Boston Trader
Het succes van Boston Trader
DATUM
01 oktober 2020
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Fleur Beemster
Wat begon als een klein zaakje in shirts en dassen, groeide uit tot een Haags high end mode-imperium. In 2020 viert Boston Trader z’n 35-jarig bestaan. “Nu richten we onze pijlen op de millennials.”
Versgemalen koffie drinkend aan de bar en bladerend in fraaie fotoboeken zou je haast vergeten dat de Plaats 20 geen hip café is, maar een modezaak. Ooit de werkplek van Vincent van Gogh (kunsthandel Goupil & Cie), sinds zes jaar de Boston Trader Department Store.
Vanaf de tussenetage kijk je uit over preppy en trendy merken als Stone Island, Ralph Lauren en C.P. Company voor de heren. Erboven bevindt zich de ‘Parijse showroom’ voor de dames, met de stijlvolle mode van Elisabetta Franchi, Pinko en Paul Ka. Aan de overkant van de Plaats, bij Boston Trader Men’s Wear op nummer 3, zijn het pakken en luxueuze ‘leasurewear’ van onder meer Armani, Lardini, Etro en eigen labels die de klok slaan. Met ook nog een atelier-outlet in de Papestraat kun je gerust spreken van een mode-imperium.
‘We zijn er voor de verwende fijnproever die ook weleens van extravagant houdt’
Boston Trader is het levenswerk van de altijd drukke en onberispelijk geklede Johan Willem Koen en zijn partner Kristel Koen. Vlak voor het gesprek is hij geïnspireerd teruggekomen van de Pitti Immagine, een grote, halfjaarlijkse modebeurs in Florence. “Er is op het moment zó veel innovatie op stoffengebied,” concludeert hij. “Heel interessant. Zo wordt er vaak gewerkt met gerecycled plastic uit de zee, ook door bijvoorbeeld Paul & Shark, een merk dat wij verkopen. En omdat het op veel plekken warmer wordt, zijn de stoffen voor de winter steeds lichter, comfortabeler en aangenamer in gebruik.”
‘Sommige klanten krijgen van ons een appje, als er weer nieuwe items binnenkomen’
Ook heeft Koen allerlei nieuwe thema’s gezien. “Ofschoon tegenwoordig alles eigenlijk wel kan, ligt het accent de komende winter op robuuste tweeds en stevige ruiten. ‘Peaky Blinders’ (Britse hitserie die zich afspeelt rond 1920, red.) zie je overal in terug, zal ik maar zeggen.”
Nichemarkt
Al die indrukken moet de ondernemer vervolgens doorvertalen naar zijn eigen werkterrein. “We zitten hier nu eenmaal niet in Parijs of op 5th Avenue in New York. Dit is Den Haag. Dat betekent dat we met onze merken een nichemarkt bedienen; we zijn er voor de verwende fijnproever die ook weleens van extravagant houdt en kiest voor een merk als Etro. Een kleine bovenlaag.”
Voor die selecte groep het juiste inkopen, is Koen’s sterkste talent. Dat doet hij nu en dan in samenspraak met partner Kristel en managers Maarten Gerrits en Philip Lach de Bère. “Vaak wint de creatieve kant het van de commerciële. Met een eigenwijze, innovatieve scope pikken we dingen uit collecties die bijzonder worden als je ze met elkaar combineert. Door wat van die items toe te voegen, krijgt de gehele collectie een upgrade, een eigen gezicht.”
‘Ik probeer aan de millennials te denken als het gaat om een betaalbare startoutfit’
Om zijn klanten optimaal te bedienen, is er naast een onderscheidende collectie ook veel persoonlijke aandacht. “We creëren een atmosfeer die ingetogen en sympathiek is, met veel oprechte interesse in jou. Bij ons word je met alle egards ontvangen, maar wel zonder nonsens en blasé gedrag. We hebben bijvoorbeeld klanten die altijd het nieuwste van het nieuwste willen, de zogenaamde ‘early innovators’. Zij krijgen van ons een appje, als er weer nieuwe items binnenkomen.”
Giorgio Armani
Uniek is het maatwerkprogramma ‘Made to Measure’ voor de pakken, colberts en pantalons van Giorgio Armani. Boston Trader heeft dat programma als enige in Nederland in huis. “Daarvoor hebben we drie spelers aan boord die bij Armani zijn opgeleid en gecertificeerd. Zij begeleiden je bij het hele proces, van de stofkeuze en de vervaardiging tot in de aftersales.”
Double-breasted
Het exclusieve ‘Made to Measure’-programma is het resultaat van een innige, inmiddels ruim dertig jaar durende samenwerking met het Italiaanse topmerk. En de geschiedenis van Boston Trader zelf gaat nog verder terug, naar november 1985. “Time flies when you’re having fun,” verzucht de oprichter. “Ik begon met een piepklein winkeltje in de Pasadenha-passage vol mooie shirts en handgemaakte dassen. Voor de inkoop toerde ik door heel Europa en de zaken gingen goed. Daarom besloot ik ook pakken te verkopen, allemaal double-breasted in die tijd.”
