Luzac Den Haag
‘Luzac heeft er alles voor over om leerlingen te helpen’
Een particuliere school biedt leerlingen meer persoonlijke aandacht en is wendbaarder, ook in moeilijke tijden. Luzac Lyceum-College Den Haag heeft dit schooljaar bijna 50 procent meer aanmeldingen dan in 2020.
DATUM
26 januari 2022
TEKST
Annerieke Simeone
BEELD
Brian Mul
Luzac Den Haag
‘Luzac heeft er alles voor over om leerlingen te helpen’
Een particuliere school biedt leerlingen meer persoonlijke aandacht en is wendbaarder, ook in moeilijke tijden. Luzac Lyceum-College Den Haag heeft dit schooljaar bijna 50 procent meer aanmeldingen dan in 2020.
Op het bureau van Pauline Heistein-ten Zeldam staan gebakjes. “Wil je er één?”, vraagt de rector van het Luzac Lyceum Den Haag. “Ik had daarnet een docent die even langskwam Die nam ze mee. Voor de gezelligheid. De beste wiskundedocent die je je kunt voorstellen. En al over de zeventig!”
Plezier bij Luzac
Haar docenten werken met plezier bij Luzac, aldus Heistein-ten Zeldam. “Bij ons geen verhalen van ‘mijn kind heeft twee maanden geen scheikundeles gehad’. Als er al iemand uitvalt, hebben we snel een invaller, meestal een collega die de lessen kan overnemen. Het ziekteverzuim is bijzonder laag. Hoe dat komt? Door de goede sfeer, denk ik.
Vanwege de kleine klassen is er minder administratie en meer aandacht voor leerlingen. Bij kennismakingsgesprekken met nieuwe leerlingen hoor ik weleens: ‘Mijn docent kon het niks schelen of ik een goed cijfer haalde.’ Dat is bij ons ondenkbaar. Wij hebben er alles voor over om leerlingen te helpen.”
‘Het ziekteverzuim onder docenten is bij ons bijzonder laag’
Het helpt dat Luzac, dat privéonderwijs aanbiedt, met kleine klassen werkt. In de brugklass zit gemiddeld vijf àtien leerlingen, in de bovenbouw afhankelijk van het vak tien à veertien. “Leerlingen willen gezien worden. Als de docent hun die aandacht geeft, groeit hun zelfvertrouwen en presteren ze beter.”
Kleine school
Luzac Den Haag aan de Oranjestraat is een kleine school, maar is wel onderdeel van de grootste particuliere school van Nederland. Dat heeft zijn voordelen: een eigen landelijk examenbureau en een professioneel hoofdkantoor. “We zijn wendbaar als zich een probleem voordoet. Toen bijvoorbeeld bekend werd dat we vanwege het Covid-virus een tijdlang alleen nog maar online les konden geven, kregen de docenten en alle leerlingen binnen een dag inloggegevens. Maandagochtend werden we op de hoogte gesteld, dinsdag konden we lesgeven via Teams.”
‘Wij betrekken ouders veelvuldig bij het onderwijsproces’
Als iemand niet voor de camera verscheen, hing de docent meteen aan de lijn. “Bij acht mensen is dat te overzien. Bij een klas van dertig leerlingen wordt dat al een stuk ingewikkelder.” Natuurlijk waren er ook bij het Luzac jongeren die een extra zetje in de rug konden gebruiken.
Lees ook: De leukste Haagse tips van de redactie: redacteur Meike Liedenbaum |
“Die belden we wat vaker. Om te laten zien: we zijn je echt niet vergeten. Dat motiveerde hen om verder te gaan. Hetzelfde doen we voor ouders. Maak je je zorgen? Bel ons! Wij betrekken ouders veelvuldig bij het onderwijsproces. Een slecht rapport mag en kan bij ons geen totale verrassing zijn.” De persoonlijke benadering wierp zijn vruchten af. Vergeleken met andere jaren zijn dezelfde resultaten geboekt.
50 procent meer aanmeldingen
En Heistein-ten Zeldam heeft meer goed nieuws. Het Haagse Luzac Lyceum-College heeft dit schooljaar bijna 50 procent meer aanmeldingen dan in 2020. “Een deel van die stijging valt te verklaren doordat Nederlandse expatgezinnen door corona weer terugkeren naar hun eigen land.”
