Oscar Verpoort, een leven met 007

De Haagse regisseur Oscar Verpoort reist al sinds zijn zeventiende langs locaties uit James Bond-films. Van Parijs tot Jamaica, van Karlsbad tot Japan. Zijn favoriete vervoer is zijn Aston Martin, zijn droom een eigen film over een Nederlandse Bond. “Dat is een mogelijkheid die ik serieus overweeg." ‘Ik heb ook zo’n knop in mijn Aston Martin, zei king Charles’

Met James Bond op de foto

DATUM

20 juni 2024

TEKST

Casper Postmaa

BEELD

Oscar Verpoort

Oscar Verpoort, een leven met 007

De Haagse regisseur Oscar Verpoort reist al sinds zijn zeventiende langs locaties uit James Bond-films. Van Parijs tot Jamaica, van Karlsbad tot Japan. Zijn favoriete vervoer is zijn Aston Martin, zijn droom een eigen film over een Nederlandse Bond. “Dat is een mogelijkheid die ik serieus overweeg." ‘Ik heb ook zo’n knop in mijn Aston Martin, zei king Charles’

Jongens die in de vroege jaren zestig op zoek waren naar idolen hadden de keuze uit drie iconische voorbeelden: Muhammad Ali, The Beatles en James Bond. Decennia later weten we hoe het hen is vergaan. Ali verdween punch drunk in de coulissen, The Beatles kregen ruzie, John ging dood en daarna George, maar op 007 had de tijd geen vat. Zeventig jaar nadat ‘Casino Royale’ als eerste Bond-thriller van auteur Ian Fleming op de markt kwam, is de Britse geheim agent nog even onsterfelijk als aan het begin van zijn eerste avontuur.  

‘No Time to Die’

Natuurlijk zijn er fans die met angst en beven de filmbladen volgen, omdat de dramatische finale van ‘No Time to Die’ nauwelijks ruimte laat voor een wederopstanding, maar dat is een misverstand. James is gedoemd te leven, als een Achilles zonder hiel. Want het lichaam, weten we van Sean Connery en Roger Moore, is eindig, maar de geest niet. Die zal steeds weer opstaan in een nieuw verhaal, in een andere acteur. Uiteindelijk is er maar één wapen dat James Bond in zijn graf zal kunnen krijgen en dat is de kassa. Pas als de ‘box office’ niet meer levert, is het met de eeuwige held gedaan.  

Karlovy Vary remake

Boven: Casino Royale Karlovy Vary, onder: Oscar Verpoort op dezelfde locatie

Inmiddels zijn er generaties bioscoopbezoekers die geen weet hebben van een leven zonder Bond, hij was er altijd. Voor sommigen heeft die wetenschap consequenties gehad. De Haagse producent en regisseur Oscar Verpoort (1986), die samen met Victor Mids het succesvolle tv-programma ‘Mindf*ck’ bedacht en produceert, is een van hen. Hij ging in zijn adoratie van Bond verder dan de doorsneefan; als tiener nam hij zich voor de voetsporen van 007 te volgen. Met spectaculaire resultaten. Al tijdens zijn eerste serieuze Bond-trip duikt de geheim agent op waar niemand hem verwacht.  

‘A view to a kill’

Ze zijn zeventien jaar als Verpoort en zijn vriend Daniel van Biemen (tegenwoordig eerste violist in het Concertgebouw Orkest en schrijver van het geruchtmakende boek ‘Violist’) op een Interrail-trip Parijs aandoen om de Eiffeltoren te bekijken waar Grace Jones alias May Day in ‘A View to a Kill’ naar beneden springt. Op de weg terug slenteren ze langs de Seine. “Je moet bedenken dat Pierce Brosnan zijn laatste film had gemaakt. De nieuwe Bond kwam eraan,” vertelt Verpoort. “Opeens stoot Daniel me aan. ‘Moet je kijken, daar!’ En inderdaad, ik zie een mooie vrouw lopen. ‘Nee,’ zegt Daniel, die man ernaast.’ Ik kijk om en het bleek Daniel Craig te zijn. Dat was natuurlijk waanzinnig, de man tegenkomen die vijftien jaar lang het stokje zou overnemen. We waren wel zo brutaal om hem aan te spreken.  