De modeman heeft het straatbeeld in 35 jaar flink zien veranderen. “Destijds kleedde men zich veel completer, met aandacht voor details. Nu is de mode nogal casual, zelfs op het werk is het steeds gebruikelijker om informeel gekleed te gaan. Uit hoofde van mijn beroep vind ik dat best jammer.”
Boston Trader
Toch richt Boston Trader zijn pijlen juist steeds meer op deze generatie, de millennials. “Dat zijn de kinderen van mijn oorspronkelijke klanten. Toen kwamen ze binnen in de kinderwagen, nu zijn het grote kerels en vrouwen,” lacht hij. “Ik probeer aan hen te denken, als het gaat om een betaalbare startoutfit. Daarvoor heb ik onlangs een goede fabrikant gevonden die in staat is goede pakken en shirts te maken voor een gunstige prijs.
Eigen label Black Horse
Onder ons eigen label Black Horse by Boston Trader is er al een pak vanaf 299 euro. In een iets hogere, maar nog steeds scherpe prijscategorie hebben we Boston Trader Black Label. Voor 650 euro heb je dan een pak met stoffen van de beste wevers uit Italië: Loro Piana en Zegna.” Daarnaast heeft Boston Trader het assortiment verbreed met meer betaalbare knitwear, polo’s en T-shirts. “Zo kan ook de next generation zich bij ons helemaal laten kleden.”
Terugblik
Jubeljaar 2020 gaat niet ongemerkt voorbij. “Net als een aantal jaren geleden organiseren we een enorme modeshow voor zo’n 350 gasten in de Department Store. Een beetje zoals de salons van vroeger. Daar zijn dan ook andere bedrijven met hun netwerk aanwezig, zoals Land Rover, Steltman en wijnwinkel De Gouden Ton,” legt Koen uit.
Op het gebied van de mode wordt subtiel teruggeblikt op de afgelopen 35 jaar. “Ter ere van het jubileum hebben we een iconisch jasje ontworpen met jagerselementen en speciale zakken erop. Zo zijn er nog heel veel ideeën uit ons ontwerparchief waarmee we in dit bijzondere jaar opnieuw aan de gang gaan.”
Inspiratie genoeg, dus aan stoppen moet Koen voorlopig niet denken. “Ik wil best nog meer van de wereld zien, maar midden in een onderneming staan, is het mooiste wat er is.”
tekst Jasper Gramsma / beeld Fleur Beemster
Wat begon als een klein zaakje in shirts en dassen, groeide uit tot een Haags high end mode-imperium. In 2020 viert Boston Trader z’n 35-jarig bestaan. “Nu richten we onze pijlen op de millennials.”
Versgemalen koffie drinkend aan de bar en bladerend in fraaie fotoboeken zou je haast vergeten dat de Plaats 20 geen hip café is, maar een modezaak. Ooit de werkplek van Vincent van Gogh (kunsthandel Goupil & Cie), sinds zes jaar de Boston Trader Department Store.
Vanaf de tussenetage kijk je uit over preppy en trendy merken als Stone Island, Ralph Lauren en C.P. Company voor de heren. Erboven bevindt zich de ‘Parijse showroom’ voor de dames, met de stijlvolle mode van Elisabetta Franchi, Pinko en Paul Ka. Aan de overkant van de Plaats, bij Boston Trader Men’s Wear op nummer 3, zijn het pakken en luxueuze ‘leasurewear’ van onder meer Armani, Lardini, Etro en eigen labels die de klok slaan. Met ook nog een atelier-outlet in de Papestraat kun je gerust spreken van een mode-imperium.
‘We zijn er voor de verwende fijnproever die ook weleens van extravagant houdt’
Boston Trader is het levenswerk van de altijd drukke en onberispelijk geklede Johan Willem Koen en zijn partner Kristel Koen. Vlak voor het gesprek is hij geïnspireerd teruggekomen van de Pitti Immagine, een grote, halfjaarlijkse modebeurs in Florence. “Er is op het moment zó veel innovatie op stoffengebied,” concludeert hij. “Heel interessant. Zo wordt er vaak gewerkt met gerecycled plastic uit de zee, ook door bijvoorbeeld Paul & Shark, een merk dat wij verkopen. En omdat het op veel plekken warmer wordt, zijn de stoffen voor de winter steeds lichter, comfortabeler en aangenamer in gebruik.”
‘Sommige klanten krijgen van ons een appje, als er weer nieuwe items binnenkomen’
Ook heeft Koen allerlei nieuwe thema’s gezien. “Ofschoon tegenwoordig alles eigenlijk wel kan, ligt het accent de komende winter op robuuste tweeds en stevige ruiten. ‘Peaky Blinders’ (Britse hitserie die zich afspeelt rond 1920, red.) zie je overal in terug, zal ik maar zeggen.”
