Kunst, design en ambacht met een kosmopolitische blik
Ondernemer, kunstenaar, stylist én academicus: Hülya de Bruine is het allemaal. Met haar liefde voor vormgeving en vakmanschap creëert ze een eigen wereld, waarin ze via haar boetiek Crafthouse een kijkje biedt. “Mijn stijl is kleurrijk, elegant en warm, noem het savoir-vivre.”
DATUM
19 juni 2024
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Brian Mul
Kunst, design en ambacht met een kosmopolitische blik
Ondernemer, kunstenaar, stylist én academicus: Hülya de Bruine is het allemaal. Met haar liefde voor vormgeving en vakmanschap creëert ze een eigen wereld, waarin ze via haar boetiek Crafthouse een kijkje biedt. “Mijn stijl is kleurrijk, elegant en warm, noem het savoir-vivre.”
Alle zintuigen worden meteen geprikkeld als je over de drempel stapt bij Crafthouse in Nieuw Kijkduin. Een weldadig aroma komt je tegemoet, warme aardetinten omhelzen je en de muziek op volume ‘late night’ doet je vanzelf vertragen. Dit is de boetiek annex showroom en atelier van Hülya de Bruine, die zich na een succesvolle carrière als business consultant alleen nog maar toelegt op haar passies. En dat zijn er nogal wat. “Ik ben altijd al gefascineerd door esthetiek, in de breedste zin van het woord,” vertelt ze met een rustgevend timbre. “Natuurschoon, architectuur, interieur, accessoires, mode… Tijdens de vele reizen die ik maakte voor mijn werk, kwam ik prachtige ambachtelijke producten tegen. Die hebben mij geïnspireerd tot de collectie voor Crafthouse. Daarnaast doe ik interieurprojecten en maak ik zelf haute couture embroidery, zowel in opdracht als voor mijn eigen label Très Paris.”
‘Ik werkte dag en nacht door, ik was zó gelukkig’
Aan die borduursels, beter: broderie d’art, gaat een bijzondere geschiedenis vooraf. “Na ruim twintig jaar met mijn hoofd gewerkt te hebben, wilde ik iets met mijn handen creëren,” legt De Bruine uit. “Ik ging op onderzoek uit en niet veel later ben ik naar Maison Lesage gegaan, het borduuratelier van Chanel in Parijs. Daar trof ik een typische Française – streng, geen smalltalk – die me toeliet tot de opleiding.” Als een van de weinige Nederlanders voltooide ze alle acht niveaus van het professionele opleidingsprogramma ‘History of Fashion’. “Ik werkte dag en nacht door, ik was zó gelukkig; liep ik daar met mijn borduurraam door de stad, als een echte Parisienne.”
Schatkist
Ze pakt haar ingelijste examenstukken erbij, waarin eindeloos veel technieken zijn verwerkt. “Kijk, dit art-decolandschap is het sluitstuk van de opleiding over de verschillende stijlperiodes. En ik heb ook gewerkt op tule – een moeilijke techniek omdat de stof bij het borduren alle kanten op beweegt. Maar zijden satijn bezorgt je pas echt bloed, zweet en tranen; je moet veel kracht zetten om erdoorheen te komen, dan schiet je weleens door tot in je vingers.” De lades van wat De Bruine haar schatkist noemt, een fraaie antieke fourniturenkast, gaan een voor een open, terwijl op de achtergrond toepasselijk ‘Diamonds Are a Girl’s Best Friend’ klinkt. “Hierin bewaar ik al mijn materialen: Swarovski-steentjes, pailletten, glaskralen, gouddraad, noem maar op. Die koop ik in bij de beste adressen. Zo heb ik onlangs een paar schitterende veren gekocht bij een handelaar in Londen, en in Brugge heb ik zeldzaam antiek kant kunnen bemachtigen.”
Afgelopen nazomer lanceerde de vakvrouw haar eerste collectie van Très Paris met een eigen expositie bij Crafthouse. “Ik ben begonnen met het maken van avondtassen omdat ik dol ben op de opera, maar vind dat het met de outfits en accessoires van de bezoekende dames wel wat stijlvoller kan,” licht ze de opbouw toe. “Nu heb ik een volledige damescollectie en een collectie met interieuritems van internationale allure.”
‘Overal kom ik ideeën tegen, dat is een organisch proces’
Waar komt al die inspiratie vandaan? De Bruine: “Overal kom ik ideeën tegen, dat is een organisch proces – laatst vond ik toevallig adembenemende designs in een boek over Byzantijnse vormgeving. En ik houd de collecties van Franse en Italiaanse modehuizen als Chanel, Dior en Gucci in de gaten, die passen veel haute-coutureborduurtechnieken toe. Ook mijn examenstukken geven mij steeds weer nieuwe inspiratie, die beschouw ik als mijn prototypes; alles wat ik kan, vind ik daarin terug.”
