerd kantoor

Mr. drs. E. Gassler RA (1944), tevens eigenaar van hotel Corona, wist het Haagse bedrijf in vierenhalf decennium te laten uitgroeien tot een gerenommeerd kantoor – Van Noort Gassler & Co | Accountants & Adviseurs – met vestigingen in het hele land. “Nu trek ik me langzaam terug; ik kom alleen nog in actie als dat echt nodig is.” Een mooi moment om terug te kijken en de balans op te maken.


‘Altijd heb ik als leidraad gehad dat ik mijn cliënten rijk wilde maken’

“Toen ik na een loopbaan in het middelbaar en wetenschappelijk onderwijs aanklopte bij mijn vader, was dit niet bepaald een fancy kantoor,” herinnert Gassler zich. “Het had al sinds de oprichting in 1919 een traditie in fiscaal advies. Op zich best bijzonder in accountantsland, omdat het zwaartepunt meestal bij auditing ligt.”

Binnen anderhalf jaar weet Gassler het kantoor op de Nieuwe Parklaan uit te breiden met een tweede vestiging door een administratiekantoor op de Marktweg over te nemen. “Een geweldige plek, waar destijds elke morgen de hele Haagse handel bij elkaar kwam; met die mensen heb ik een speciale affiniteit.”

Gouden tijden

Er breken gouden tijden aan. “Als je geen cliënt was bij ons, hoorde je er eigenlijk niet bij. Er ontstond een nieuw elan, we waren ondernemers tussen de ondernemers. Elke cliënt was weer een studieobject om te kijken wat we konden betekenen.” Gassler illustreert lachend: “Een cliënt die leverde aan de PTT, had PTT’ers in staat gesteld met grote kortingen tv-toestellen te kopen.

De Belastingdienst kwam erachter en legde die mensen navorderingen op, waardoor de relatie op de tocht kwam te staan. Niet mijn taak natuurlijk, maar ik heb onderzocht hoeveel korting je als particulier kon krijgen op een tv. Die bleek ongeveer evenveel, dus de navorderingsaanslagen gingen de prullenbak in!”


‘Toen ik aanklopte bij mijn vader, was dit niet bepaald een fancy kantoor’

Vanuit zijn onderwijsachtergrond leidt Gassler zijn mensen aanvankelijk zelf op. Dat ‘Ajax-model’ is de succesformule, maar heeft ook een keerzijde, waaraan het kantoor begin jaren tachtig bijna ten onder gaat. “Het kantoor werd een opleidingsinstituut.

Niet alleen in het vak, ook in het ondernemerschap. Dus na verloop van tijd begonnen die jongens allemaal voor zichzelf. Sindsdien richtte ik me op een ander type instromers: geen jonge honden, maar trouwe vakmensen die nu al dertig jaar voor me werken. Ook voor de cliënten is dat uiteindelijk beter, die willen continuïteit in zo’n relatie. Iets wat je vandaag de dag niet veel meer tegenkomt.”

Winstdeling

Voor een andere maatregel die Gassler neemt om versnippering van zijn kantoor en cliëntenbestand te voorkomen, vindt hij inspiratie in het werkveld. “Ik heb goed naar grote jongens als KPMG en Ernst & Young gekeken en een partnermodel ontwikkeld dat neerkomt op een contract met winstdeling volgens een puntenstelsel. De mensen die bij ons werken, hebben daardoor echt het gevoel dat ze partner en ondernemer zijn, zonder zich te hoeven inkopen of ergens anders voor zichzelf te beginnen.”


‘Als je geen cliënt was bij ons, hoorde je er eigenlijk niet bij’

Die aanpak sorteert effect: de rust keert weer en het bedrijf groeit vanaf midden jaren negentig naar uiteindelijk zes kantoren. Ook het venster naar de rest van de wereld gaat open als Van Noort Gassler & Co in 1990 lid wordt van JPA International, een van de twintig grootste accountantsnetwerken die er zijn.

Van Noort Gassler & Co

De geschiedenis zal zich niet herhalen: Gassler’s kinderen maken carrière buiten Van Noort Gassler & Co. Hoe ziet de toekomst er dan wel uit? “Ik praat nu met de eigenaar van een kantoor van vergelijkbare omvang dat in auditing is gespecialiseerd. Hij is van mijn leeftijd en wil ook dat zijn bedrijf blijft voortbestaan. Het zou mooi zijn als we elkaar de komende jaren kunnen versterken.”

www.noortgassler.nl

datum 01-oktober-2020
tekst Jasper Gramsma / beeld Kim Vermaat

Al meer dan een eeuw is Van Noort Gassler & Co een baken voor ondernemers in het familiebedrijfsleven. Als zoon van een van de grondleggers en naamgevers blikt Emile Gassler terug op 45 jaar aan het roer staan van het Haagse accountantskantoor.

