Met Ankie raakt het Damplein weer in de mode

De kledingzaken Labelz en Essentialz willen vrouwen echt mooier maken. “Klant en styliste worden op elkaar afgestemd,” verzekert bedrijfsleider Ankie Methorst. Ze haalde al veel exclusiviteitsafspraken binnen.

BMUL 20230908 9841

DATUM

22 november 2023

TEKST

Annerieke Simeone

BEELD

Brian Mul

Met Ankie raakt het Damplein weer in de mode

De kledingzaken Labelz en Essentialz willen vrouwen echt mooier maken. “Klant en styliste worden op elkaar afgestemd,” verzekert bedrijfsleider Ankie Methorst. Ze haalde al veel exclusiviteitsafspraken binnen.

Er waait een frisse wind op het Damplein in Leidschendam. En die frisse wind heet Ankie Methorst. Slechts 73 lentes jong is ze de nieuwe bedrijfsleider van de dameskledingzaken Labelz en Essentialz, op de respectieve nummers 66 en 62. “Ankie is een wervelstorm,” vertrouwt medewerker Maaike ons toe.

“Ze heeft meer energie dan ik.” Al eerder had Methorst haar man Emile Gassler, tevens eigenaar van de panden aan het Damplein, gevraagd ‘wat hij nou precies met die dameswinkels wilde’, maar het duurde even voordat de Haagse vastgoedman toegaf dat het toch wel verstandig was als zij daar een leidende rol zou vervullen. Lachend: “Emile was in eerste instantie bang dat ik iedereen omver zou blazen. Terwijl ik natuurlijk allang zag dat het anders moest. Er hingen wel mooie merken, maar je werd er niet hebberig van.” 

Labelz

Nadat het contract met het management was beëindigd, deed Methorst een belronde langs alle agenten. Sommige items moesten worden omgeruild, vond ze. “Een aantal van hen wilde niet meewerken. Diegenen heb ik opgezegd.” Droogjes: “Ja, als je iets wilt bereiken, moet je af en toe ‘tough’ zijn.” Binnen vijf maanden heeft ze aan Labelz, de winkel met high-end damesmerken, zo’n vijftien nieuwe merken toegevoegd, zoals Joseph Ribkoff, Leo & Ugo, Nenette, Kocca en Herzen’s Angelegenheit. Datzelfde geldt voor Essentialz, waar meer betaalbare kleding hangt, zoals Co’Couture en Francomina. In beide winkels, met een oppervlakte van zo’n 400 vierkante meter, hangen meer dan 5000 kleding-items. Methorst met een knipoog: “Ja, het zijn geen boetiekwinkeltjes, hè.” 


‘Als je iets wilt bereiken, moet je zo af en toe tough zijn’

Met de meeste agenten heeft ze inmiddels exclusiviteitsafspraken. “Natuurlijk verwacht ik niet dat een merk als Marc Cain de binnenstad van Den Haag verlaat, maar in Leidschendam-Voorburg en Voorschoten wil ik wel de enige aanbieder zijn.” Trots: “Dat lukt me tot nu toe aardig.”  


‘We runnen geen boetiekjes’

Herzen’s angelegenheit

Niet dat ze alles in haar eentje doet. Bij een inkoopdag neemt ze vaak iemand mee. “Meestal Christina of Maaike, de eerste is wat modischer, de tweede wat behoudender. Een fijne combinatie, zo creëer je een interessante collectie. In de winkels is dat net zo: klant en styliste worden op elkaar afgestemd. Er moet wel een goede klik zijn.”  

Methorst heeft niet per se een favoriet kledingmerk, maar Herzen’s Angelegenheit wil ze toch wel even benoemen. “Je hoort het al aan de naam, ze komen uit Duitsland. Maar het is verre van stijf. Ze hebben prachtige, zijden blouses met dessins die doen denken aan oude Gucci-patronen. Ook bijzonder is het Griekse merk Archaic Kori met zijn kenmerkende linnen kaftans en tunieken. Maar ze hebben ook heel mooie zijden pantalons met tops.” 

