DATUM
26 november 2024
TEKST
Tanja Verkaik
BEELD
René Oudshoorn & Media Fresca
De Telegraaf, November 2024
Uitgever richt zich op internationale lezers: glossy voor Engelstaligen
Een psychologenpraktijk of een tandarts voor expats, internationale scholen en supermarkten vol producten uit het land van oorsprong. Den Haag telt ruim honderdduizend inwoners met een internationale achtergrond en daar wordt van alle kanten op ingespeeld. Maar één ding ontbrak nog: een Engelstalig magazine over de hofstad. “Daar was grote behoefte aan,” zegt Annerieke Simeone van de nieuwe uitgeverij Media Fresca, die de stoute schoenen aantrok en op dinsdag 26 november de eerste editie van de Haagse glossy Kingstreet lanceert.
DATUM
26 november 2024
TEKST
Tanja Verkaik
BEELD
René Oudshoorn & Media Fresca
Uitgever richt zich op internationale lezers: glossy voor Engelstaligen
Een psychologenpraktijk of een tandarts voor expats, internationale scholen en supermarkten vol producten uit het land van oorsprong. Den Haag telt ruim honderdduizend inwoners met een internationale achtergrond en daar wordt van alle kanten op ingespeeld. Maar één ding ontbrak nog: een Engelstalig magazine over de hofstad. “Daar was grote behoefte aan,” zegt Annerieke Simeone van de nieuwe uitgeverij Media Fresca, die de stoute schoenen aantrok en op dinsdag 26 november de eerste editie van de Haagse glossy Kingstreet lanceert.
“Kingstreet is een magazine over het goede leven in Den Haag en omstreken,” legt Simeone uit in Hotel Indigo, schuin tegenover Paleis Noordeinde. “King is natuurlijk een knipoog naar de bekendste inwoner van Den Haag, koning Willem-Alexander, maar het wordt absoluut geen magazine over de koninklijke familie.” Op 26 november wordt het eerste magazine onthuld in dit hotel. “In Kingstreet is veel aandacht voor cultuur, lifestyle en gastronomie. Waar je lekker kunt eten en drinken. Voor mensen met een internationale achtergrond is eten veel belangrijker dan voor Nederlanders. Ik heb zelf een Italiaanse achtergrond en dan is het heel normaal om uren te praten over hoe je de ultieme pastasaus maakt.”
Glossy
Simeone (47) is al vijf jaar hoofdredacteur van de glossy Bij Ons In De Residentie (BOIDR). Zij benadrukt dat Kingstreet een op zichzelf staand magazine is en geen kopie van BOIDR. “Wel verschijnt dit Engelstalige magazine net als Bij Ons In De Residentie één keer per jaar, eind november.
Engels
Op onze website delen we ook het hele jaar door de beste uitgaanstips in het Engels.” Zij geeft met haar uitgeverij ook andere hoogwaardige tijdschriften, boeken, specials en kranten uit voor derden. “Ik werk uitsluitend met journalisten: dat is ons unique selling point. Niemand wil commerciële teksten lezen waarin allerlei superlatieven worden gebruikt.”
Kingstreet
De afgelopen jaren werd Simeone tijdens haar werk als journalist en redactiechef van de weekkrant Den Haag Centraal (DHC) en als BOIDR-hoofdredacteur al regelmatig door mensen met een internationale achtergrond aangeklampt over het ontbreken van een glossy over Den Haag in het Engels. “Velen kunnen geen Nederlands lezen of slechts een beetje, maar willen wel op de hoogte blijven.”
Ze ging op onderzoek uit en kwam tot de conclusie dat nog niemand op deze behoefte inspeelde. “Je hebt wel een magazine voor diplomaten, maar dat is het enige. De naam was nog wel een dingetje en daarom ben ik gaan brainstormen met oud-hoofdredacteur Casper Postmaa van Den Haag Centraal en strateeg Vincent Seeber, directeur van reclamebureau TBWA\NEBOKO, die veel bekende campagnes bedacht. Daar rolde al snel de naam Kingstreet uit. Street staat voor een gevoel van verbondenheid en community. Ook wilde ik een pakkende naam die je niet snel vergeet.”
Europol
Ze wijst erop dat internationale organisaties goed zijn voor een aandeel van tien procent in de Haagse economie. “Des te meer reden om een magazine uit te brengen dat zich richt op deze grote groep mensen. Naast cultuur, business, lifestyle en gastronomie besteedt Kingstreet aandacht aan interviews met spilfiguren in de internationale gemeenschap, zoals de Vlaamse directeur van Europol, Catherine De Bolle. “Zij vertelt over de Europese politieorganisatie die is gevestigd in Den Haag, en natuurlijk staat onze burgemeester Jan van Zanen als hoofd van de internationale stad van vrede en recht ook in het magazine,” zegt de uitgeefster, die dit magazine en al haar andere uitingen, van kinderboeken tot speciale uitgaves voor jubilea, op bijzondere plekken samenstelt.
Igluu
“Om de drie maanden ongeveer strijkt de uitgeverij neer op een andere locatie in de stad. We begonnen in hotel voco The Hague, verhuisden daarna naar Hotel Corona en straks gaan we naar Igluu. Dat is een bijzonder ontmoetings-, werk- en vergaderconcept in de Zeestraat,” aldus Simeone, die niet alleen verrassende content wil uitgeven, maar ook denkt dat een frisse locatie iets toevoegt. “De reacties die we hierop krijgen, zijn geweldig.” Kingstreet is vanaf vrijdag 29 november te koop in de bekende boekhandels in Den Haag.