Nieuw Kijkduin

‘Nieuw Kijkduin heeft hoog fungehalte, maar blijft gezellig’

Kijkduin heeft iets magisch, vindt Roeland Voerman. Met zijn bedrijf FRED Developers bouwt hij de familiebadplaats van de grond af opnieuw op. “Elke vierkante centimeter moet kloppen.”

Hoofdfoto Web

DATUM

27 december 2021

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Fleur Beemster (portret) en PR

Nieuw Kijkduin

‘Nieuw Kijkduin heeft hoog fungehalte, maar blijft gezellig’

Kijkduin heeft iets magisch, vindt Roeland Voerman. Met zijn bedrijf FRED Developers bouwt hij de familiebadplaats van de grond af opnieuw op. “Elke vierkante centimeter moet kloppen.”

Er wordt nog flink gebouwd aan vier van de zeven woontorens, maar foodcourt Daily Taste Kijkduin, het kloppende hart van Nieuw Kijkduin, is al helemaal in bedrijf. Pontificaal op de bestrate passage staat een olijfgroene Citroën HY-bus, een retro coffeetruck. Aan een van de tafeltjes ernaast geniet Roeland Voerman (1967) van zijn americano.

In foodcourt Daily Taste Kijkduin zijn alle denkbare boodschappen te vinden.

De directeur van FRED Developers, ontwikkelaar van deze ‘badplaats 2.0’, is hier een paar keer per week te vinden. Hij kijkt tevreden om zich heen. “Ik ben gek op architectuur – mijn grootvader was architect,” legt hij uit. “Ontwerpen en visualiseren is mooi, maar hier rondlopen is nog mooier. Het wordt écht de familiebadplaats die we voor ogen hadden.”

Kijkduin

Van de grote lijnen tot het kleinste detail: Voerman bemoeit zich overal mee en laat niet meer los. “Tot op zeurniveau, zeg maar,” lacht hij. Dan ernstiger: “Elke vierkante centimeter moet kloppen. Wij zitten als ontwikkelaar tenslotte voor de lange termijn in dit project en we dragen het tot nu toe alleen.”


‘Van zo’n crisis word je grijs en kaal’

Zijn band met Kijkduin gaat ver terug. “Mijn schoonouders woonden om de hoek, dus ik kwam hier vroeger al regelmatig met de kinderen. Ondanks de verouderde bebouwing had Kijkduin ook toen al iets magisch, noem het een autonome aantrekkingskracht.” In die mening staat Voerman niet alleen: jaarlijks bezoeken vier miljoen mensen de badplaats. “Als vastgoedman zag ik hierin een prachtige uitdaging.”

Hotel NH Atlantic

In 2008 lagen de plannen klaar voor een gebiedsontwikkeling, inclusief het naastgelegen Hotel NH Atlantic en de Sterflats erachter. En toen: economische crisis. “De andere partijen haakten af, dus zijn we in stilte verdergegaan,” zegt Voerman, die zich door tegenslag niet uit het veld laat slaan. Wijzend naar zijn hoofd: “Van zo’n crisis word je grijs en kaal, maar je leert veel.

En tijd doet uiteindelijk ook z’n werk; ik ben ervan overtuigd dat het plan er beter door is geworden.” Dat zit ’m volgens de ondernemer met name in het horeca- en winkelaanbod. “We zaten eerst vooral in de hoek van de mode. Nu hebben we een goede basis aan dagelijkse voorzieningen neergezet om op te kunnen voortborduren. Dat bepaalt een groot deel van het succes.”


‘Het verzorgingsgebied van Kijkduin is enorm gegroeid’

Een decennium later dan gepland ging eindelijk de schop in de grond. Het tij bleek gekeerd en al voor aanvang van de bouw waren alle appartementen uit de eerste fase verkocht. “Dat komt zelden voor. Het zegt iets over het merk Kijkduin, maar ook over de enorme behoefte aan woningen waarin wij voor een belangrijk deel voorzien met de bouw van 280 appartementen en straks nog eens 140 naast het hotel.”

