
DATUM
27 mei 2025
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Brian Mul
Het Noordeinde, het meest koninklijke winkelgebied van Nederland
Flaneren, ontdekken en beleven. Het kan allemaal in het meest koninklijke winkelgebied van Nederland. “Als er ook maar een beetje licht op schijnt, sprankelt het Noordeinde als een diamant.”
DATUM
27 mei 2025
TEKST
Jasper Gramsma
BEELD
Brian Mul
Het Noordeinde, het meest koninklijke winkelgebied van Nederland
Flaneren, ontdekken en beleven. Het kan allemaal in het meest koninklijke winkelgebied van Nederland. “Als er ook maar een beetje licht op schijnt, sprankelt het Noordeinde als een diamant.”
Wat is er niet in het winkelgebied rond het statige werkpaleis van koning Willem-Alexander en koningin Máxima? De Hoogstraat, het Noordeinde, de Heulstraat en de Plaats staan bol van de hotels, restaurants en cafés, maar ook voor mode, juwelen, beauty, meubels en kunst ben je er aan het juiste adres.
“De gemene deler is de kwaliteit,” analyseert de voorzitter van de BIZ Noordeinde, Tristan Marcillaud, die zelf locatiemanager is van de Waalse Kerk. “De ondernemers bevinden zich in het hogere segment; ze weten waar ze het over hebben. En dat in een royale ambiance die uitnodigt tot ‘slow shopping’. Je kunt je hier vergapen aan de mooiste etalages, genieten van de bijzonderste galeries en je tegoed doen aan gastronomische verwennerij.” Het moge duidelijk zijn: Marcillaud is razend enthousiast over ‘zijn’ Noordeinde. “Dit gebied heeft van zichzelf al unieke kwaliteiten met z’n ligging en z’n koninklijke historie. Als er ook maar een beetje licht op schijnt, sprankelt het als een diamant. Dat is wat ik in mijn rol probeer te doen, bijvoorbeeld met evenementen.”
‘Little Italy’
Daarover later meer. Eerst wil hij het hebben over het aanbod, dat de afgelopen jaren flink is veranderd. “Er is veel horeca bij gekomen, zoals twee grote hotels, allebei toevallig in een voormalig bankgebouw. Maar er zijn ook veel nieuwe lunch- en koffiezaken. En op het Noordeinde, aan de kant van de Zeestraat, is ‘Little Italy’ ontstaan, een cluster van restaurants waar je de Italiaanse keuken op topniveau kunt beleven.”

Kevin Gerrits achter de bar van het fraaie nieuwe restaurant Harper.
Kevin Gerrits van het fraaie nieuwe restaurant Harper op de Plaats weet wat dit stukje stad bijzonder maakt. “Samen met mijn compagnons zit ik hier met Jamey Bennett al veertien jaar,” vertelt hij als Marcillaud voorgaat voor een rondje door de buurt. “Den Haag is de mooiste stad van Nederland en de Plaats is het mooiste plein van Den Haag – de geschiedenis van samenkomen gaat hier terug tot de middeleeuwen. De onderlinge samenwerking met andere ondernemers is ook heel goed, het is een echte ‘hub’. En bovenal zijn de mensen die ons bezoeken leuk: verfijnd met aandacht voor kwaliteit.”

Hoogstraat, Noordeinde, Heulstraat en De Plaats zitten vol met hotels, restaurants en cafés, maar je bent er ook aan het juiste adres voor mode, juwelen, beauty, meubels en kunst.
Meer horeca betekent niet dat het aanbod van mode en accessoires minder is geworden. Marcillaud: “In de Hoogstraat zijn veel nieuwe high-end damesmodezaken geopend. Opvallend is daarnaast de toename van het aantal vintagewinkels op het Noordeinde, maar ook daarvoor geldt: alles met klasse. Een andere trend is de opkomst van horlogezaken, herenjuwelen dus. Zo zie je maar, het Noordeinde is ook nog steeds echt een winkelgebied voor mannen.”
Stijl
De extravagant geklede Jerrel Manbodh is eigenaar van een van deze speciaalzaken, Manbodh Watches. “Ik loop hier al vanaf mijn vijftiende rond en heb eerder voor Boston Trader en Bendorff gewerkt. Later ben ik voor mezelf begonnen, eerst op het Noordeinde en nu in de Hoogstraat. Het is een gebied met stijl waar elke zaak zijn eigen identiteit heeft, mede dankzij de vele kleine zelfstandige ondernemers,” vertelt hij voor de deur van zijn filmische winkelpand.