In de mode kijk je altijd een jaar vooruit, zo ook Ankie Methorst. “We zijn nu bezig met de zomercollectie van 2024. Dat wordt een feest. Net als december.” Glunderend: “Veel glitters!”  Als het even kan, rijdt ze zeven dagen in de week naar het Damplein. In de winkels leert ze haar klanten beter kennen. “Op welke vrouw ik me richt? Ik richt me op professionals. Maar wie dat zijn? Ik denk niet zo in hokjes. ‘Age is just a number,’ zeg ik altijd. De roze jas die Fay draagt voor de foto, zou ik zelf ook aantrekken. We willen vrouwen mooier maken. Het grootste compliment is als ik iemand hoor zeggen: ‘Wat staat het me goed, dat had ik zelf nooit durven kiezen’.”   


‘De artistieke kant zat er vroeg in’

General Manager

Terwijl de fotograaf klaarstaat voor de volgende shoot, maant Methorst hem te wachten. “Er hangen nog te veel spullen achter de dames. Even herschikken.” Niets ontgaat deze ranke dame. “Ik zie dingen met mijn achterhoofd, dat heb ik in mijn hoteltijd geleerd.” In Chapel Hill, een Amerikaanse stad in North Carolina, was ze de general manager van hotel Europa, tegenwoordig Sheraton Chapel Hill. “Ik had 150 man personeel. En bemoeide me overal mee. Ook met de inrichting. Onze lobby is ooit eens uitgeroepen tot mooiste van heel Amerika. Ja, die artistieke kant zat er vroeg in.”  

Eenmaal terug in Den Haag leerde ze haar huidige man kennen. “Van hem hoefde ik niet zo nodig te werken, Emile wilde graag met me reizen.” Ze kijkt de lange ruimte in. “Ik heb de rijke kant van het leven gekend, maar ik miste ook wat. Leegte is het slechtste voor de mens. Emile ziet dat gelukkig ook in. Ik heb hem moeten beloven dat ik hier nog vijf jaar de scepter blijf zwaaien. Nou…” Schaterlach: “Ik blijf het nog wel een tijdje doen, verwacht ik. Ik wil de winkels nog wat restylen en waarschijnlijk krijgen ze ook een andere naam. En zoals je net al hoorde: ik heb er genoeg energie voor.” 

 www.thevillageleidschendam.nl 

datum 22 november 2023
tekst Annerieke Simeone beeld Brian Mul

Er waait een frisse wind op het Damplein in Leidschendam. En die frisse wind heet Ankie Methorst. Slechts 73 lentes jong is ze de nieuwe bedrijfsleider van de dameskledingzaken Labelz en Essentialz, op de respectieve nummers 66 en 62. “Ankie is een wervelstorm,” vertrouwt medewerker Maaike ons toe.

“Ze heeft meer energie dan ik.” Al eerder had Methorst haar man Emile Gassler, tevens eigenaar van de panden aan het Damplein, gevraagd ‘wat hij nou precies met die dameswinkels wilde’, maar het duurde even voordat de Haagse vastgoedman toegaf dat het toch wel verstandig was als zij daar een leidende rol zou vervullen. Lachend: “Emile was in eerste instantie bang dat ik iedereen omver zou blazen. Terwijl ik natuurlijk allang zag dat het anders moest. Er hingen wel mooie merken, maar je werd er niet hebberig van.” 

Labelz

Nadat het contract met het management was beëindigd, deed Methorst een belronde langs alle agenten. Sommige items moesten worden omgeruild, vond ze. “Een aantal van hen wilde niet meewerken. Diegenen heb ik opgezegd.” Droogjes: “Ja, als je iets wilt bereiken, moet je af en toe ‘tough’ zijn.” Binnen vijf maanden heeft ze aan Labelz, de winkel met high-end damesmerken, zo’n vijftien nieuwe merken toegevoegd, zoals Joseph Ribkoff, Leo & Ugo, Nenette, Kocca en Herzen’s Angelegenheit. Datzelfde geldt voor Essentialz, waar meer betaalbare kleding hangt, zoals Co’Couture en Francomina. In beide winkels, met een oppervlakte van zo’n 400 vierkante meter, hangen meer dan 5000 kleding-items. Methorst met een knipoog: “Ja, het zijn geen boetiekwinkeltjes, hè.” 