Pontificaal op de bestrate passage staat een olijfgroene Citroën HY-bus, een retro coffeetruck.

De verhuur van de in totaal 14.000 vierkante meter aan commerciële ruimtes – een verdubbeling ten opzichte van het oude Kijkduin – trekt na corona weer snel aan. “Vergeet niet dat er in de tussentijd veel woningen bij zijn gebouwd, zoals in Vroondaal, waardoor het verzorgingsgebied van Kijkduin enorm is gegroeid,” verklaart Voerman.


‘Tijdens het boodschappen doen kun je naar het strand om een hamburger te eten’

In de loop van 2023 is de badplaats helemaal af, maar voor winkelen aan zee kun je dus al in Nieuw Kijkduin terecht. Daily Taste geeft het gevoel van een ‘vershof van vroeger’ met de bakker, de slager, de groenteman, de visboer en de kaasboer van weleer. En met een filiaal van de Sushimeisjes, een Coop-supermarkt en The Wine Bar is het er onmiskenbaar ‘nu’. Zeker omdat in het hele interieur moderne materialen als hout en zwart staal zijn doorgevoerd.

Roeland Voerman: ‘Hier rondlopen is mooier dan ontwerpen.’

“Tijdens het boodschappen doen kun je een kop koffie drinken of een wijntje, of heerlijk naar het strand om een hamburger te eten. Dat zorgt voor een enorm fungehalte,” aldus Voerman. “Er komt een breed aanbod, van kleine winkels tot een HEMA, maar het wordt geen overkill. Het blijft gezellig.”


‘Hier is een integrale badplaats neergezet, dat zie je nergens anders in Nederland’

De combinatie van ‘wonen, winkelen en recreëren aan zee op deze kleine schaal’ noemt de ontwikkelaar ‘uniek’ aan Nieuw Kijkduin. “Hier is een integrale badplaats neergezet, dat zie je nergens anders in Nederland. En we bieden voor ieder wat wils: bij Pavarotti aan de boulevard kun je een betaalbaar, klassiek Italiaans menu krijgen en even verderop vind je straks een hoogwaardige tegenhanger. Dit is nadrukkelijk geen luxeoord, het is en blijft een brede familiebadplaats.”

Instagramstudio

Dan staat Voerman op om Bella’s Ice and Candy Store te laten zien, een initiatief van zijn dochter Annebelle. “Ze moest voor school een businessplan maken en dat hebben we hier uitgevoerd,” vertelt hij. De bonte ijssalon is een kunstwerk op zich.

Sticky Pump van Studio Job doet dienst als houder voor de rietjes bij Bella’s Ice and Candy Store.

Van de bronskleurige kassa tot de Mies van der Rohe-stoelen met wafelzitting: alles werd ontworpen door Job Smeets, vriend van de familie en voorman van het wereldberoemde designbureau Studio Job. “Het is eigenlijk één grote Instagramstudio,” zegt vader Voerman. “We willen ook in de buitenruimte veel met kunst gaan doen. Over een ontwerp dat Job voor de vuurtoren van Kijkduin maakte, was veel commotie. En dat is prima: ze kunnen beter over je fiets lullen dan andersom, zei mijn vader altijd.”

New Babylon

Hoewel Voerman in Amsterdam woont, is Den Haag voor hem een speciale plek. “De stad heeft veel potentie en maakt een veel betere inhaalslag dan andere steden – er zijn hier meer kansen.” Zijn bedrijf tekende onder meer voor de herontwikkeling van New Babylon, met 450 miljoen euro een van de grootste projecten van Nederland. “Dat was een complex binnenstedelijk project.

