Nepresso

DATUM

30 april 2025

TEKST

Jelle van der Meulen

BEELD

Elise Maaskant

Proeven, kopen, beleven en ontdekken bij de Nespresso Boutique

In de nieuwe Nespresso Boutique kunnen bezoekers koffie kopen en proeven en alles leren over het proces van koffiebes tot cup. “Voor ieder moment willen we het perfecte kopje koffie voor je vinden.”

DATUM

30 april 2025

TEKST

Jelle van der Meulen

BEELD

Elise Maaskant

Proeven, kopen, beleven en ontdekken bij de Nespresso Boutique

In de nieuwe Nespresso Boutique kunnen bezoekers koffie kopen en proeven en alles leren over het proces van koffiebes tot cup. “Voor ieder moment willen we het perfecte kopje koffie voor je vinden.”

“Welkom! Kopje koffie? Wat vind je lekker?” Na een kort heen en weer van smaken en voorkeuren loopt Daniël Selier naar de koffiehoek, om even later terug te keren met een lichtgrijs kopje in zijn hand. “Als je normaal gesproken onze Buenos Aires drinkt, vind je dit vast ook lekker: de Nicaragua. Lichtzoet, mild en met zachte graantonen.”

Selier is de manager van de recent geopende Nespresso Boutique in de Passage. De boutique is het nieuwste concept van Nespresso en is bedoeld om klanten zo veel mogelijk te ‘ontzorgen’, vertelt commercieel directeur Herman Rooswinkel. “We willen hier niet alleen keuze bieden uit onze meer dan zestig koffies, maar ook helpen om iemands persoonlijke smaakprofiel te ontdekken. Wat wil je ’s ochtends drinken, wat ’s avonds? Zo begeleiden we iedere klant, bestaand of nieuw, naar de beste keuze voor ieder moment.”

Fysiek 

Sinds 1992 kunnen klanten bij Nespresso koffie bestellen voor thuis. Toen nog via een callcenter, inmiddels natuurlijk via computer of mobiel. Dat aandeel van de business is nog altijd groot, zegt Rooswinkel. “Nederlanders bestellen graag en gemakkelijk online. Maar de combinatie met onze fysieke winkels en boutiques is ‘here to stay’. Op dit soort plekken kan de klant ons merk en onze koffie echt ontdekken en beleven.”

Nespresso

In de Passage gebeurt dat op verschillende manieren, laten Selier en Rooswinkel zien tijdens een rondleiding. Aan de ‘Coffee as an art bar’ kunnen klanten alles leren over de weg van koffiebes tot capsule. Van buiten is al de grote houten stellage zichtbaar waarop meerdere machines van Nespresso zijn uitgestald. Zoals de nieuwste Vertuo, die Rooswinkel enthousiast aanwijst. “De machine herkent de barcode op een capsule en stelt vervolgens automatisch het recept af zodat je altijd de perfecte kop koffie zet.”


"Een goed kopje koffie is niet alleen een moment voor jezelf, maar ook een perfecte sociale ervaring."

Iets verderop staat een groter apparaat: de zakelijke machine, die nergens anders in Nederland in een boutique te zien is. Dat biedt een hoop leuke mogelijkheden, denkt Selier. “We kunnen bijvoorbeeld ondernemers uitnodigen voor een masterclass, aan een bedrijf laten zien hoe de machine werkt, of ’s avonds een leuk event organiseren.” Rooswinkel vult aan: “De zakelijke markt is inmiddels heel belangrijk voor ons. Mensen drinken hun Nespresso thuis en willen het vervolgens ook op kantoor. Een goed kopje koffie kan een fijn moment voor jezelf zijn, maar is ook bij uitstek iets sociaals. Al die momenten willen we kunnen voorzien van bijzondere koffie.”

Op een tafel midden in de zaak kunnen bezoekers met meerdere machines zelf een kopje bereiden. “Een leuke, speelse manier om iets nieuws te ontdekken, of het nou een nieuwe smaak of nieuw recept is of een andere machine,” vindt Selier. “En als het druk is, kunnen gasten alvast even iets te drinken maken en gaan zitten, om comfortabel te wachten totdat wij ze kunnen helpen.” 

Recyclepunt 

“Ho, voordat we er voorbijlopen: dit is ook een iconisch onderdeel van ons merk.” Selier houdt halt bij het recyclepunt. “We gebruiken aluminium om de kwaliteit van de koffie te waarborgen. Zodra de koffie is gezet, kunnen mensen hier de capsules inleveren, wordt het aluminium gerecycled en kunnen wij er nieuwe producten van maken.”


‘We willen graag dat iedere capsule bij ons terugkomt’

Uit onderzoek van een aantal jaar geleden bleek echter dat maar zo’n 25 procent van de cupjes daadwerkelijk gerecycled wordt. Een terecht punt, vindt Rooswinkel. “Aluminium is oneindig recyclebaar en we hebben dan ook de hele duidelijke ambitie dat iedere capsule bij ons terugkomt. Destijds waren we pionier in de markt van geportioneerde kwaliteitskoffie. Daarom nemen we nu het initiatief om niet alleen Nespresso, maar de hele markt te verduurzamen. Met acht ‘concullega’s hebben we een vereniging opgezet om collectief meer te recyclen, bijvoorbeeld door na te sorteren. Speciaal ontworpen machines selecteren de cups uit het gewone afval, waardoor de consument ze gewoon weg kan gooien. Zo willen we in 2026 het recyclepercentage op 75 brengen.”

Nespresso

Duurzaamheid is van groot belang voor Nespresso, vervolgt Rooswinkel. “We supporten onze 148.000 boeren met duurzame landbouwtechnieken, om te helpen hun plantage zo efficiënt mogelijk in te richten. We vinden het heel belangrijk dat onze koppen koffie maatschappelijk verantwoord zijn, in de hele keten.”

Interacties 

De zaak loopt intussen aardig vol. Een man in NS-uniform rekent een nieuwe voorraad capsules af, een jong stel zit met een kop koffie op een bankje, met een andere medewerker in gesprek over welke soort koffie ze willen aanschaffen. In de hand een iPad, want kassa’s zijn er niet meer. Rooswinkel: “Zo’n kassameubel is toch een soort barrière tussen de klant en de koffiespecialist, op deze manier is het een stuk informeler.” Zo gaat het precies zoals ze het van tevoren bedacht hebben, glimlacht Selier tevreden. “Mooie interacties, blije klanten. Dat is heel leuk om te zien.”

www.nespresso.com