Jonge generatie Pelger wil nieuwe doelgroep aan zich binden

Een Haagser begrip dan herenmodezaak Pelger Finest Menswear aan de Hoogstraat is nauwelijks denkbaar. Inmiddels staat de zesde generatie aan het roer. “We hebben een lange geschiedenis, maar we willen vooral dóór.”

pleger herenmodezaak Den Haag over

DATUM

25 januari 2024

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Brian Mul

Jonge generatie Pelger wil nieuwe doelgroep aan zich binden

Een Haagser begrip dan herenmodezaak Pelger Finest Menswear aan de Hoogstraat is nauwelijks denkbaar. Inmiddels staat de zesde generatie aan het roer. “We hebben een lange geschiedenis, maar we willen vooral dóór.”

De passie voor het kleermakersvak waarmee in 1860 alles begon, stroomt ook bij Eduard Pelger nog steeds door de aderen. “Ik heb een zwak voor jasjes en pakken. Heerlijk om te pielen met mooie stoffen en daar de leukste dingen uit te selecteren,” vat de onberispelijk geklede dertiger samen. Sinds 1 januari 2023 mag Eduard zich als zesde generatie eigenaar noemen van het familiebedrijf dat zijn naam draagt. Daarbij kan hij rekenen op de steun en toewijding van zijn al even gesoigneerde oudere zus Barbara. 

“Ik heb een zwak voor jasjes en pakken” – Eduard Pelger


‘Heerlijk om te pielen met mooie stoffen’

Vlak voor openingstijd gonst het in de high-end herenmodezaak aan de Hoogstraat 16 al van de bedrijvigheid. De laatste kledingstukken worden in het gelid gehangen, de muziek gaat aan en een weldadig parfum verspreidt zich door de winkel. Op het hart van het enorme pand, de trappartij, heeft Eduard al subtiel zijn stempel gedrukt door dichte wanden plaats te laten maken voor een ruimtelijke vide. “Pelger heeft een lange geschiedenis, maar we willen vooral dóór,” benadrukt hij. 

Inmiddels heeft Pelger ook een uitgebreide collectie truien, jeans en sneakers.

Overigens betekent dat geenszins een afrekening met de gepensioneerde Pelger senior. “We blijven onze trouwe klanten bedienen. Tegelijk willen we nieuwe groepen aan ons binden,” legt Eduard uit. “Daarom ben ik op een andere manier gaan inkopen. Hoewel ik zelf erg houd van het ‘sartoriale’, het ambachtelijke pak, domineert op straat casual kleding. Ons aanbod is een combinatie van beide, daar geloof ik in. Inmiddels hebben we dan ook een uitgebreide collectie truien, jeans en sneakers die in de etalages en bij binnenkomst prominent aanwezig zijn.” 

Biertje 

Het persoonlijke contact met klanten en de verregaande service waar Pelger om bekendstaat, zijn voor Eduard en Barbara blijvende kernwaarden. “De klant bepaalt hoe persoonlijk hij wordt geadviseerd,” zegt Barbara, die zich vooral bezighoudt met alles achter de schermen. “Wil hij iets te drinken of wordt het een snelle tussenstop? Is hij alleen, met zijn gezin of met vrienden? Wij zijn goed in de juiste toon. Studenten willen een biertje, kinderen willen tekenen aan de kindertafel.” 

Dat maatwerk gaat veel verder dan de openingstijden en zelfs de winkel. Eduard: “Als er een kwartier voor sluitingstijd iemand belt die zegt: ik kom er nu aan, dan werken we hier als het nodig is tot laat in de avond door. En we komen ook regelmatig op verzoek bij mensen thuis, met een deel van de collectie of met meetlint en stofstalen om een pak aan te meten.” Hij wijst in de richting van de winkelstraat. “Kijk eens om je heen: bij welke andere winkel vind je dat nog?” 

Hoe vanzelfsprekend de overname van het bedrijf door een Pelger-telg ook klinkt, dat was het niet. “Mijn vader wilde eerst een plan zien voordat ik de zaak van hem mocht kopen,” vertelt Eduard. “Gelukkig heb ik inmiddels tien jaar ervaring in het bedrijf. Ik ben begeleid door mijn vaders rechterhand om vooral geen kloon van hem te worden, haha. Bovendien heb ik voor die tijd op andere plekken gewerkt – ook bij producenten in het buitenland – om diverse perspectieven in de branche te kennen.” 

Modedynastie

De interesse voor het vak moet haast wel een genetische oorsprong hebben, want thuis werd er in de modedynastie weinig over het werk en het ondernemerschap gesproken. “Werk en privé waren bij ons goed gescheiden,” herinnert Barbara zich. “Aan de keukentafel ging het over allerlei andere dingen in het leven. Al hoopte mijn vader dat de volgende generatie het bedrijf kon overnemen, dat sprak hij niet uit.” 