‘Als je iets wilt bereiken, moet je zo af en toe tough zijn’

Met de meeste agenten heeft ze inmiddels exclusiviteitsafspraken. “Natuurlijk verwacht ik niet dat een merk als Marc Cain de binnenstad van Den Haag verlaat, maar in Leidschendam-Voorburg en Voorschoten wil ik wel de enige aanbieder zijn.” Trots: “Dat lukt me tot nu toe aardig.”  


‘We runnen geen boetiekjes’

Herzen’s angelegenheit

Niet dat ze alles in haar eentje doet. Bij een inkoopdag neemt ze vaak iemand mee. “Meestal Christina of Maaike, de eerste is wat modischer, de tweede wat behoudender. Een fijne combinatie, zo creëer je een interessante collectie. In de winkels is dat net zo: klant en styliste worden op elkaar afgestemd. Er moet wel een goede klik zijn.”  

Methorst heeft niet per se een favoriet kledingmerk, maar Herzen’s Angelegenheit wil ze toch wel even benoemen. “Je hoort het al aan de naam, ze komen uit Duitsland. Maar het is verre van stijf. Ze hebben prachtige, zijden blouses met dessins die doen denken aan oude Gucci-patronen. Ook bijzonder is het Griekse merk Archaic Kori met zijn kenmerkende linnen kaftans en tunieken. Maar ze hebben ook heel mooie zijden pantalons met tops.” 

In de mode kijk je altijd een jaar vooruit, zo ook Ankie Methorst. “We zijn nu bezig met de zomercollectie van 2024. Dat wordt een feest. Net als december.” Glunderend: “Veel glitters!”  Als het even kan, rijdt ze zeven dagen in de week naar het Damplein. In de winkels leert ze haar klanten beter kennen. “Op welke vrouw ik me richt? Ik richt me op professionals. Maar wie dat zijn? Ik denk niet zo in hokjes. ‘Age is just a number,’ zeg ik altijd. De roze jas die Fay draagt voor de foto, zou ik zelf ook aantrekken. We willen vrouwen mooier maken. Het grootste compliment is als ik iemand hoor zeggen: ‘Wat staat het me goed, dat had ik zelf nooit durven kiezen’.”   


‘De artistieke kant zat er vroeg in’

General Manager

Terwijl de fotograaf klaarstaat voor de volgende shoot, maant Methorst hem te wachten. “Er hangen nog te veel spullen achter de dames. Even herschikken.” Niets ontgaat deze ranke dame. “Ik zie dingen met mijn achterhoofd, dat heb ik in mijn hoteltijd geleerd.” In Chapel Hill, een Amerikaanse stad in North Carolina, was ze de general manager van hotel Europa, tegenwoordig Sheraton Chapel Hill. “Ik had 150 man personeel. En bemoeide me overal mee. Ook met de inrichting. Onze lobby is ooit eens uitgeroepen tot mooiste van heel Amerika. Ja, die artistieke kant zat er vroeg in.”  

Eenmaal terug in Den Haag leerde ze haar huidige man kennen. “Van hem hoefde ik niet zo nodig te werken, Emile wilde graag met me reizen.” Ze kijkt de lange ruimte in. “Ik heb de rijke kant van het leven gekend, maar ik miste ook wat. Leegte is het slechtste voor de mens. Emile ziet dat gelukkig ook in. Ik heb hem moeten beloven dat ik hier nog vijf jaar de scepter blijf zwaaien. Nou…” Schaterlach: “Ik blijf het nog wel een tijdje doen, verwacht ik. Ik wil de winkels nog wat restylen en waarschijnlijk krijgen ze ook een andere naam. En zoals je net al hoorde: ik heb er genoeg energie voor.” 

 www.thevillageleidschendam.nl