Jerrel Manbodh voor de deur van zijn filmische winkel Manbodh Watches.
‘Rond het Noordeinde heeft elke zaak zijn eigen identiteit’
Kunst en het Noordeinde gaan al terug tot de beroemde schilders van de Haagse School. En nog zindert het er van de creativiteit met tal van galeries in oude en moderne kunst. “Je ziet dat er een nieuwe generatie opstaat die de zaken overneemt, vers bloed,” aldus BIZ-voorzitter Marcillaud. “Bij Smelik & Stokking, bijvoorbeeld, neemt Tirza van Munster langzaamaan het roer over van haar ouders.” Ze staat tijdens het bezoek net in de tuin om een beeldje te patineren. “Bezoekers noemen dit een van de leukste straten van Den Haag,” vertelt ze. “En hoewel het publiek wel iets verandert met de komst van vintagewinkels en platenzaken, weet de kunstminnaar ons nog altijd te vinden.”

Tirza van Munster patineert een beeld in de tuin van galerie Smelik & Stokking.
Ook de liefhebber van interieur, lifestyle en decoratie kan z’n hart ophalen op en rond het Noordeinde. “Soms Scandinavisch van stijl, soms juist heel flamboyant, maar altijd highclass,” vat Marcillaud samen. Dat bewijst Arjan van Zanten met Il Regalo. Het is een feest om rond te neuzen in zijn niet bepaald standaard woonwinkel. “Ik zit hier goed,” zegt hij over zijn plek in de Heulstraat. “De buurt is sophisticated en tegelijk is het dorpse gevoel heel fijn.”

Arjan van Zanten in zijn niet bepaald standaard woonwinkel Il Regalo.
Spa
“En vergeet ook de beauty niet,” vervolgt Marcillaud. “Op het gebied van uiterlijke verzorging kun je in ons winkelgebied voor praktisch alles terecht. Je kunt hier naar de spa en de nagelstudio, een behandeling met fillers ondergaan of je voeten laten verwennen met uitgebreide hotstone- en bindweefselmassages.”
Al deze unieke bedrijven van het winkelgebied zijn met elkaar verbonden door een goedgevuld programma van evenementen. “De Noordeinde Nocturne in juni, waar kunst en muziek elkaar ontmoeten, staat al jaren als een huis,” oordeelt Marcillaud. “Het is een hoeksteen op de evenementenkalender van de Haagse binnenstad. En de Nocturne groeit verder, doordat meer winkels – ook met fashion en juwelen bijvoorbeeld – op het programma kunnen aanhaken.”
Gelegen rond Paleis Noordeinde heeft het winkelgebied als vanzelf een gouden randje. Regelmatig bieden nieuwe ambassadeurs op woensdagen hun geloofsbrieven aan de koning aan, een ceremonie die met veel pracht en praal is omgeven. De ambassadeurs worden per koets naar het paleis gebracht. Daar worden ze opgewacht door een erewacht van de Militaire Kapel. “Niet iedereen weet dat, maar het is prachtig om te zien,” zegt Marcillaud. “Net als Prinsjesdag, waar we allerlei festiviteiten omheen hebben in het kader van Royal September. Zoals PrinsjesNach, een intieme muzikale kroegentocht met binnenpodia.”
‘Winter wonderland’
De periode voor kerst noemt Marcillaud ‘ons paradepaardje’. “Dan is het hier een echt ‘Winter Wonderland’. Dat begint met het ontsteken van de kerstverlichting en een publiekswedstrijd voor de meest royale kerstetalage. Vervolgens haken we aan bij de Royal Christmas Fair op het Lange Voorhout met Royal Christmas Cinema in de Waalse Kerk. Pure verwennerij voor de bezoeker.”
Aan ambitie en bravoure geen gebrek bij de enthousiaste BIZ-voorzitter. “Ons karakter willen we onderstrepen door als ‘The Royal Mile’ de koninklijke elementen nog meer aan elkaar te verbinden. Het is lastig om daarvoor samen te werken met het paleis, maar die uitdaging ga ik graag aan. En verder zou ik het heel mooi vinden als we jaarrond elke maand een mooi evenement kunnen neerzetten: kleinschalig, met muziek op straat en gedragen door de ondernemers. En ik herhaal nog maar eens: alles met klasse.”