Broer en zus Eduard en Barbara Pelger leren elkaar door de nauwe samenwerking pas echt goed kennen.

“Voordat ik de zaak overnam, hebben Barbara en ik intensieve gesprekken gehad,” stelt Eduard. “Als broer en zus samenwerken kent risico’s; je ziet elkaar ook privé en je hoort vaak dat er ruzie kan ontstaan. Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt over alle scenario’s, net als in een huwelijk.” Barbara vult aan: “Door ons leeftijdsverschil van negen jaar leren we elkaar nu eigenlijk pas door en door kennen. We zijn onbewust altijd bezig met de volgende stap, doen overal inspiratie op en staan altijd ‘aan’.” 


‘Ik ben continu op zoek naar nieuwe dingen’

“Eduard heeft echt gevoel voor mode, hij pikt de trends er moeiteloos uit,” vindt Barbara. Eduard, gevleid: “Ik ben continu op zoek naar nieuwe dingen. Daarvoor ga ik naar beurzen, bezoek ik fabrieken en bouw ik lange relaties op met leveranciers.” Zijn nieuwste ontdekking? “Het handgemaakte pak dat ik aanheb, de absolute top van wat Italië op kleermakersvlak te bieden heeft.” 

Exclusiviteit

De manier van inkopen verschilt wezenlijk met die van Eduards voorganger. “Het pand is hetzelfde, we delen dezelfde passie, gedrevenheid en historie, maar ik doe het met mijn eigen stijl. Bij het inkopen denk ik meteen: dat zou iets zijn voor die en die; ik heb een naam voor me, of een type klant. En als ik een mooie stof zie, bestel ik kledingstukken in kleinere oplages, zodat de klant echt iets unieks heeft. Een nieuwe vorm van exclusiviteit waar vandaag de dag behoefte aan is.” 


‘Klanten gaan verrassend goed mee in de flow’

Dat blijkt, want naast de nieuwe gezichten die Pelger verwelkomt, blijven ook bestaande klanten de zaak trouw. “Ze gaan verrassend goed mee in de nieuwe flow,” merkt Barbara op. “Net als ons ervaren team staan ze open voor verandering. De reacties op de collectie en op ons als nieuwe generatie zijn heel enthousiast.” En vader Pelger? “Hij komt nog vaak langs om te zien wat ik heb ingekocht en om de sfeer te proeven,” aldus Eduard. “Soms zegt ie: ‘Bestel ook eens zo’n jasje voor mij.’ Ook hij gaat dus mee met z’n tijd.” 

 www.pelger.nl

datum 25 januari 2024
tekst Jasper Gramsma beeld Brian Mul

De passie voor het kleermakersvak waarmee in 1860 alles begon, stroomt ook bij Eduard Pelger nog steeds door de aderen. “Ik heb een zwak voor jasjes en pakken. Heerlijk om te pielen met mooie stoffen en daar de leukste dingen uit te selecteren,” vat de onberispelijk geklede dertiger samen. Sinds 1 januari 2023 mag Eduard zich als zesde generatie eigenaar noemen van het familiebedrijf dat zijn naam draagt. Daarbij kan hij rekenen op de steun en toewijding van zijn al even gesoigneerde oudere zus Barbara. 

“Ik heb een zwak voor jasjes en pakken” – Eduard Pelger


‘Heerlijk om te pielen met mooie stoffen’

Vlak voor openingstijd gonst het in de high-end herenmodezaak aan de Hoogstraat 16 al van de bedrijvigheid. De laatste kledingstukken worden in het gelid gehangen, de muziek gaat aan en een weldadig parfum verspreidt zich door de winkel. Op het hart van het enorme pand, de trappartij, heeft Eduard al subtiel zijn stempel gedrukt door dichte wanden plaats te laten maken voor een ruimtelijke vide. “Pelger heeft een lange geschiedenis, maar we willen vooral dóór,” benadrukt hij. 

Inmiddels heeft Pelger ook een uitgebreide collectie truien, jeans en sneakers.

Overigens betekent dat geenszins een afrekening met de gepensioneerde Pelger senior. “We blijven onze trouwe klanten bedienen. Tegelijk willen we nieuwe groepen aan ons binden,” legt Eduard uit. “Daarom ben ik op een andere manier gaan inkopen. Hoewel ik zelf erg houd van het ‘sartoriale’, het ambachtelijke pak, domineert op straat casual kleding. Ons aanbod is een combinatie van beide, daar geloof ik in. Inmiddels hebben we dan ook een uitgebreide collectie truien, jeans en sneakers die in de etalages en bij binnenkomst prominent aanwezig zijn.” 