Maar het overgrote deel heeft, aldus de rector, tijdens het thuiszitten zijn motivatie verloren. “Ik heb echt schrijnende verhalen gehoord. Leerlingen die het totaal niet trokken. Ze misten de verbinding met de klas en de docenten. Als je dan kunt kiezen voor persoonlijke aandacht en niet een jaar over te hoeven doen, ja, dan komen ze al snel bij ons uit.”
Podklas
Niet weten hoe je precies moet leren, kan ook een reden zijn om voor Luzac te kiezen. “Sommige leerlingen weten eigenlijk niet hoe ze een samenvatting van de lesstof moeten maken. Vooral in de bovenbouw valt dat soms op. Dan zie je iemand moedeloos drie kwartier naar een pagina staren. Wij bieden handvaten.” Ze somt op: “Arceren van teksten, kaartjes maken met begrippen of een mindmap. Ieder persoon heeft zijn eigen manier van aantekeningen maken, maar dan moet je dat wel leren.”
Spotify
Over ‘leren leren’ bedacht Heistein-ten Zeldam een ‘Podklas’ oftewel een podcast. “Ik heb net voor Luzac een serie van zes afleveringen opgenomen. Andere thema’s die worden behandeld, zijn onder meer faalangst, studiekeuzestress en motivatie. Het gaat dus niet over Luzac. ‘Podklas’ is interessant voor alle ouders en leerlingen die middelbaar onderwijs volgen. Een podcast duurt een halfuur en is via Spotify te beluisteren of via onze site.”
Ze mag dan rector zijn, Heistein-ten Zeldam bestuurt de school niet vanuit een ivoren toren. “Toen ik hier in 2019 begon, ben ik hier naast de administratie en de kantine gaan zitten. In het hart van de school. Ik wil onderdeel zijn van de organisatie.”
Wintersportuitje
In februari staat de voormalige docente aardrijkskunde met de ‘voeten in de klei’. Dan gaat ze mee met het wintersportuitje. “Kijk ik weer erg naar uit. Met de hele bovenbouw in de bus naar Oostenrijk. Goed voor de bonding.” Lachend: “Vier dagen en daarna helemaal gesloopt. Megapittig met zestig pubers. Wat een verantwoordelijkheid. Maar het is een onvergetelijke ervaring voor de leerlingen. Daarna kan hun jaar niet meer stuk.”
tekst Annerieke Simeone beeld Brian Mul
Op het bureau van Pauline Heistein-ten Zeldam staan gebakjes. “Wil je er één?”, vraagt de rector van het Luzac Lyceum Den Haag. “Ik had daarnet een docent die even langskwam Die nam ze mee. Voor de gezelligheid. De beste wiskundedocent die je je kunt voorstellen. En al over de zeventig!”
Plezier bij Luzac
Haar docenten werken met plezier bij Luzac, aldus Heistein-ten Zeldam. “Bij ons geen verhalen van ‘mijn kind heeft twee maanden geen scheikundeles gehad’. Als er al iemand uitvalt, hebben we snel een invaller, meestal een collega die de lessen kan overnemen. Het ziekteverzuim is bijzonder laag. Hoe dat komt? Door de goede sfeer, denk ik.
Vanwege de kleine klassen is er minder administratie en meer aandacht voor leerlingen. Bij kennismakingsgesprekken met nieuwe leerlingen hoor ik weleens: ‘Mijn docent kon het niks schelen of ik een goed cijfer haalde.’ Dat is bij ons ondenkbaar. Wij hebben er alles voor over om leerlingen te helpen.”
‘Het ziekteverzuim onder docenten is bij ons bijzonder laag’
Het helpt dat Luzac, dat privéonderwijs aanbiedt, met kleine klassen werkt. In de brugklass zit gemiddeld vijf àtien leerlingen, in de bovenbouw afhankelijk van het vak tien à veertien. “Leerlingen willen gezien worden. Als de docent hun die aandacht geeft, groeit hun zelfvertrouwen en presteren ze beter.”