‘Sorry to interrupt you, but we are really looking forward to the new Bond-movie.’ ‘So am I,’ antwoordde hij en vervolgens heeft hij met mijn fotocamera een foto van ons drieën genomen. Dé bekroning van onze eerste Bond-reis.” 

‘Casino Royale’

Eigenlijk gaat het Oscar Verpoort lang niet meer alleen om het bezoeken van locaties, maar meer om het verschijnsel als geheel en de wijze waarop met het oeuvre van Ian Fleming is omgegaan. “De films die zijn gebaseerd op boeken van Fleming zijn krachtiger dan die later kwamen. ‘Casino Royale’, de eerste film met Daniel Craig, was eindelijk weer een echt Fleming-verhaal. Eerder lukte het niet, omdat de producenten niet over de rechten beschikten. Dat was weer een knaller van een Bond-film. Kennelijk is het toch lastig om aan Fleming te tippen.

Wat ik als filmmaker ook interessant vind, is dat alle Bond-films zo’n mooi tijdsbeeld laten zien. De makers proberen in alles voorop te lopen, met als gevolg dat je in elke film kan volgen wat er speelt. Qua typografie, op het gebied van mode en stijl, alleen al de titelsongs vormen een soort geschiedenis van de popmuziek door de jaren heen. Voor de kleding geldt hetzelfde.”

Aston Martin DB5

Hij gaat de lijst van 25 Bond-films langs op zoek naar de beste, het ritueel van de echte Bond-fan. “Ik heb een zwak voor ‘GoldenEye’, omdat ik die als eerste in de bioscoop zag. ‘Goldfinger’, de derde Bond-film, was de klassieker. Daar viel alles op z’n plek. Eerst waren ze nog aan het zoeken, in ‘Dr. No’ werd het boek nog heel letterlijk gevolgd, maar in ‘Goldfinger’ viel alles samen. Voor het eerst de Aston Martin DB5 en voor het eerst maakte John Barry de hele soundtrack. Toen hadden ze echt door: dít is de formule.” 


‘We kregen ter plekke de goedkeuring van de koning van Engeland’

Als Oscar Verpoort een locatie uit een van de films bezoekt, stelt hij zichzelf altijd één opgave: hij laat zich fotograferen in precies dezelfde opstelling als James Bond in de film. Er was een uitzondering, het plaatje dat je vergeefs in een film zult zoeken, maar dat toch het ultieme Bond-shot is. 

Met James Bond op de foto

Op de foto: Daniel Craig, Daniel Van Biemen en Oscar Verpoort

“Ik ben ook op Jamaica in de Villa GoldenEye geweest, de plek waar Fleming al zijn boeken heeft geschreven. ‘Dr. No’, ‘No Time to Die’ en ‘Live And Let Die’ zijn er opgenomen, maar daar ging het nu niet om. Ik heb achter hetzelfde bureau gezeten waaraan Fleming ook werkte. Een heel bijzondere locatie met een waanzinnig uitzicht over de baai.” 

Jamaica

Omdat Verpoort toch in Jamaica was, was een bezoek aan wat waarschijnlijk de beroemdste scène uit een Bond-film is onvermijdelijk. In ‘Dr. No’ rijst Ursula Andress in een witte bikini op uit de Caraïbische Zee, een calypsosong op de lippen. Sean Connery kijkt vanaf het strand toe terwijl achter hem de oogstrelende Dunn’s River Falls gracieus omlaag golven. “De plek heet in de film Crab Key, maar in werkelijk is het Laughing Waters in Ocho Rios. Het is een privéstrand, maar op internet had ik gelezen dat als je de securityman een paar dollar geeft, hij je meeneemt naar het strand. Dat is gelukt, prachtige plek.” 

En kwam zijn vriendin ook in een witte bikini uit de golven? Verpoort grijnst. “Misschien wel. Zingend!” 

King Charles

De mooiste locatie, de favoriete film, maar de perfecte aan James Bond gerelateerde anekdote ontbreekt nog. Niet zo lang geleden in Schotland, Oscar Verpoort zit achter het stuur van zijn Aston Martin. “Toen we ‘Mindf*ck’ aan Duitsland hadden verkocht, dacht ik: oké, van je eerste royalty’s moet je iets leuks doen, dus heb ik een Aston Martin gekocht.” 


