Mercedes-Benz

Het Haagse vlaggenschip van Mercedes-Benz

DATUM

01 oktober 2020

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Fleur Beemster

Den Haag beleefde in 2019 een wereldprimeur met de eerste flagshipstore nieuwe stijl van het beroemde automerk met de ster. “Bij ons zie je hoe de wereld van Mercedes-Benz er de komende vijftien jaar uitziet.”

Hoogte, licht en glas domineren het aangezicht van het gloednieuwe pand van Mercedes-Benz in het Forepark. Parkeren kan onder de indrukwekkende luifel met een sterrenhemel van spotjes. Binnen wacht een warm welkom van de gastvrouw, die het bezoek naar de sofa begeleidt met uitzicht op de meest recente modellen van het luxemerk uit Stuttgart. “Het is haast een kathedraal, hè?!”, vat directeur aftersales André Lexmond trots samen wanneer hij komt aanlopen.

De Mercedes-Benz C-klasse cabriolet

Mercedes-Benz

De kosmopolitische uitstraling is de nieuwe standaard voor de dealerbedrijven van Mercedes-Benz in de rest van de wereld. Maar wat nog veel belangrijker is: er hoort een heel nieuw serviceconcept bij. “Het gaat er niet om wat wij jou willen aanbieden, maar om welke behoeftes jij hebt.”


‘Fred wijst je naar een gereserveerde parkeerplek zodat je nooit hoeft te zoeken’

Die omgekeerde benadering begint al voordat je een stap over de drempel zet. “Als je een afspraak maakt, vragen we onder meer naar je kenteken,” legt Lexmond uit. “Wanneer je vervolgens aan komt rijden, merkt de camera je op. Onze verkeersregelaar Fred wijst je naar een gereserveerde parkeerplek, zodat je nooit hoeft te zoeken.

Lees ook:
12 x Haagse, jonge ondernemers
Nog geen veertig en nu al succecvol

 

Bartafels met touchscreens

En ook binnen is men inmiddels op de hoogte van je komst en de reden daarvoor. Je hoeft je verhaal dus maar één keer te doen.” Wáárvoor je ook komt, eenmaal binnen kun je het jezelf gemakkelijk maken, al dan niet met een kop koffie van de gastvrouw. Er zijn lage zitjes met boeken, bartafels met touchscreens om virtueel een auto samen te stellen en ‘horizons’ vol audiovisueel spektakel. “Net wat je het prettigst vindt.”


Voor wie liever in discretie over zijn of haar volgende auto spreekt, is er de private consultancy room

Ins en outs

Zelf rondkijken tussen de blinkende bolides kan, maar hulp is altijd dichtbij. “Er lopen productexperts rond, herkenbaar aan hun zwarte AMG-shirts. Geen verkopers, maar jongens die alle ins en outs van de auto’s kennen. Ze hebben een tablet bij zich en kunnen je bijvoorbeeld helpen met het afmaken van de configuratie die je thuis via de site al gemaakt hebt. Of je samples laten zien van kleuren en interieurs.”


‘Kom je voor een Smart of juist voor een AMG? Dan zijn het licht en de content daarop afgestemd’

Voor wie liever in discretie over zijn of haar volgende auto spreekt, is er de private consultancy room. “Daar passen we de sfeer aan aan het product dat jij zoekt. Kom je voor een Smart of juist voor een AMG? Dan zijn het licht en de content daarop afgestemd. We kunnen zelfs daglicht oproepen om een goed idee te geven hoe de auto eruit zal zien.”


“In deze werkplaats werken onze toptechnici. Net of je aan de chef’s table zit.”

Niet alleen nieuwe klanten worden op hun wenken bediend. Ook voor de bestaande Mercedes-rijder is er een uitgebreid programma. “Via de Mercedes me-app krijgen wij automatisch een signaal wanneer de auto onderhoud nodig heeft en wat de status is,” vertelt de aftersalesdirecteur. “Dan bellen we voor een afspraak en kijken we wat je wilt: een snelle afgifte waarmee je in drie minuten weer onderweg bent in een vervangende auto, een uitgebreid consult voor vragen en advies, of wachten tot de auto klaar is.”

Speciale gevallen

Voor speciale gevallen is er, zoals Lexmond het noemt, het ‘academisch ziekenhuis’. “In deze werkplaats werken onze toptechnici. Zij onderhouden onder meer de auto’s van prominenten, die er vaak bij blijven. Net of je aan de chef’s table zit.”SportschoolBinnenkort kan de Mercedes-bezitter zich op nog meer gemak verheugen volgens Lexmond. “We zijn bezig een programma te ontwikkelen voor de wachtende klant. Die zouden we graag een ticket geven voor de sportschool en een lunch vlakbij, of via Netflix een film aanbieden. In China hebben we zelfs meditatieruimtes, maar daarvoor zijn we hier te nuchter, geloof ik.” Intussen schrijdt de techniek voort en groeien de mogelijkheden.


‘In China hebben we zelfs meditatieruimtes, maar daarvoor zijn we hier te nuchter, geloof ik’

“Dit jaar verwacht ik de eerste modellen met telediagnose, waarmee we op afstand de software in de auto kunnen updaten.” En waar ligt wat Lexmond betreft de grens? “We laten de computer alleen dat doen wat die beter kan dan de mens. Het persoonlijke contact is toch waar het uiteindelijk om gaat.”

www.mbdb.nl

datum 01-oktober-2020
tekst Jasper Gramsma / beeld Fleur Beemster

Den Haag beleefde in 2019 een wereldprimeur met de eerste flagshipstore nieuwe stijl van het beroemde automerk met de ster. “Bij ons zie je hoe de wereld van Mercedes-Benz er de komende vijftien jaar uitziet.”