“Altijd heb ik als leidraad gehad dat ik mijn cliënten rijk wilde maken,” stelt Emile Gassler, de man die in 1974 toetrad tot het accountantskantoor van zijn vader met de nadruk op fiscaal advies voor het midden- en kleinbedrijf. “De grens is natuurlijk dat ik niet voor mijn cliënten kon ondernemen, maar verder deed ik alles om ze te steunen. Noem me gerust een vakidioot.”

Gerenommeerd kantoor

Mr. drs. E. Gassler RA (1944), tevens eigenaar van hotel Corona, wist het Haagse bedrijf in vierenhalf decennium te laten uitgroeien tot een gerenommeerd kantoor – Van Noort Gassler & Co | Accountants & Adviseurs – met vestigingen in het hele land. “Nu trek ik me langzaam terug; ik kom alleen nog in actie als dat echt nodig is.” Een mooi moment om terug te kijken en de balans op te maken.


‘Altijd heb ik als leidraad gehad dat ik mijn cliënten rijk wilde maken’

“Toen ik na een loopbaan in het middelbaar en wetenschappelijk onderwijs aanklopte bij mijn vader, was dit niet bepaald een fancy kantoor,” herinnert Gassler zich. “Het had al sinds de oprichting in 1919 een traditie in fiscaal advies. Op zich best bijzonder in accountantsland, omdat het zwaartepunt meestal bij auditing ligt.”

Binnen anderhalf jaar weet Gassler het kantoor op de Nieuwe Parklaan uit te breiden met een tweede vestiging door een administratiekantoor op de Marktweg over te nemen. “Een geweldige plek, waar destijds elke morgen de hele Haagse handel bij elkaar kwam; met die mensen heb ik een speciale affiniteit.”

Gouden tijden

Er breken gouden tijden aan. “Als je geen cliënt was bij ons, hoorde je er eigenlijk niet bij. Er ontstond een nieuw elan, we waren ondernemers tussen de ondernemers. Elke cliënt was weer een studieobject om te kijken wat we konden betekenen.” Gassler illustreert lachend: “Een cliënt die leverde aan de PTT, had PTT’ers in staat gesteld met grote kortingen tv-toestellen te kopen.

De Belastingdienst kwam erachter en legde die mensen navorderingen op, waardoor de relatie op de tocht kwam te staan. Niet mijn taak natuurlijk, maar ik heb onderzocht hoeveel korting je als particulier kon krijgen op een tv. Die bleek ongeveer evenveel, dus de navorderingsaanslagen gingen de prullenbak in!”


‘Toen ik aanklopte bij mijn vader, was dit niet bepaald een fancy kantoor’

Vanuit zijn onderwijsachtergrond leidt Gassler zijn mensen aanvankelijk zelf op. Dat ‘Ajax-model’ is de succesformule, maar heeft ook een keerzijde, waaraan het kantoor begin jaren tachtig bijna ten onder gaat. “Het kantoor werd een opleidingsinstituut.

Niet alleen in het vak, ook in het ondernemerschap. Dus na verloop van tijd begonnen die jongens allemaal voor zichzelf. Sindsdien richtte ik me op een ander type instromers: geen jonge honden, maar trouwe vakmensen die nu al dertig jaar voor me werken. Ook voor de cliënten is dat uiteindelijk beter, die willen continuïteit in zo’n relatie. Iets wat je vandaag de dag niet veel meer tegenkomt.”

Winstdeling

Voor een andere maatregel die Gassler neemt om versnippering van zijn kantoor en cliëntenbestand te voorkomen, vindt hij inspiratie in het werkveld. “Ik heb goed naar grote jongens als KPMG en Ernst & Young gekeken en een partnermodel ontwikkeld dat neerkomt op een contract met winstdeling volgens een puntenstelsel. De mensen die bij ons werken, hebben daardoor echt het gevoel dat ze partner en ondernemer zijn, zonder zich te hoeven inkopen of ergens anders voor zichzelf te beginnen.”


‘Als je geen cliënt was bij ons, hoorde je er eigenlijk niet bij’

Die aanpak sorteert effect: de rust keert weer en het bedrijf groeit vanaf midden jaren negentig naar uiteindelijk zes kantoren. Ook het venster naar de rest van de wereld gaat open als Van Noort Gassler & Co in 1990 lid wordt van JPA International, een van de twintig grootste accountantsnetwerken die er zijn.

Van Noort Gassler & Co

De geschiedenis zal zich niet herhalen: Gassler’s kinderen maken carrière buiten Van Noort Gassler & Co. Hoe ziet de toekomst er dan wel uit? “Ik praat nu met de eigenaar van een kantoor van vergelijkbare omvang dat in auditing is gespecialiseerd. Hij is van mijn leeftijd en wil ook dat zijn bedrijf blijft voortbestaan. Het zou mooi zijn als we elkaar de komende jaren kunnen versterken.”

www.noortgassler.nl