Nichemarkt
Al die indrukken moet de ondernemer vervolgens doorvertalen naar zijn eigen werkterrein. “We zitten hier nu eenmaal niet in Parijs of op 5th Avenue in New York. Dit is Den Haag. Dat betekent dat we met onze merken een nichemarkt bedienen; we zijn er voor de verwende fijnproever die ook weleens van extravagant houdt en kiest voor een merk als Etro. Een kleine bovenlaag.”
Voor die selecte groep het juiste inkopen, is Koen’s sterkste talent. Dat doet hij nu en dan in samenspraak met partner Kristel en managers Maarten Gerrits en Philip Lach de Bère. “Vaak wint de creatieve kant het van de commerciële. Met een eigenwijze, innovatieve scope pikken we dingen uit collecties die bijzonder worden als je ze met elkaar combineert. Door wat van die items toe te voegen, krijgt de gehele collectie een upgrade, een eigen gezicht.”
‘Ik probeer aan de millennials te denken als het gaat om een betaalbare startoutfit’
Om zijn klanten optimaal te bedienen, is er naast een onderscheidende collectie ook veel persoonlijke aandacht. “We creëren een atmosfeer die ingetogen en sympathiek is, met veel oprechte interesse in jou. Bij ons word je met alle egards ontvangen, maar wel zonder nonsens en blasé gedrag. We hebben bijvoorbeeld klanten die altijd het nieuwste van het nieuwste willen, de zogenaamde ‘early innovators’. Zij krijgen van ons een appje, als er weer nieuwe items binnenkomen.”
Giorgio Armani
Uniek is het maatwerkprogramma ‘Made to Measure’ voor de pakken, colberts en pantalons van Giorgio Armani. Boston Trader heeft dat programma als enige in Nederland in huis. “Daarvoor hebben we drie spelers aan boord die bij Armani zijn opgeleid en gecertificeerd. Zij begeleiden je bij het hele proces, van de stofkeuze en de vervaardiging tot in de aftersales.”
Double-breasted
Het exclusieve ‘Made to Measure’-programma is het resultaat van een innige, inmiddels ruim dertig jaar durende samenwerking met het Italiaanse topmerk. En de geschiedenis van Boston Trader zelf gaat nog verder terug, naar november 1985. “Time flies when you’re having fun,” verzucht de oprichter. “Ik begon met een piepklein winkeltje in de Pasadenha-passage vol mooie shirts en handgemaakte dassen. Voor de inkoop toerde ik door heel Europa en de zaken gingen goed. Daarom besloot ik ook pakken te verkopen, allemaal double-breasted in die tijd.”
De modeman heeft het straatbeeld in 35 jaar flink zien veranderen. “Destijds kleedde men zich veel completer, met aandacht voor details. Nu is de mode nogal casual, zelfs op het werk is het steeds gebruikelijker om informeel gekleed te gaan. Uit hoofde van mijn beroep vind ik dat best jammer.”
Boston Trader
Toch richt Boston Trader zijn pijlen juist steeds meer op deze generatie, de millennials. “Dat zijn de kinderen van mijn oorspronkelijke klanten. Toen kwamen ze binnen in de kinderwagen, nu zijn het grote kerels en vrouwen,” lacht hij. “Ik probeer aan hen te denken, als het gaat om een betaalbare startoutfit. Daarvoor heb ik onlangs een goede fabrikant gevonden die in staat is goede pakken en shirts te maken voor een gunstige prijs.
Eigen label Black Horse
Onder ons eigen label Black Horse by Boston Trader is er al een pak vanaf 299 euro. In een iets hogere, maar nog steeds scherpe prijscategorie hebben we Boston Trader Black Label. Voor 650 euro heb je dan een pak met stoffen van de beste wevers uit Italië: Loro Piana en Zegna.” Daarnaast heeft Boston Trader het assortiment verbreed met meer betaalbare knitwear, polo’s en T-shirts. “Zo kan ook de next generation zich bij ons helemaal laten kleden.”
Terugblik
Jubeljaar 2020 gaat niet ongemerkt voorbij. “Net als een aantal jaren geleden organiseren we een enorme modeshow voor zo’n 350 gasten in de Department Store. Een beetje zoals de salons van vroeger. Daar zijn dan ook andere bedrijven met hun netwerk aanwezig, zoals Land Rover, Steltman en wijnwinkel De Gouden Ton,” legt Koen uit.
Op het gebied van de mode wordt subtiel teruggeblikt op de afgelopen 35 jaar. “Ter ere van het jubileum hebben we een iconisch jasje ontworpen met jagerselementen en speciale zakken erop. Zo zijn er nog heel veel ideeën uit ons ontwerparchief waarmee we in dit bijzondere jaar opnieuw aan de gang gaan.”
Inspiratie genoeg, dus aan stoppen moet Koen voorlopig niet denken. “Ik wil best nog meer van de wereld zien, maar midden in een onderneming staan, is het mooiste wat er is.”