Bij hotel Townhouse is het bourgondisch thuiskomen in het Haagse
Niet overnachten, maar logeren. Die ervaring wil het gloednieuwe Townhouse Hotel z’n gasten meegeven. “Hier ben je onderdeel van de stad als een local.”

DATUM
21 januari 2025
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
LBG Hotels
Bij hotel Townhouse is het bourgondisch thuiskomen in het Haagse
Niet overnachten, maar logeren. Die ervaring wil het gloednieuwe Townhouse Hotel z’n gasten meegeven. “Hier ben je onderdeel van de stad als een local.”
“Waar word je meestal ontvangen als je bij vrienden of familie thuiskomt? Precies: in de keuken. Die gezelligheid vind je bij ons ook, daarom bieden wij je als welkom een kom soep aan.” Aan het woord is hotelmanager Jennifer Pielage, die samen met haar ‘partner in crime’, marketingmanager Anique Strijthaegen, verantwoordelijk is voor de lancering van het nieuwe driesterrenhotel Townhouse en restaurant Jolie Café Manger. In januari 2025 opent aan de Bleijenburg dit eerste Haagse concept van LBG Hotels.
De roots van de innovatieve hotelgroep van ondernemer Rino Soeters liggen in Maastricht. Het bedrijf telt tot nu toe acht hotels en binnenkort maakt het negende z’n opwachting, ook in Den Haag: The Ald Hotel (vier sterren plus) in de voormalige Algemeene Landsdrukkerij aan de Fluwelen Burgwal. Typisch voor Townhouse zijn de persoonlijke aandacht en de warme ontvangst, ‘als thuiskomen in een Haags huis’.
Dat blijkt, naast samenwerking met lokale partners en kunstenaars, uit hoe de gasten binnenkomen. “Er is geen klassieke lobby; je komt hier binnen in Jolie Café Manger, dat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat open is als huiskamer voor de stad,” legt Strijthaegen uit. “Hier kom je dus ook mensen tegen die onderweg naar het werk hun koffie afhalen, hier een zakelijke afspraak hebben of als buurtbewoners komen lunchen. Net als de mensen die hier werken, kennen zij de stad met z’n unieke verhalen en verborgen pareltjes op hun duimpje. Daardoor ben je er zelf ook onderdeel van als een local.”
Blub
Jolie Café Manger doet inderdaad huiselijk aan. Natuurlijke materialen, veel planten en klassieke bistrostoelen aan de tafels en de bar zorgen voor een laagdrempelige sfeer. Het knusse zitje rond de open haard nodigt uit om in weg te zakken, eventueel met wat leesvoer uit de boekenkast erachter. “En vergeet Blub niet!”, wijst Pielage op de huisvis. “Als je om gezelschap verlegen zit, kun je ’m zelfs meenemen naar je kamer.” De dames zijn nog volop bezig een diverse programmering neer te zetten met onder meer huiskamerconcerten en spelavonden. Voor de hele buurt, uiteraard.
‘Het uitgangspunt is: wat zou je bij familie of vrienden geserveerd krijgen?’
De keuken is al even ongedwongen, met een Frans-Nederlandse kaart die strekt van het vroege ontbijt tot de late borrel. “Het uitgangspunt is ook hier weer: wat zou je bij familie of vrienden geserveerd krijgen?”, aldus Pielage. “Dat betekent bij ons Hollandse pasteitjes met paddenstoelen of kalfsvlees, heerlijke quiches, sandwiches met een bal gehakt en ook veel vegavarianten.” En dat allemaal op een speciaal voor het hotel ontworpen servies, licht ze een tipje van de sluier op. “Als knipoog naar onze zuidelijke oorsprong staat er tevens verse Maastrichtse vlaai in de vitrine,” lacht Strijthaegen. “Ook lekker om af te halen, net als de koffie en de sandwiches.”