Nieuw Kijkduin
Op broderiegebied dan, want Hülya de Bruine is een creatieve omnivoor. Wat begon als een vriendendienst bij het inrichten van huizen is uitgegroeid tot een specialisme in interieurstyling. “Zo is Crafthouse ontstaan,” zegt ze. “Mensen kunnen hier in alle rust rondkijken en met een drankje aan de bar komen zitten. Zo kunnen we elkaar leren kennen en voor ik het weet hebben we het over behang, de gordijnstoffen of de champagnebar voor in het nieuwe huis.”
Of het nou gaat om één object, een specifieke ruimte of totaalinrichting, bij Crafthouse kan het. En daarvoor zit de ondernemer in Nieuw Kijkduin op de juiste plek, merkt ze. “Binnenkort worden de appartementen opgeleverd – wij gaan er zelf ook wonen – en ik merk dat veel mensen voor een compleet nieuw interieur gaan. Die mensen weten me goed te vinden.”
Om haar stijl te illustreren, tovert De Bruine het digitale moodboard tevoorschijn dat ze maakte voor haar toekomstige appartement. “Mijn werk is kleurrijk, elegant en warm, noem het savoir-vivre. In mijn keuken pas ik een combinatie toe van rijke materialen, zoals een werkblad van Carrara-marmer, messing kranen en notenhouten panelen. De eyecatcher wordt een handgemaakt Frans fornuis van La Cornue. Als bijzettafels gebruik ik vintage Louis Vuitton-koffers met glasplaten erop. En natuurlijk ga ik ook broderie d’art verwerken in de stoffering! Het is een eclectisch geheel, want ik ben een wereldreiziger en een levensgenieter, net als mijn klanten.”
‘Ik zet de deur van mijn leven open’
Zodra ze haar intrek heeft genomen, stelt De Bruine haar huis voor hen open. “Ik zet in feite de deur van mijn leven open, zodat klanten zelf inspiratie op kunnen doen én ik kan ze aan een netwerk helpen van goede vakmensen.”
Workshop
Alsof ze nog niet druk genoeg is, heeft ze haar blik op een toekomst gericht vol nieuwe projecten. “Ik ben met een Nederlandse designer in gesprek om te kijken of ik het borduurwerk voor zijn collectie kan maken. En ik wil zelf anderen inspireren met een exclusieve broderieworkshop waarbij mensen de combinatie van leisure en craftsmanship ervaren. Eigenlijk wil ik te veel, maar tegelijk houdt mij dat scherp. Dit is mijn passie en mijn tweede carrière, en daar wil ik met volle teugen van genieten.”
‘Eigenlijk wil ik te veel, maar dat houdt mij scherp’
tekst Jasper Gramsma beeld Brian Mul
Alle zintuigen worden meteen geprikkeld als je over de drempel stapt bij Crafthouse in Nieuw Kijkduin. Een weldadig aroma komt je tegemoet, warme aardetinten omhelzen je en de muziek op volume ‘late night’ doet je vanzelf vertragen. Dit is de boetiek annex showroom en atelier van Hülya de Bruine, die zich na een succesvolle carrière als business consultant alleen nog maar toelegt op haar passies. En dat zijn er nogal wat. “Ik ben altijd al gefascineerd door esthetiek, in de breedste zin van het woord,” vertelt ze met een rustgevend timbre. “Natuurschoon, architectuur, interieur, accessoires, mode… Tijdens de vele reizen die ik maakte voor mijn werk, kwam ik prachtige ambachtelijke producten tegen. Die hebben mij geïnspireerd tot de collectie voor Crafthouse. Daarnaast doe ik interieurprojecten en maak ik zelf haute couture embroidery, zowel in opdracht als voor mijn eigen label Très Paris.”
‘Ik werkte dag en nacht door, ik was zó gelukkig’
Aan die borduursels, beter: broderie d’art, gaat een bijzondere geschiedenis vooraf. “Na ruim twintig jaar met mijn hoofd gewerkt te hebben, wilde ik iets met mijn handen creëren,” legt De Bruine uit. “Ik ging op onderzoek uit en niet veel later ben ik naar Maison Lesage gegaan, het borduuratelier van Chanel in Parijs. Daar trof ik een typische Française – streng, geen smalltalk – die me toeliet tot de opleiding.” Als een van de weinige Nederlanders voltooide ze alle acht niveaus van het professionele opleidingsprogramma ‘History of Fashion’. “Ik werkte dag en nacht door, ik was zó gelukkig; liep ik daar met mijn borduurraam door de stad, als een echte Parisienne.”