‘Van je eerste royalty’s moet je iets leuks doen, dus heb ik een Aston Martin gekocht’

Naast hem een Nederlandse vriend die al lang in Engeland woont en manager is van een buitenhuis van koning Charles. “Terwijl we op weg zijn naar Glen Coe om daar een locatie uit ‘Skyfall’ te bezoeken, gaat de telefoon: king Charles himself die hem belt voor werkoverleg. We hebben de Aston Martin even aan de kant gezet. Dus mijn vriend vertelt hem wat we aan het doen zijn: “We zijn in een ‘rather lovely Aston Martin’ een roadtrip aan het maken langs James Bond-locaties.” We kregen ter plekke de goedkeuring van de koning van Engeland. Dat maakte het toch weer een karakteristieke Bond-ervaring. Charles vertelde ook nog dat hij in zijn Aston Martin net zo’n ‘eject-button’ had zitten als Bond in ‘Goldfinger’. Ik heb meteen zo’n knop besteld.” 

Verpoort met zijn bond auto

Oscar Verpoort reist al zijn halve leven langs James Bond-locaties

Nederlandse Bond

Je reist al een half leven langs Bond-locaties, je bent opgeleid als cineast en hebt de nodige ervaring als regisseur, dan droom je toch van een eigen Bond-film of een Nederlandse variant daarvan. “Ja, ik zie dat helemaal zitten. Het is een mogelijkheid die ik serieus overweeg. Veel Bond-films hebben een link met Jamaica, toch de Engelse tak van het Verenigd Koninkrijk in de Caribbean, maar toen we een paar jaar geleden voor ‘Mindf*ck’ opnamen op Curaçao maakten, zag ik opeens dat dit ook een uitstekende plek voor een Bond-film was. Ons eigen Jamaica, de prachtige zee, de mensen en die oude olieraffinaderijen! Ik heb het nu nog heel druk met ‘Mindf*ck’, maar ik sluit niet uit dat ik het er ooit op ga wagen.”  


‘Een Nederlands Bond, een mogelijkheid die ik serieus overweeg’

Het is inderdaad een onweerstaanbaar visioen: een Nederlandse geheim agent die met een wodka martini in de hand de bad guys van deze wereld laat verdwijnen in de tropisch wateren van de Antillen. De perfecte Mindf*ck. 

De zes mooiste Bond-locaties volgens Oscar Verpoort 

  1. GoldenEye – Jamaica (‘Dr. No’, Live And Let Die, No Time to Die)
  2. Glen Coe – Schotland (‘Skyfall’)
  3. Karlovy Vary, Loket en Praag – Tsjechië (‘Casino Royale’)   
  4. Himeji – Japan (‘You Only Live Twice’)
  5. Sölden – Oostenrijk (‘Spectre’)
  6. Furka Pas – Zwitserland (‘Goldfinger’)
datum 20 juni 2024
tekst Casper Postmaa beeld Oscar Verpoort

Jongens die in de vroege jaren zestig op zoek waren naar idolen hadden de keuze uit drie iconische voorbeelden: Muhammad Ali, The Beatles en James Bond. Decennia later weten we hoe het hen is vergaan. Ali verdween punch drunk in de coulissen, The Beatles kregen ruzie, John ging dood en daarna George, maar op 007 had de tijd geen vat. Zeventig jaar nadat ‘Casino Royale’ als eerste Bond-thriller van auteur Ian Fleming op de markt kwam, is de Britse geheim agent nog even onsterfelijk als aan het begin van zijn eerste avontuur.  

‘No Time to Die’

Natuurlijk zijn er fans die met angst en beven de filmbladen volgen, omdat de dramatische finale van ‘No Time to Die’ nauwelijks ruimte laat voor een wederopstanding, maar dat is een misverstand. James is gedoemd te leven, als een Achilles zonder hiel. Want het lichaam, weten we van Sean Connery en Roger Moore, is eindig, maar de geest niet. Die zal steeds weer opstaan in een nieuw verhaal, in een andere acteur. Uiteindelijk is er maar één wapen dat James Bond in zijn graf zal kunnen krijgen en dat is de kassa. Pas als de ‘box office’ niet meer levert, is het met de eeuwige held gedaan.  

