
DATUM
27 maart 2025
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Brian Mul
Summum weet wat vrouwen willen
Bij Summum aan de Hoogstraat draait alles om mode met lef. Storemanager Jacqueline Hart vertelt hoe vrouwen hier slagen voor een stijl die stoer, vrouwelijk en eigenzinnig is.
DATUM
27 maart 2025
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Brian Mul
Summum weet wat vrouwen willen
Bij Summum aan de Hoogstraat draait alles om mode met lef. Storemanager Jacqueline Hart vertelt hoe vrouwen hier slagen voor een stijl die stoer, vrouwelijk en eigenzinnig is.
‘All I wanna do, is have some fun,’ zingt Sheryl Crow door de speakers bij Summum aan de Hoogstraat. En deze stoere Australische rock-, pop- en countryzangeres zou zomaar eens voor een outfit kunnen slagen in deze fashionzaak. “Vrouwelijk en sexy, maar toch eigenzinnig en stoer,” zo omschrijft storemanager Jacqueline Hart de stijl, terwijl ze een kop koffie maakt achter de bar annex toonbank van de huiselijk aandoende boetiek. “We zijn no-nonsense en hebben lef; als overal blauw hangt, gaan wij bij wijze van spreken voor rood. Ik herken mezelf daar wel in.”
Het Amsterdamse modelabel Summum bestaat ruim 25 jaar en werd opgericht door het even nuchtere als internationaal georiënteerde koppel Jorien en Jos Wijker. Naast elf eigen brandstores in ‘de authentiekste winkelstraten van Nederland’ heeft het familiebedrijf verkooppunten door heel Europa en Noord-Amerika. “Jorien ontwerpt alles zelf met haar team. Zij weet gewoon wat vrouwen willen. Kwaliteit, comfort en pasvorm – zeker voor het Nederlandse postuur – zijn altijd top,” weet Hart uit eigen ervaring. “En weet je wat zo fijn is? Je kunt de items heel makkelijk combineren voor elke gelegenheid. Nu heb ik platte schoenen aan, dat is wat nonchalanter. Maar als ik hier vanavond hakken onder aandoe, kan ik zo naar een restaurant of een feestje.”
Seizoensaccenten
Over de opbouw van het assortiment is eveneens goed nagedacht, het zijn bouwstenen voor de garderobe. Hart: “Jaarlijks presenteren we tien kleurrijke capsulecollecties met veel prints voor wisselende seizoensaccenten. Voor inspiratie reist Jorien naar heel diverse plekken, van Schotland tot Marokko. Al die elementen zie je ook steeds terug in ons magazine en in de winkelstyling. Naast die seizoenscollecties hebben we zogenaamde NOOS-items, oftewel ‘never out of style’. Dat zijn fijne, vaak effen basics waarmee je kunt variëren.” De jeans van Summum zijn een categorie apart. “Blue Daze, heet onze denimcollectie, daar zit sinds 2016 een speciaal ontwerpteam op. Wat voor billen of benen je ook hebt, de meeste vrouwen slagen hier voor een fijne jeans.”

Vrouwelijk en sexy, maar toch eigenzinnig en stoer, zo omschrijft storemanager Jacqueline Hart de stijl van Summum.
Toch is er voor Summum nog iets te wensen over. “In onze collecties zitten al schoenen, sjaals, handschoenen, tassen, petjes en riemen,” somt manager Hart op. “Op termijn is het de bedoeling die accessoirelijn nog verder uit te breiden met sieraden. Trouwens: bij de leren riemen hoort een mooi verhaal. Nadat Jorien en haar team ze hebben ontworpen, worden ze in Nederland gemaakt door een broer en zus uit Friesland die de huiden rechtstreeks uit het slachthuis in de buurt halen. Hoe lokaal wil je het hebben?”
Eerlijk
Dat brengt het gesprek op het onvermijdelijke thema als het over mode gaat: duurzaamheid. “Net als in onze kledingadviezen zijn we daar eerlijk over,” aldus Hart. “Wij profileren ons niet als duurzaam label, al streven we wel naar zo min mogelijk impact. Dat doen we door onze kleding van stoffen te laten maken waarvoor zo weinig mogelijk water en chemicaliën worden gebruikt. Dat gebeurt in landen met respect voor mensenrechten en veilige arbeidsomstandigheden.” Ze pakt een zwaar, zacht, oversized vest met pofmouwen uit het rek. “Voel zelf eens. Door met zulke hoogwaardige materialen te werken, gaat onze kleding jaar na jaar mee. Ook dat is natuurlijk beter voor de aarde.”