Maasstede verovert de wereld met sanitair en keukens
Na een even exotische als succesvolle zijsprong naar duurzaam Braziliaans teakhout is het voor projectontwikkelaar Maasstede tijd voor nóg een nieuw avontuur.
DATUM
19 februari 2024
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Fleur Beemster
Maasstede verovert de wereld met sanitair en keukens
Na een even exotische als succesvolle zijsprong naar duurzaam Braziliaans teakhout is het voor projectontwikkelaar Maasstede tijd voor nóg een nieuw avontuur.
Tim Nederlof stort zich met partner Robert-Jan Smid en projectmanager Olivier Wessing Jager onder de naam Maasstede Projects op de wereld van sanitair, keukens en vloeren.
“We richten ons puur en alleen op bouwprojecten, zonder tussenhandel. Dat bestond nog niet,” licht Nederlof toe in de monumentale ontvangstkamer op Lange Voorhout 44. Een gat in de markt, zo blijkt. “In een paar maanden groeide ons team explosief van drie naar negen man en er staan inmiddels opdrachten en offertes uit in onder meer Marbella, Wenen en de Caraïben.”
Van der Valk
En dan te bedenken dat de deal met partner Sani-Kitchen Projects bij Van der Valk in Curaçao binnen vijf minuten was beklonken. Nederlof: “Omdat ik ons teakhout wilde afzetten, kwam ik met eigenaar Michael Grootjans in contact.
‘Na één biertje besloten we de krachten te bundelen’
Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in de branche, wij hebben het netwerk. Na één biertje op het strand besloten we de krachten te bundelen.”
De heren mogen internationale hotelketens, ontwikkelaars van villaparken, maar ook grote bouwers van sociale huurwoningen tot hun afnemers rekenen. “Zij hebben behoefte aan een onestopshop. In onze showroom kunnen ze ‘ja’ of ‘nee’ zeggen, wij zorgen ervoor dat alles rechtstreeks uit de fabriek – en op het juiste moment – geleverd wordt,” aldus Nederlof.
‘Ontwikkelaars hebben behoefte aan een onestopshop’
In het souterrain van het achterhuis, dat Maasstede speciaal bij het pand heeft betrokken, zijn merken als Siemens, Hotbath, Geberit en Grohe vertegenwoordigd met baden, kranen, bladen, meubels en meer. Wijzend op de luxueuze boardroom: “Hier kunnen we dan even zitten, drankje erbij…”
Maasstede Projects
Afhankelijk van het segment waarin wordt gebouwd, beveelt Maasstede Projects bepaalde merken aan. “Daarbij is de materiaalkeuze ook heel belangrijk,” zegt Smid. “Door de expertise van onze partner Michael weten we bijvoorbeeld dat je geen rvs moet toepassen in gebieden met zilte lucht. En ook een inbouwijskast is geen goed idee in een tropisch klimaat.”
Nadat de keuzes zijn gemaakt, begint voor de heren het werk pas echt. “We blijven in contact over levertijden, zorgen dat alles tegelijk aankomt, regelen zeecontainers, wikkelen garanties af en sturen, vooral met grote projecten, bij voorbaat kosteloos extra materialen mee om de uitvoering zo soepel mogelijk te laten verlopen,” somt Nederlof op.
‘Wij bewegen mee’
Hoe organisch de nieuwe samenwerking ook tot stand kwam, er zit volgens Nederlof wel degelijk een strategie achter. “Voor ontwikkelaars als wijzelf wordt het steeds lastiger om te bouwen in Nederland. Grond is schaars, er zijn steeds meer milieuaspecten, het belastingklimaat verandert en de regels rond opkopen en verhuren worden strenger. Dus wij bewegen mee.”
Hij signaleert een trend van Nederlandse projectontwikkelaars die naar het buitenland vertrekken. “In plaats van die partijen uit ons netwerk daar te gaan beconcurreren, hebben we juist besloten ze over de hele wereld te faciliteren met onze producten en diensten. Daarin zit wat mij betreft voor Maasstede de toekomst.”
tekst Jasper Gramsma beeld Fleur Beemster
Tim Nederlof stort zich met partner Robert-Jan Smid en projectmanager Olivier Wessing Jager onder de naam Maasstede Projects op de wereld van sanitair, keukens en vloeren.
“We richten ons puur en alleen op bouwprojecten, zonder tussenhandel. Dat bestond nog niet,” licht Nederlof toe in de monumentale ontvangstkamer op Lange Voorhout 44. Een gat in de markt, zo blijkt. “In een paar maanden groeide ons team explosief van drie naar negen man en er staan inmiddels opdrachten en offertes uit in onder meer Marbella, Wenen en de Caraïben.”
Van der Valk
En dan te bedenken dat de deal met partner Sani-Kitchen Projects bij Van der Valk in Curaçao binnen vijf minuten was beklonken. Nederlof: “Omdat ik ons teakhout wilde afzetten, kwam ik met eigenaar Michael Grootjans in contact.
‘Na één biertje besloten we de krachten te bundelen’
Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in de branche, wij hebben het netwerk. Na één biertje op het strand besloten we de krachten te bundelen.”
De heren mogen internationale hotelketens, ontwikkelaars van villaparken, maar ook grote bouwers van sociale huurwoningen tot hun afnemers rekenen. “Zij hebben behoefte aan een onestopshop. In onze showroom kunnen ze ‘ja’ of ‘nee’ zeggen, wij zorgen ervoor dat alles rechtstreeks uit de fabriek – en op het juiste moment – geleverd wordt,” aldus Nederlof.
‘Ontwikkelaars hebben behoefte aan een onestopshop’
In het souterrain van het achterhuis, dat Maasstede speciaal bij het pand heeft betrokken, zijn merken als Siemens, Hotbath, Geberit en Grohe vertegenwoordigd met baden, kranen, bladen, meubels en meer. Wijzend op de luxueuze boardroom: “Hier kunnen we dan even zitten, drankje erbij…”
Maasstede Projects
Afhankelijk van het segment waarin wordt gebouwd, beveelt Maasstede Projects bepaalde merken aan. “Daarbij is de materiaalkeuze ook heel belangrijk,” zegt Smid. “Door de expertise van onze partner Michael weten we bijvoorbeeld dat je geen rvs moet toepassen in gebieden met zilte lucht. En ook een inbouwijskast is geen goed idee in een tropisch klimaat.”
Nadat de keuzes zijn gemaakt, begint voor de heren het werk pas echt. “We blijven in contact over levertijden, zorgen dat alles tegelijk aankomt, regelen zeecontainers, wikkelen garanties af en sturen, vooral met grote projecten, bij voorbaat kosteloos extra materialen mee om de uitvoering zo soepel mogelijk te laten verlopen,” somt Nederlof op.
‘Wij bewegen mee’
Hoe organisch de nieuwe samenwerking ook tot stand kwam, er zit volgens Nederlof wel degelijk een strategie achter. “Voor ontwikkelaars als wijzelf wordt het steeds lastiger om te bouwen in Nederland. Grond is schaars, er zijn steeds meer milieuaspecten, het belastingklimaat verandert en de regels rond opkopen en verhuren worden strenger. Dus wij bewegen mee.”
Hij signaleert een trend van Nederlandse projectontwikkelaars die naar het buitenland vertrekken. “In plaats van die partijen uit ons netwerk daar te gaan beconcurreren, hebben we juist besloten ze over de hele wereld te faciliteren met onze producten en diensten. Daarin zit wat mij betreft voor Maasstede de toekomst.”