Karlovy Vary remake

Boven: Casino Royale Karlovy Vary, onder: Oscar Verpoort op dezelfde locatie

Inmiddels zijn er generaties bioscoopbezoekers die geen weet hebben van een leven zonder Bond, hij was er altijd. Voor sommigen heeft die wetenschap consequenties gehad. De Haagse producent en regisseur Oscar Verpoort (1986), die samen met Victor Mids het succesvolle tv-programma ‘Mindf*ck’ bedacht en produceert, is een van hen. Hij ging in zijn adoratie van Bond verder dan de doorsneefan; als tiener nam hij zich voor de voetsporen van 007 te volgen. Met spectaculaire resultaten. Al tijdens zijn eerste serieuze Bond-trip duikt de geheim agent op waar niemand hem verwacht.  

‘A view to a kill’

Ze zijn zeventien jaar als Verpoort en zijn vriend Daniel van Biemen (tegenwoordig eerste violist in het Concertgebouw Orkest en schrijver van het geruchtmakende boek ‘Violist’) op een Interrail-trip Parijs aandoen om de Eiffeltoren te bekijken waar Grace Jones alias May Day in ‘A View to a Kill’ naar beneden springt. Op de weg terug slenteren ze langs de Seine. “Je moet bedenken dat Pierce Brosnan zijn laatste film had gemaakt. De nieuwe Bond kwam eraan,” vertelt Verpoort. “Opeens stoot Daniel me aan. ‘Moet je kijken, daar!’ En inderdaad, ik zie een mooie vrouw lopen. ‘Nee,’ zegt Daniel, die man ernaast.’ Ik kijk om en het bleek Daniel Craig te zijn. Dat was natuurlijk waanzinnig, de man tegenkomen die vijftien jaar lang het stokje zou overnemen. We waren wel zo brutaal om hem aan te spreken.  

‘Sorry to interrupt you, but we are really looking forward to the new Bond-movie.’ ‘So am I,’ antwoordde hij en vervolgens heeft hij met mijn fotocamera een foto van ons drieën genomen. Dé bekroning van onze eerste Bond-reis.” 

‘Casino Royale’

Eigenlijk gaat het Oscar Verpoort lang niet meer alleen om het bezoeken van locaties, maar meer om het verschijnsel als geheel en de wijze waarop met het oeuvre van Ian Fleming is omgegaan. “De films die zijn gebaseerd op boeken van Fleming zijn krachtiger dan die later kwamen. ‘Casino Royale’, de eerste film met Daniel Craig, was eindelijk weer een echt Fleming-verhaal. Eerder lukte het niet, omdat de producenten niet over de rechten beschikten. Dat was weer een knaller van een Bond-film. Kennelijk is het toch lastig om aan Fleming te tippen.

Wat ik als filmmaker ook interessant vind, is dat alle Bond-films zo’n mooi tijdsbeeld laten zien. De makers proberen in alles voorop te lopen, met als gevolg dat je in elke film kan volgen wat er speelt. Qua typografie, op het gebied van mode en stijl, alleen al de titelsongs vormen een soort geschiedenis van de popmuziek door de jaren heen. Voor de kleding geldt hetzelfde.”

Aston Martin DB5

Hij gaat de lijst van 25 Bond-films langs op zoek naar de beste, het ritueel van de echte Bond-fan. “Ik heb een zwak voor ‘GoldenEye’, omdat ik die als eerste in de bioscoop zag. ‘Goldfinger’, de derde Bond-film, was de klassieker. Daar viel alles op z’n plek. Eerst waren ze nog aan het zoeken, in ‘Dr. No’ werd het boek nog heel letterlijk gevolgd, maar in ‘Goldfinger’ viel alles samen. Voor het eerst de Aston Martin DB5 en voor het eerst maakte John Barry de hele soundtrack. Toen hadden ze echt door: dít is de formule.” 


‘We kregen ter plekke de goedkeuring van de koning van Engeland’

Als Oscar Verpoort een locatie uit een van de films bezoekt, stelt hij zichzelf altijd één opgave: hij laat zich fotograferen in precies dezelfde opstelling als James Bond in de film. Er was een uitzondering, het plaatje dat je vergeefs in een film zult zoeken, maar dat toch het ultieme Bond-shot is. 

Met James Bond op de foto

Op de foto: Daniel Craig, Daniel Van Biemen en Oscar Verpoort

“Ik ben ook op Jamaica in de Villa GoldenEye geweest, de plek waar Fleming al zijn boeken heeft geschreven. ‘Dr. No’, ‘No Time to Die’ en ‘Live And Let Die’ zijn er opgenomen, maar daar ging het nu niet om. Ik heb achter hetzelfde bureau gezeten waaraan Fleming ook werkte. Een heel bijzondere locatie met een waanzinnig uitzicht over de baai.” 