Trots

Waar ik ook echt trots op ben, is het Anna van Buerenplein voor de Universiteit Leiden. Daar hebben we een heel nieuwe functie aan het stationsgebied toegevoegd.”
En nu is daar dus Nieuw Kijkduin, na vele jaren schaven en wachten. “Je moet in dit vak geduld hebben. En wat ik al zei: de tijd doet uiteindelijk ook zijn werk.”

www.nieuwkijkduin.nl
www.fred-developers.nl

datum 27 december 2021
tekst Jasper Gramsma beeld Fleur Beemster (portret) en PR

Er wordt nog flink gebouwd aan vier van de zeven woontorens, maar foodcourt Daily Taste Kijkduin, het kloppende hart van Nieuw Kijkduin, is al helemaal in bedrijf. Pontificaal op de bestrate passage staat een olijfgroene Citroën HY-bus, een retro coffeetruck. Aan een van de tafeltjes ernaast geniet Roeland Voerman (1967) van zijn americano.

In foodcourt Daily Taste Kijkduin zijn alle denkbare boodschappen te vinden.

De directeur van FRED Developers, ontwikkelaar van deze ‘badplaats 2.0’, is hier een paar keer per week te vinden. Hij kijkt tevreden om zich heen. “Ik ben gek op architectuur – mijn grootvader was architect,” legt hij uit. “Ontwerpen en visualiseren is mooi, maar hier rondlopen is nog mooier. Het wordt écht de familiebadplaats die we voor ogen hadden.”

Kijkduin

Van de grote lijnen tot het kleinste detail: Voerman bemoeit zich overal mee en laat niet meer los. “Tot op zeurniveau, zeg maar,” lacht hij. Dan ernstiger: “Elke vierkante centimeter moet kloppen. Wij zitten als ontwikkelaar tenslotte voor de lange termijn in dit project en we dragen het tot nu toe alleen.”


‘Van zo’n crisis word je grijs en kaal’

Zijn band met Kijkduin gaat ver terug. “Mijn schoonouders woonden om de hoek, dus ik kwam hier vroeger al regelmatig met de kinderen. Ondanks de verouderde bebouwing had Kijkduin ook toen al iets magisch, noem het een autonome aantrekkingskracht.” In die mening staat Voerman niet alleen: jaarlijks bezoeken vier miljoen mensen de badplaats. “Als vastgoedman zag ik hierin een prachtige uitdaging.”

Hotel NH Atlantic

In 2008 lagen de plannen klaar voor een gebiedsontwikkeling, inclusief het naastgelegen Hotel NH Atlantic en de Sterflats erachter. En toen: economische crisis. “De andere partijen haakten af, dus zijn we in stilte verdergegaan,” zegt Voerman, die zich door tegenslag niet uit het veld laat slaan. Wijzend naar zijn hoofd: “Van zo’n crisis word je grijs en kaal, maar je leert veel.

En tijd doet uiteindelijk ook z’n werk; ik ben ervan overtuigd dat het plan er beter door is geworden.” Dat zit ’m volgens de ondernemer met name in het horeca- en winkelaanbod. “We zaten eerst vooral in de hoek van de mode. Nu hebben we een goede basis aan dagelijkse voorzieningen neergezet om op te kunnen voortborduren. Dat bepaalt een groot deel van het succes.”


‘Het verzorgingsgebied van Kijkduin is enorm gegroeid’

Een decennium later dan gepland ging eindelijk de schop in de grond. Het tij bleek gekeerd en al voor aanvang van de bouw waren alle appartementen uit de eerste fase verkocht. “Dat komt zelden voor. Het zegt iets over het merk Kijkduin, maar ook over de enorme behoefte aan woningen waarin wij voor een belangrijk deel voorzien met de bouw van 280 appartementen en straks nog eens 140 naast het hotel.”

Pontificaal op de bestrate passage staat een olijfgroene Citroën HY-bus, een retro coffeetruck.