Hoogte, licht en glas domineren het aangezicht van het gloednieuwe pand van Mercedes-Benz in het Forepark. Parkeren kan onder de indrukwekkende luifel met een sterrenhemel van spotjes. Binnen wacht een warm welkom van de gastvrouw, die het bezoek naar de sofa begeleidt met uitzicht op de meest recente modellen van het luxemerk uit Stuttgart. “Het is haast een kathedraal, hè?!”, vat directeur aftersales André Lexmond trots samen wanneer hij komt aanlopen.

De Mercedes-Benz C-klasse cabriolet

Mercedes-Benz

De kosmopolitische uitstraling is de nieuwe standaard voor de dealerbedrijven van Mercedes-Benz in de rest van de wereld. Maar wat nog veel belangrijker is: er hoort een heel nieuw serviceconcept bij. “Het gaat er niet om wat wij jou willen aanbieden, maar om welke behoeftes jij hebt.”


‘Fred wijst je naar een gereserveerde parkeerplek zodat je nooit hoeft te zoeken’

Die omgekeerde benadering begint al voordat je een stap over de drempel zet. “Als je een afspraak maakt, vragen we onder meer naar je kenteken,” legt Lexmond uit. “Wanneer je vervolgens aan komt rijden, merkt de camera je op. Onze verkeersregelaar Fred wijst je naar een gereserveerde parkeerplek, zodat je nooit hoeft te zoeken.

Lees ook:
12 x Haagse, jonge ondernemers
Nog geen veertig en nu al succecvol

 

Bartafels met touchscreens

En ook binnen is men inmiddels op de hoogte van je komst en de reden daarvoor. Je hoeft je verhaal dus maar één keer te doen.” Wáárvoor je ook komt, eenmaal binnen kun je het jezelf gemakkelijk maken, al dan niet met een kop koffie van de gastvrouw. Er zijn lage zitjes met boeken, bartafels met touchscreens om virtueel een auto samen te stellen en ‘horizons’ vol audiovisueel spektakel. “Net wat je het prettigst vindt.”


Voor wie liever in discretie over zijn of haar volgende auto spreekt, is er de private consultancy room

Ins en outs

Zelf rondkijken tussen de blinkende bolides kan, maar hulp is altijd dichtbij. “Er lopen productexperts rond, herkenbaar aan hun zwarte AMG-shirts. Geen verkopers, maar jongens die alle ins en outs van de auto’s kennen. Ze hebben een tablet bij zich en kunnen je bijvoorbeeld helpen met het afmaken van de configuratie die je thuis via de site al gemaakt hebt. Of je samples laten zien van kleuren en interieurs.”


‘Kom je voor een Smart of juist voor een AMG? Dan zijn het licht en de content daarop afgestemd’

Voor wie liever in discretie over zijn of haar volgende auto spreekt, is er de private consultancy room. “Daar passen we de sfeer aan aan het product dat jij zoekt. Kom je voor een Smart of juist voor een AMG? Dan zijn het licht en de content daarop afgestemd. We kunnen zelfs daglicht oproepen om een goed idee te geven hoe de auto eruit zal zien.”


“In deze werkplaats werken onze toptechnici. Net of je aan de chef’s table zit.”

Niet alleen nieuwe klanten worden op hun wenken bediend. Ook voor de bestaande Mercedes-rijder is er een uitgebreid programma. “Via de Mercedes me-app krijgen wij automatisch een signaal wanneer de auto onderhoud nodig heeft en wat de status is,” vertelt de aftersalesdirecteur. “Dan bellen we voor een afspraak en kijken we wat je wilt: een snelle afgifte waarmee je in drie minuten weer onderweg bent in een vervangende auto, een uitgebreid consult voor vragen en advies, of wachten tot de auto klaar is.”

Speciale gevallen

Voor speciale gevallen is er, zoals Lexmond het noemt, het ‘academisch ziekenhuis’. “In deze werkplaats werken onze toptechnici. Zij onderhouden onder meer de auto’s van prominenten, die er vaak bij blijven. Net of je aan de chef’s table zit.”SportschoolBinnenkort kan de Mercedes-bezitter zich op nog meer gemak verheugen volgens Lexmond. “We zijn bezig een programma te ontwikkelen voor de wachtende klant. Die zouden we graag een ticket geven voor de sportschool en een lunch vlakbij, of via Netflix een film aanbieden. In China hebben we zelfs meditatieruimtes, maar daarvoor zijn we hier te nuchter, geloof ik.” Intussen schrijdt de techniek voort en groeien de mogelijkheden.


‘In China hebben we zelfs meditatieruimtes, maar daarvoor zijn we hier te nuchter, geloof ik’

“Dit jaar verwacht ik de eerste modellen met telediagnose, waarmee we op afstand de software in de auto kunnen updaten.” En waar ligt wat Lexmond betreft de grens? “We laten de computer alleen dat doen wat die beter kan dan de mens. Het persoonlijke contact is toch waar het uiteindelijk om gaat.”

www.mbdb.nl