Jamaica

Omdat Verpoort toch in Jamaica was, was een bezoek aan wat waarschijnlijk de beroemdste scène uit een Bond-film is onvermijdelijk. In ‘Dr. No’ rijst Ursula Andress in een witte bikini op uit de Caraïbische Zee, een calypsosong op de lippen. Sean Connery kijkt vanaf het strand toe terwijl achter hem de oogstrelende Dunn’s River Falls gracieus omlaag golven. “De plek heet in de film Crab Key, maar in werkelijk is het Laughing Waters in Ocho Rios. Het is een privéstrand, maar op internet had ik gelezen dat als je de securityman een paar dollar geeft, hij je meeneemt naar het strand. Dat is gelukt, prachtige plek.” 

En kwam zijn vriendin ook in een witte bikini uit de golven? Verpoort grijnst. “Misschien wel. Zingend!” 

King Charles

De mooiste locatie, de favoriete film, maar de perfecte aan James Bond gerelateerde anekdote ontbreekt nog. Niet zo lang geleden in Schotland, Oscar Verpoort zit achter het stuur van zijn Aston Martin. “Toen we ‘Mindf*ck’ aan Duitsland hadden verkocht, dacht ik: oké, van je eerste royalty’s moet je iets leuks doen, dus heb ik een Aston Martin gekocht.” 


‘Van je eerste royalty’s moet je iets leuks doen, dus heb ik een Aston Martin gekocht’

Naast hem een Nederlandse vriend die al lang in Engeland woont en manager is van een buitenhuis van koning Charles. “Terwijl we op weg zijn naar Glen Coe om daar een locatie uit ‘Skyfall’ te bezoeken, gaat de telefoon: king Charles himself die hem belt voor werkoverleg. We hebben de Aston Martin even aan de kant gezet. Dus mijn vriend vertelt hem wat we aan het doen zijn: “We zijn in een ‘rather lovely Aston Martin’ een roadtrip aan het maken langs James Bond-locaties.” We kregen ter plekke de goedkeuring van de koning van Engeland. Dat maakte het toch weer een karakteristieke Bond-ervaring. Charles vertelde ook nog dat hij in zijn Aston Martin net zo’n ‘eject-button’ had zitten als Bond in ‘Goldfinger’. Ik heb meteen zo’n knop besteld.” 

Verpoort met zijn bond auto

Oscar Verpoort reist al zijn halve leven langs James Bond-locaties

Nederlandse Bond

Je reist al een half leven langs Bond-locaties, je bent opgeleid als cineast en hebt de nodige ervaring als regisseur, dan droom je toch van een eigen Bond-film of een Nederlandse variant daarvan. “Ja, ik zie dat helemaal zitten. Het is een mogelijkheid die ik serieus overweeg. Veel Bond-films hebben een link met Jamaica, toch de Engelse tak van het Verenigd Koninkrijk in de Caribbean, maar toen we een paar jaar geleden voor ‘Mindf*ck’ opnamen op Curaçao maakten, zag ik opeens dat dit ook een uitstekende plek voor een Bond-film was. Ons eigen Jamaica, de prachtige zee, de mensen en die oude olieraffinaderijen! Ik heb het nu nog heel druk met ‘Mindf*ck’, maar ik sluit niet uit dat ik het er ooit op ga wagen.”  


‘Een Nederlands Bond, een mogelijkheid die ik serieus overweeg’

Het is inderdaad een onweerstaanbaar visioen: een Nederlandse geheim agent die met een wodka martini in de hand de bad guys van deze wereld laat verdwijnen in de tropisch wateren van de Antillen. De perfecte Mindf*ck. 

De zes mooiste Bond-locaties volgens Oscar Verpoort 

  1. GoldenEye – Jamaica (‘Dr. No’, Live And Let Die, No Time to Die)
  2. Glen Coe – Schotland (‘Skyfall’)
  3. Karlovy Vary, Loket en Praag – Tsjechië (‘Casino Royale’)   
  4. Himeji – Japan (‘You Only Live Twice’)
  5. Sölden – Oostenrijk (‘Spectre’)
  6. Furka Pas – Zwitserland (‘Goldfinger’)