Op naar de kamers van het driesterrenhotel Townhouse, waarover het duo zeer te spreken is. “Van het souterrain tot en met de vijfde verdieping hebben we 88 kamers voor twee tot vier personen,” zet Strijthaegen de cijfers op een rij. “We richten ons zowel op de zakelijke markt als op leisuregasten, vandaar de familiekamers – die je bijvoorbeeld kunt boeken voor een weekend weg met een paar vriendinnen. Wat onze gasten gemeen hebben, is dat ze zichzelf eerder als reiziger zien dan als de standaardtoerist; ze zijn geïnteresseerd in verbinding maken met de stad.”
Tijdloos
De kamers – met uitzicht op straat of de binnentuin – ogen licht en rustig dankzij het gebruik van natuurlijke kleuren en materialen. De wekkerradio, een plant en een collage van kunst en andere items aan de muur geven een huiselijk gevoel. Pielage: “Alles is tijdloos en eenvoudig, en tegelijk van de beste kwaliteit. Als het aan ons ligt, gaan de kamers namelijk nog een hele tijd mee. Alle badkamers zijn daarom uitgerust met een fijne regendouche. En voor de matrassen zijn we een samenwerking aangegaan met Auping – lekker slapen is tenslotte het allerbelangrijkste. Wij zijn een van de eerste hotels die deze nieuwe lijn gaan gebruiken.”
Duurzaam zijn ze ook nog eens, die matrassen, vanwege hun circulaire eigenschappen. “We werken zo veel mogelijk met partijen die maatschappelijk verantwoord ondernemen,” verklaart Strijthaegen. “De ‘amenities’ (verzorgingsproducten, red.) zijn bijvoorbeeld van het Nederlandse vegan merk Wellmark. En de koffie betrekken we van Moyee, dat de eerste fairchain-koffie ter wereld verkoopt. Daarnaast zijn we onderdeel van Hotels for Trees. Als je meer dan één nacht bij ons verblijft en je wilt niet dat je kamer tussentijds wordt schoongemaakt, plant deze stichting namens ons een boom.”
Pielage en Strijthaegen zijn al met al bijna klaar om hun eerste gasten te ontvangen. Zo vlak voor de opening leggen ze nog de laatste hand aan een eigen stadsgids. “Die staat vol bijzondere tips,” belooft Pielage. “Als je uitcheckt, heb je plekken bezocht waar je alleen geweest bent omdat je bij Townhouse hebt geslapen.”
tekst Jasper Gramsma beeld LBG Hotels
“Waar word je meestal ontvangen als je bij vrienden of familie thuiskomt? Precies: in de keuken. Die gezelligheid vind je bij ons ook, daarom bieden wij je als welkom een kom soep aan.” Aan het woord is hotelmanager Jennifer Pielage, die samen met haar ‘partner in crime’, marketingmanager Anique Strijthaegen, verantwoordelijk is voor de lancering van het nieuwe driesterrenhotel Townhouse en restaurant Jolie Café Manger. In januari 2025 opent aan de Bleijenburg dit eerste Haagse concept van LBG Hotels.
De roots van de innovatieve hotelgroep van ondernemer Rino Soeters liggen in Maastricht. Het bedrijf telt tot nu toe acht hotels en binnenkort maakt het negende z’n opwachting, ook in Den Haag: The Ald Hotel (vier sterren plus) in de voormalige Algemeene Landsdrukkerij aan de Fluwelen Burgwal. Typisch voor Townhouse zijn de persoonlijke aandacht en de warme ontvangst, ‘als thuiskomen in een Haags huis’.
Dat blijkt, naast samenwerking met lokale partners en kunstenaars, uit hoe de gasten binnenkomen. “Er is geen klassieke lobby; je komt hier binnen in Jolie Café Manger, dat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat open is als huiskamer voor de stad,” legt Strijthaegen uit. “Hier kom je dus ook mensen tegen die onderweg naar het werk hun koffie afhalen, hier een zakelijke afspraak hebben of als buurtbewoners komen lunchen. Net als de mensen die hier werken, kennen zij de stad met z’n unieke verhalen en verborgen pareltjes op hun duimpje. Daardoor ben je er zelf ook onderdeel van als een local.”