Biertje 

Het persoonlijke contact met klanten en de verregaande service waar Pelger om bekendstaat, zijn voor Eduard en Barbara blijvende kernwaarden. “De klant bepaalt hoe persoonlijk hij wordt geadviseerd,” zegt Barbara, die zich vooral bezighoudt met alles achter de schermen. “Wil hij iets te drinken of wordt het een snelle tussenstop? Is hij alleen, met zijn gezin of met vrienden? Wij zijn goed in de juiste toon. Studenten willen een biertje, kinderen willen tekenen aan de kindertafel.” 

Dat maatwerk gaat veel verder dan de openingstijden en zelfs de winkel. Eduard: “Als er een kwartier voor sluitingstijd iemand belt die zegt: ik kom er nu aan, dan werken we hier als het nodig is tot laat in de avond door. En we komen ook regelmatig op verzoek bij mensen thuis, met een deel van de collectie of met meetlint en stofstalen om een pak aan te meten.” Hij wijst in de richting van de winkelstraat. “Kijk eens om je heen: bij welke andere winkel vind je dat nog?” 

Hoe vanzelfsprekend de overname van het bedrijf door een Pelger-telg ook klinkt, dat was het niet. “Mijn vader wilde eerst een plan zien voordat ik de zaak van hem mocht kopen,” vertelt Eduard. “Gelukkig heb ik inmiddels tien jaar ervaring in het bedrijf. Ik ben begeleid door mijn vaders rechterhand om vooral geen kloon van hem te worden, haha. Bovendien heb ik voor die tijd op andere plekken gewerkt – ook bij producenten in het buitenland – om diverse perspectieven in de branche te kennen.” 

Modedynastie

De interesse voor het vak moet haast wel een genetische oorsprong hebben, want thuis werd er in de modedynastie weinig over het werk en het ondernemerschap gesproken. “Werk en privé waren bij ons goed gescheiden,” herinnert Barbara zich. “Aan de keukentafel ging het over allerlei andere dingen in het leven. Al hoopte mijn vader dat de volgende generatie het bedrijf kon overnemen, dat sprak hij niet uit.” 

Broer en zus Eduard en Barbara Pelger leren elkaar door de nauwe samenwerking pas echt goed kennen.

“Voordat ik de zaak overnam, hebben Barbara en ik intensieve gesprekken gehad,” stelt Eduard. “Als broer en zus samenwerken kent risico’s; je ziet elkaar ook privé en je hoort vaak dat er ruzie kan ontstaan. Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt over alle scenario’s, net als in een huwelijk.” Barbara vult aan: “Door ons leeftijdsverschil van negen jaar leren we elkaar nu eigenlijk pas door en door kennen. We zijn onbewust altijd bezig met de volgende stap, doen overal inspiratie op en staan altijd ‘aan’.” 


‘Ik ben continu op zoek naar nieuwe dingen’

“Eduard heeft echt gevoel voor mode, hij pikt de trends er moeiteloos uit,” vindt Barbara. Eduard, gevleid: “Ik ben continu op zoek naar nieuwe dingen. Daarvoor ga ik naar beurzen, bezoek ik fabrieken en bouw ik lange relaties op met leveranciers.” Zijn nieuwste ontdekking? “Het handgemaakte pak dat ik aanheb, de absolute top van wat Italië op kleermakersvlak te bieden heeft.” 

Exclusiviteit

De manier van inkopen verschilt wezenlijk met die van Eduards voorganger. “Het pand is hetzelfde, we delen dezelfde passie, gedrevenheid en historie, maar ik doe het met mijn eigen stijl. Bij het inkopen denk ik meteen: dat zou iets zijn voor die en die; ik heb een naam voor me, of een type klant. En als ik een mooie stof zie, bestel ik kledingstukken in kleinere oplages, zodat de klant echt iets unieks heeft. Een nieuwe vorm van exclusiviteit waar vandaag de dag behoefte aan is.” 


‘Klanten gaan verrassend goed mee in de flow’

Dat blijkt, want naast de nieuwe gezichten die Pelger verwelkomt, blijven ook bestaande klanten de zaak trouw. “Ze gaan verrassend goed mee in de nieuwe flow,” merkt Barbara op. “Net als ons ervaren team staan ze open voor verandering. De reacties op de collectie en op ons als nieuwe generatie zijn heel enthousiast.” En vader Pelger? “Hij komt nog vaak langs om te zien wat ik heb ingekocht en om de sfeer te proeven,” aldus Eduard. “Soms zegt ie: ‘Bestel ook eens zo’n jasje voor mij.’ Ook hij gaat dus mee met z’n tijd.” 

 www.pelger.nl