Kleine school
Luzac Den Haag aan de Oranjestraat is een kleine school, maar is wel onderdeel van de grootste particuliere school van Nederland. Dat heeft zijn voordelen: een eigen landelijk examenbureau en een professioneel hoofdkantoor. “We zijn wendbaar als zich een probleem voordoet. Toen bijvoorbeeld bekend werd dat we vanwege het Covid-virus een tijdlang alleen nog maar online les konden geven, kregen de docenten en alle leerlingen binnen een dag inloggegevens. Maandagochtend werden we op de hoogte gesteld, dinsdag konden we lesgeven via Teams.”
‘Wij betrekken ouders veelvuldig bij het onderwijsproces’
Als iemand niet voor de camera verscheen, hing de docent meteen aan de lijn. “Bij acht mensen is dat te overzien. Bij een klas van dertig leerlingen wordt dat al een stuk ingewikkelder.” Natuurlijk waren er ook bij het Luzac jongeren die een extra zetje in de rug konden gebruiken.
Lees ook: De leukste Haagse tips van de redactie: redacteur Meike Liedenbaum |
“Die belden we wat vaker. Om te laten zien: we zijn je echt niet vergeten. Dat motiveerde hen om verder te gaan. Hetzelfde doen we voor ouders. Maak je je zorgen? Bel ons! Wij betrekken ouders veelvuldig bij het onderwijsproces. Een slecht rapport mag en kan bij ons geen totale verrassing zijn.” De persoonlijke benadering wierp zijn vruchten af. Vergeleken met andere jaren zijn dezelfde resultaten geboekt.
50 procent meer aanmeldingen
En Heistein-ten Zeldam heeft meer goed nieuws. Het Haagse Luzac Lyceum-College heeft dit schooljaar bijna 50 procent meer aanmeldingen dan in 2020. “Een deel van die stijging valt te verklaren doordat Nederlandse expatgezinnen door corona weer terugkeren naar hun eigen land.”
Maar het overgrote deel heeft, aldus de rector, tijdens het thuiszitten zijn motivatie verloren. “Ik heb echt schrijnende verhalen gehoord. Leerlingen die het totaal niet trokken. Ze misten de verbinding met de klas en de docenten. Als je dan kunt kiezen voor persoonlijke aandacht en niet een jaar over te hoeven doen, ja, dan komen ze al snel bij ons uit.”
Podklas
Niet weten hoe je precies moet leren, kan ook een reden zijn om voor Luzac te kiezen. “Sommige leerlingen weten eigenlijk niet hoe ze een samenvatting van de lesstof moeten maken. Vooral in de bovenbouw valt dat soms op. Dan zie je iemand moedeloos drie kwartier naar een pagina staren. Wij bieden handvaten.” Ze somt op: “Arceren van teksten, kaartjes maken met begrippen of een mindmap. Ieder persoon heeft zijn eigen manier van aantekeningen maken, maar dan moet je dat wel leren.”
Spotify
Over ‘leren leren’ bedacht Heistein-ten Zeldam een ‘Podklas’ oftewel een podcast. “Ik heb net voor Luzac een serie van zes afleveringen opgenomen. Andere thema’s die worden behandeld, zijn onder meer faalangst, studiekeuzestress en motivatie. Het gaat dus niet over Luzac. ‘Podklas’ is interessant voor alle ouders en leerlingen die middelbaar onderwijs volgen. Een podcast duurt een halfuur en is via Spotify te beluisteren of via onze site.”
Ze mag dan rector zijn, Heistein-ten Zeldam bestuurt de school niet vanuit een ivoren toren. “Toen ik hier in 2019 begon, ben ik hier naast de administratie en de kantine gaan zitten. In het hart van de school. Ik wil onderdeel zijn van de organisatie.”
Wintersportuitje
In februari staat de voormalige docente aardrijkskunde met de ‘voeten in de klei’. Dan gaat ze mee met het wintersportuitje. “Kijk ik weer erg naar uit. Met de hele bovenbouw in de bus naar Oostenrijk. Goed voor de bonding.” Lachend: “Vier dagen en daarna helemaal gesloopt. Megapittig met zestig pubers. Wat een verantwoordelijkheid. Maar het is een onvergetelijke ervaring voor de leerlingen. Daarna kan hun jaar niet meer stuk.”