InsingerGilissen

‘Geld maakt gelukkig, zolang je het kan delen’

De private bankers van InsingerGilissen zijn behalve adviseur ook gesprekspartner en vertrouwenspersoon. “Voor iedereen is een persoonlijke aanpak.”

HOOFDFOTO Web

DATUM

01 oktober 2020

TEKST

Annerieke Simeone

BEELD

Kim Vermaat

InsingerGilissen

‘Geld maakt gelukkig, zolang je het kan delen’

De private bankers van InsingerGilissen zijn behalve adviseur ook gesprekspartner en vertrouwenspersoon. “Voor iedereen is een persoonlijke aanpak.”

Bij de villa aan de Alexanderstraat 1, de plek waar voormalig koningin Emma zakendeed, parkeert een kwieke man van rond de zeventig zijn auto op de oprijlaan. Sinds 2015 is hier InsingerGilissen private bankers gehuisvest. Directeur Jelmer Siersema, die voor de fotoshoot met zijn collega Marian Dessing in gesprek was, groet de man. Wie hij is? Siersema zal het ons niet vertellen, maar de kans is groot dat deze persoon, die dit eclectische rijksmonument uit 1852 zo te zien niet voor de eerste keer binnenloopt, vermogend is.

Directeur Jelmer Siersema met zijn collega Marian Dessing.

Want dat is de doelgroep van de private bank InsingerGilissen: vermogende particulieren, maar ook families, stichtingen en verenigingen. InsingerGilissen adviseert ze bij financiële beslissingen, al verwoordt Siersema het liever als volgt: “Wij begeleiden onze klanten bij al hun life-events.”


‘De een gaf totaal niet om geld, maar wilde wel yogalessen geven’

In de ontvangstruimte, waar de koffie klaarstaat, geeft hij een voorbeeld. “Laatst had ik hier drie dochters van in de twintig zitten die een bedrag hadden geërfd van hun veel te vroeg overleden vader. Alle drie totaal verschillend. Dan ga ik een gesprek aan: ‘Wat zijn je plannen en hoe kunnen wij met het beheren van dit vermogen je hiermee ondersteunen?’

Risico

De een gaf totaal niet om geld, maar wilde wel yogalessen geven. Die dochter kunnen we helpen met het opzetten of de financiering van een eigen studio. Een andere dochter leek veel op haar vader. Die had eigenlijk alles al op orde, ook financieel. Dan kun je bijvoorbeeld adviseren om te beleggen met iets meer risico. Zo is er voor iedereen een persoonlijke aanpak.”

Interieur villa aan de Alexanderstraat 1

Dessing vult aan: “Ons werk is zo mooi doordat iedere cliënt een eigen verhaal heeft, met eigen vraagstukken. Zo denken wij mee over alles wat komt kijken bij de verkoop van het bedrijf, doen wij suggesties om de privacy zo optimaal mogelijk te beschermen en schakelen wij waar nodig een financieel planner in om inzicht en overzicht te geven in de situatie nu en in de toekomst.”

Etiquettediner

Naast individuele gesprekken die plaatshebben in het pand dat uitkijkt over de Mauritskade, verzorgt InsingerGilissen bijvoorbeeld ook een tweedaagse cursus met aansluitend een etiquettediner in Amsterdam voor kinderen van vermogende ouders. “Heel populair,” aldus Dessing. “Ze krijgen de opdracht: ‘Je hebt een X-bedrag aan kapitaal. Wat ga je ermee doen?

Lees ook:
Capital Support
‘Wij gaan verder waar de bank stopt’

 

Straks, als je het geld daadwerkelijk op je rekening hebt staan, moet je tegenover een bankier kunnen uitleggen wat je wilt: Beleggen? Prima, maar hoe? Aandelen, obligaties? In welke bedrijven?’ Daarnaast krijgen ze ook een college van een notaris en een belastingadviseur die op hun vakgebied deze jongeren wijzer maken.


‘We merken overigens dat duurzame beleggingen momenteel populair zijn onder jongeren’

Over de fictieve portefeuille die ze daarna samenstellen, ontvangen ze een jaar lang elke maand een mail. Daarin kunnen ze precies zien hoe zij, maar ook anderen, het doen. We merken overigens dat duurzame beleggingen momenteel populair zijn onder jongeren.”

InsingerGilissen

“Het grote verschil tussen grootbanken en ons is dan ook dat wij op zo’n hectische dag bijna al onze klanten kunnen spreken. Private bankers van InsingerGilissen hebben een kleine portefeuille, zo’n tachtig families per banker. Wij hebben persoonlijke aandacht voor onze relaties.


‘Ik heb klanten die ik al 25 jaar bedien: pappie, mammie, de kinderen. Soms ook nog opa en oma’

“Bij een grootbank ligt dit op ruim 250 klanten. Daar krijg je om de twee, drie jaar een brief met: ‘U heeft een nieuwe contactpersoon.’ Niet bij ons. Ik heb klanten die ik al 25 jaar bedien: pappie, mammie, de kinderen. Soms ook nog opa en oma. In eerste instantie ben ik er voor de zaken, maar vaak bouw je een band met mensen op. “

Glimlach

Als iemand me belt met de vraag of ik morgen langs kan komen, dan kom ik. Dan is er iets aan de hand. Ik heb het een keer meegemaakt. De dag erna vertelde de man dat hij nog maar drie maanden te leven had. ‘Jelmer,’ zei hij tegen mij, ‘ik heb mijn familie gevraagd om alles onder te brengen bij jou.’ Dat raakt me dan. Dan ga ik weg met een glimlach en een traan.”