De verhuur van de in totaal 14.000 vierkante meter aan commerciële ruimtes – een verdubbeling ten opzichte van het oude Kijkduin – trekt na corona weer snel aan. “Vergeet niet dat er in de tussentijd veel woningen bij zijn gebouwd, zoals in Vroondaal, waardoor het verzorgingsgebied van Kijkduin enorm is gegroeid,” verklaart Voerman.


‘Tijdens het boodschappen doen kun je naar het strand om een hamburger te eten’

In de loop van 2023 is de badplaats helemaal af, maar voor winkelen aan zee kun je dus al in Nieuw Kijkduin terecht. Daily Taste geeft het gevoel van een ‘vershof van vroeger’ met de bakker, de slager, de groenteman, de visboer en de kaasboer van weleer. En met een filiaal van de Sushimeisjes, een Coop-supermarkt en The Wine Bar is het er onmiskenbaar ‘nu’. Zeker omdat in het hele interieur moderne materialen als hout en zwart staal zijn doorgevoerd.

Roeland Voerman: ‘Hier rondlopen is mooier dan ontwerpen.’

“Tijdens het boodschappen doen kun je een kop koffie drinken of een wijntje, of heerlijk naar het strand om een hamburger te eten. Dat zorgt voor een enorm fungehalte,” aldus Voerman. “Er komt een breed aanbod, van kleine winkels tot een HEMA, maar het wordt geen overkill. Het blijft gezellig.”


‘Hier is een integrale badplaats neergezet, dat zie je nergens anders in Nederland’

De combinatie van ‘wonen, winkelen en recreëren aan zee op deze kleine schaal’ noemt de ontwikkelaar ‘uniek’ aan Nieuw Kijkduin. “Hier is een integrale badplaats neergezet, dat zie je nergens anders in Nederland. En we bieden voor ieder wat wils: bij Pavarotti aan de boulevard kun je een betaalbaar, klassiek Italiaans menu krijgen en even verderop vind je straks een hoogwaardige tegenhanger. Dit is nadrukkelijk geen luxeoord, het is en blijft een brede familiebadplaats.”

Instagramstudio

Dan staat Voerman op om Bella’s Ice and Candy Store te laten zien, een initiatief van zijn dochter Annebelle. “Ze moest voor school een businessplan maken en dat hebben we hier uitgevoerd,” vertelt hij. De bonte ijssalon is een kunstwerk op zich.

Sticky Pump van Studio Job doet dienst als houder voor de rietjes bij Bella’s Ice and Candy Store.

Van de bronskleurige kassa tot de Mies van der Rohe-stoelen met wafelzitting: alles werd ontworpen door Job Smeets, vriend van de familie en voorman van het wereldberoemde designbureau Studio Job. “Het is eigenlijk één grote Instagramstudio,” zegt vader Voerman. “We willen ook in de buitenruimte veel met kunst gaan doen. Over een ontwerp dat Job voor de vuurtoren van Kijkduin maakte, was veel commotie. En dat is prima: ze kunnen beter over je fiets lullen dan andersom, zei mijn vader altijd.”

New Babylon

Hoewel Voerman in Amsterdam woont, is Den Haag voor hem een speciale plek. “De stad heeft veel potentie en maakt een veel betere inhaalslag dan andere steden – er zijn hier meer kansen.” Zijn bedrijf tekende onder meer voor de herontwikkeling van New Babylon, met 450 miljoen euro een van de grootste projecten van Nederland. “Dat was een complex binnenstedelijk project.

Trots

Waar ik ook echt trots op ben, is het Anna van Buerenplein voor de Universiteit Leiden. Daar hebben we een heel nieuwe functie aan het stationsgebied toegevoegd.”
En nu is daar dus Nieuw Kijkduin, na vele jaren schaven en wachten. “Je moet in dit vak geduld hebben. En wat ik al zei: de tijd doet uiteindelijk ook zijn werk.”

www.nieuwkijkduin.nl
www.fred-developers.nl