Schatkist
Ze pakt haar ingelijste examenstukken erbij, waarin eindeloos veel technieken zijn verwerkt. “Kijk, dit art-decolandschap is het sluitstuk van de opleiding over de verschillende stijlperiodes. En ik heb ook gewerkt op tule – een moeilijke techniek omdat de stof bij het borduren alle kanten op beweegt. Maar zijden satijn bezorgt je pas echt bloed, zweet en tranen; je moet veel kracht zetten om erdoorheen te komen, dan schiet je weleens door tot in je vingers.” De lades van wat De Bruine haar schatkist noemt, een fraaie antieke fourniturenkast, gaan een voor een open, terwijl op de achtergrond toepasselijk ‘Diamonds Are a Girl’s Best Friend’ klinkt. “Hierin bewaar ik al mijn materialen: Swarovski-steentjes, pailletten, glaskralen, gouddraad, noem maar op. Die koop ik in bij de beste adressen. Zo heb ik onlangs een paar schitterende veren gekocht bij een handelaar in Londen, en in Brugge heb ik zeldzaam antiek kant kunnen bemachtigen.”
Afgelopen nazomer lanceerde de vakvrouw haar eerste collectie van Très Paris met een eigen expositie bij Crafthouse. “Ik ben begonnen met het maken van avondtassen omdat ik dol ben op de opera, maar vind dat het met de outfits en accessoires van de bezoekende dames wel wat stijlvoller kan,” licht ze de opbouw toe. “Nu heb ik een volledige damescollectie en een collectie met interieuritems van internationale allure.”
‘Overal kom ik ideeën tegen, dat is een organisch proces’
Waar komt al die inspiratie vandaan? De Bruine: “Overal kom ik ideeën tegen, dat is een organisch proces – laatst vond ik toevallig adembenemende designs in een boek over Byzantijnse vormgeving. En ik houd de collecties van Franse en Italiaanse modehuizen als Chanel, Dior en Gucci in de gaten, die passen veel haute-coutureborduurtechnieken toe. Ook mijn examenstukken geven mij steeds weer nieuwe inspiratie, die beschouw ik als mijn prototypes; alles wat ik kan, vind ik daarin terug.”
Nieuw Kijkduin
Op broderiegebied dan, want Hülya de Bruine is een creatieve omnivoor. Wat begon als een vriendendienst bij het inrichten van huizen is uitgegroeid tot een specialisme in interieurstyling. “Zo is Crafthouse ontstaan,” zegt ze. “Mensen kunnen hier in alle rust rondkijken en met een drankje aan de bar komen zitten. Zo kunnen we elkaar leren kennen en voor ik het weet hebben we het over behang, de gordijnstoffen of de champagnebar voor in het nieuwe huis.”
Of het nou gaat om één object, een specifieke ruimte of totaalinrichting, bij Crafthouse kan het. En daarvoor zit de ondernemer in Nieuw Kijkduin op de juiste plek, merkt ze. “Binnenkort worden de appartementen opgeleverd – wij gaan er zelf ook wonen – en ik merk dat veel mensen voor een compleet nieuw interieur gaan. Die mensen weten me goed te vinden.”
Om haar stijl te illustreren, tovert De Bruine het digitale moodboard tevoorschijn dat ze maakte voor haar toekomstige appartement. “Mijn werk is kleurrijk, elegant en warm, noem het savoir-vivre. In mijn keuken pas ik een combinatie toe van rijke materialen, zoals een werkblad van Carrara-marmer, messing kranen en notenhouten panelen. De eyecatcher wordt een handgemaakt Frans fornuis van La Cornue. Als bijzettafels gebruik ik vintage Louis Vuitton-koffers met glasplaten erop. En natuurlijk ga ik ook broderie d’art verwerken in de stoffering! Het is een eclectisch geheel, want ik ben een wereldreiziger en een levensgenieter, net als mijn klanten.”
‘Ik zet de deur van mijn leven open’
Zodra ze haar intrek heeft genomen, stelt De Bruine haar huis voor hen open. “Ik zet in feite de deur van mijn leven open, zodat klanten zelf inspiratie op kunnen doen én ik kan ze aan een netwerk helpen van goede vakmensen.”
Workshop
Alsof ze nog niet druk genoeg is, heeft ze haar blik op een toekomst gericht vol nieuwe projecten. “Ik ben met een Nederlandse designer in gesprek om te kijken of ik het borduurwerk voor zijn collectie kan maken. En ik wil zelf anderen inspireren met een exclusieve broderieworkshop waarbij mensen de combinatie van leisure en craftsmanship ervaren. Eigenlijk wil ik te veel, maar tegelijk houdt mij dat scherp. Dit is mijn passie en mijn tweede carrière, en daar wil ik met volle teugen van genieten.”
‘Eigenlijk wil ik te veel, maar dat houdt mij scherp’