Blub
Jolie Café Manger doet inderdaad huiselijk aan. Natuurlijke materialen, veel planten en klassieke bistrostoelen aan de tafels en de bar zorgen voor een laagdrempelige sfeer. Het knusse zitje rond de open haard nodigt uit om in weg te zakken, eventueel met wat leesvoer uit de boekenkast erachter. “En vergeet Blub niet!”, wijst Pielage op de huisvis. “Als je om gezelschap verlegen zit, kun je ’m zelfs meenemen naar je kamer.” De dames zijn nog volop bezig een diverse programmering neer te zetten met onder meer huiskamerconcerten en spelavonden. Voor de hele buurt, uiteraard.
‘Het uitgangspunt is: wat zou je bij familie of vrienden geserveerd krijgen?’
De keuken is al even ongedwongen, met een Frans-Nederlandse kaart die strekt van het vroege ontbijt tot de late borrel. “Het uitgangspunt is ook hier weer: wat zou je bij familie of vrienden geserveerd krijgen?”, aldus Pielage. “Dat betekent bij ons Hollandse pasteitjes met paddenstoelen of kalfsvlees, heerlijke quiches, sandwiches met een bal gehakt en ook veel vegavarianten.” En dat allemaal op een speciaal voor het hotel ontworpen servies, licht ze een tipje van de sluier op. “Als knipoog naar onze zuidelijke oorsprong staat er tevens verse Maastrichtse vlaai in de vitrine,” lacht Strijthaegen. “Ook lekker om af te halen, net als de koffie en de sandwiches.”
Op naar de kamers van het driesterrenhotel Townhouse, waarover het duo zeer te spreken is. “Van het souterrain tot en met de vijfde verdieping hebben we 88 kamers voor twee tot vier personen,” zet Strijthaegen de cijfers op een rij. “We richten ons zowel op de zakelijke markt als op leisuregasten, vandaar de familiekamers – die je bijvoorbeeld kunt boeken voor een weekend weg met een paar vriendinnen. Wat onze gasten gemeen hebben, is dat ze zichzelf eerder als reiziger zien dan als de standaardtoerist; ze zijn geïnteresseerd in verbinding maken met de stad.”
Tijdloos
De kamers – met uitzicht op straat of de binnentuin – ogen licht en rustig dankzij het gebruik van natuurlijke kleuren en materialen. De wekkerradio, een plant en een collage van kunst en andere items aan de muur geven een huiselijk gevoel. Pielage: “Alles is tijdloos en eenvoudig, en tegelijk van de beste kwaliteit. Als het aan ons ligt, gaan de kamers namelijk nog een hele tijd mee. Alle badkamers zijn daarom uitgerust met een fijne regendouche. En voor de matrassen zijn we een samenwerking aangegaan met Auping – lekker slapen is tenslotte het allerbelangrijkste. Wij zijn een van de eerste hotels die deze nieuwe lijn gaan gebruiken.”
Duurzaam zijn ze ook nog eens, die matrassen, vanwege hun circulaire eigenschappen. “We werken zo veel mogelijk met partijen die maatschappelijk verantwoord ondernemen,” verklaart Strijthaegen. “De ‘amenities’ (verzorgingsproducten, red.) zijn bijvoorbeeld van het Nederlandse vegan merk Wellmark. En de koffie betrekken we van Moyee, dat de eerste fairchain-koffie ter wereld verkoopt. Daarnaast zijn we onderdeel van Hotels for Trees. Als je meer dan één nacht bij ons verblijft en je wilt niet dat je kamer tussentijds wordt schoongemaakt, plant deze stichting namens ons een boom.”
Pielage en Strijthaegen zijn al met al bijna klaar om hun eerste gasten te ontvangen. Zo vlak voor de opening leggen ze nog de laatste hand aan een eigen stadsgids. “Die staat vol bijzondere tips,” belooft Pielage. “Als je uitcheckt, heb je plekken bezocht waar je alleen geweest bent omdat je bij Townhouse hebt geslapen.”