Maakt geld nu echt gelukkig? Siersema en Dessing kijken elkaar even aan. “Ik denk het wel,” zegt Siersema, “zolang je het kan delen, daar is al eerder onderzoek naar gedaan. Niet voor niets hebben we daarom bij InsingerGilissen een aparte afdeling filantropie.”

www.insingergilissen.nl

Meer informatie? Neem contact op met Marian Dessing: 06 50 05 19 24

datum 01 oktober 2020
tekst Annerieke Simeone beeld Kim Vermaat

Bij de villa aan de Alexanderstraat 1, de plek waar voormalig koningin Emma zakendeed, parkeert een kwieke man van rond de zeventig zijn auto op de oprijlaan. Sinds 2015 is hier InsingerGilissen private bankers gehuisvest. Directeur Jelmer Siersema, die voor de fotoshoot met zijn collega Marian Dessing in gesprek was, groet de man. Wie hij is? Siersema zal het ons niet vertellen, maar de kans is groot dat deze persoon, die dit eclectische rijksmonument uit 1852 zo te zien niet voor de eerste keer binnenloopt, vermogend is.

Directeur Jelmer Siersema met zijn collega Marian Dessing.

Want dat is de doelgroep van de private bank InsingerGilissen: vermogende particulieren, maar ook families, stichtingen en verenigingen. InsingerGilissen adviseert ze bij financiële beslissingen, al verwoordt Siersema het liever als volgt: “Wij begeleiden onze klanten bij al hun life-events.”


‘De een gaf totaal niet om geld, maar wilde wel yogalessen geven’

In de ontvangstruimte, waar de koffie klaarstaat, geeft hij een voorbeeld. “Laatst had ik hier drie dochters van in de twintig zitten die een bedrag hadden geërfd van hun veel te vroeg overleden vader. Alle drie totaal verschillend. Dan ga ik een gesprek aan: ‘Wat zijn je plannen en hoe kunnen wij met het beheren van dit vermogen je hiermee ondersteunen?’

Risico

De een gaf totaal niet om geld, maar wilde wel yogalessen geven. Die dochter kunnen we helpen met het opzetten of de financiering van een eigen studio. Een andere dochter leek veel op haar vader. Die had eigenlijk alles al op orde, ook financieel. Dan kun je bijvoorbeeld adviseren om te beleggen met iets meer risico. Zo is er voor iedereen een persoonlijke aanpak.”

Interieur villa aan de Alexanderstraat 1

Dessing vult aan: “Ons werk is zo mooi doordat iedere cliënt een eigen verhaal heeft, met eigen vraagstukken. Zo denken wij mee over alles wat komt kijken bij de verkoop van het bedrijf, doen wij suggesties om de privacy zo optimaal mogelijk te beschermen en schakelen wij waar nodig een financieel planner in om inzicht en overzicht te geven in de situatie nu en in de toekomst.”

Etiquettediner

Naast individuele gesprekken die plaatshebben in het pand dat uitkijkt over de Mauritskade, verzorgt InsingerGilissen bijvoorbeeld ook een tweedaagse cursus met aansluitend een etiquettediner in Amsterdam voor kinderen van vermogende ouders. “Heel populair,” aldus Dessing. “Ze krijgen de opdracht: ‘Je hebt een X-bedrag aan kapitaal. Wat ga je ermee doen?

Lees ook:
Capital Support
‘Wij gaan verder waar de bank stopt’

 

Straks, als je het geld daadwerkelijk op je rekening hebt staan, moet je tegenover een bankier kunnen uitleggen wat je wilt: Beleggen? Prima, maar hoe? Aandelen, obligaties? In welke bedrijven?’ Daarnaast krijgen ze ook een college van een notaris en een belastingadviseur die op hun vakgebied deze jongeren wijzer maken.


‘We merken overigens dat duurzame beleggingen momenteel populair zijn onder jongeren’

Over de fictieve portefeuille die ze daarna samenstellen, ontvangen ze een jaar lang elke maand een mail. Daarin kunnen ze precies zien hoe zij, maar ook anderen, het doen. We merken overigens dat duurzame beleggingen momenteel populair zijn onder jongeren.”

InsingerGilissen

“Het grote verschil tussen grootbanken en ons is dan ook dat wij op zo’n hectische dag bijna al onze klanten kunnen spreken. Private bankers van InsingerGilissen hebben een kleine portefeuille, zo’n tachtig families per banker. Wij hebben persoonlijke aandacht voor onze relaties.


‘Ik heb klanten die ik al 25 jaar bedien: pappie, mammie, de kinderen. Soms ook nog opa en oma’

“Bij een grootbank ligt dit op ruim 250 klanten. Daar krijg je om de twee, drie jaar een brief met: ‘U heeft een nieuwe contactpersoon.’ Niet bij ons. Ik heb klanten die ik al 25 jaar bedien: pappie, mammie, de kinderen. Soms ook nog opa en oma. In eerste instantie ben ik er voor de zaken, maar vaak bouw je een band met mensen op. “

Glimlach

Als iemand me belt met de vraag of ik morgen langs kan komen, dan kom ik. Dan is er iets aan de hand. Ik heb het een keer meegemaakt. De dag erna vertelde de man dat hij nog maar drie maanden te leven had. ‘Jelmer,’ zei hij tegen mij, ‘ik heb mijn familie gevraagd om alles onder te brengen bij jou.’ Dat raakt me dan. Dan ga ik weg met een glimlach en een traan.”

Maakt geld nu echt gelukkig? Siersema en Dessing kijken elkaar even aan. “Ik denk het wel,” zegt Siersema, “zolang je het kan delen, daar is al eerder onderzoek naar gedaan. Niet voor niets hebben we daarom bij InsingerGilissen een aparte afdeling filantropie.”

www.insingergilissen.nl

Meer informatie? Neem contact op met Marian Dessing: 06 50 05 19 24