Luzac
Topsporten én studeren? Hier kan het.
DATUM
05 mei 2020
TEKST
Annerieke Simeone
BEELD
Kim Vermaat
Het Luzac biedt onderwijs op maat aan leerlingen. En dat gaat soms best ver. Roosters kunnen in goed overleg worden omgegooid. Handig als je enkele jonge topsporters in huis hebt, zoals Lily-More (14), die op hoog niveau golft en soms acht uur per dag traint.
Muisstil is het in de studiezaal. Rector Joyce Doeze Jager-van Ham tuurt door een glazen ruit naar een klas studerende eindexamenleerlingen. “Wat een concentratie,” fluistert ze tegen haar collega Wendy Braakman. Vervolgens lopen de twee naar haar naastgelegen kamer aan de Oranjestraat. “Dat is dus een van de grote voordelen van Luzac,” vertelt ze. “Hier maak je je huiswerk op school.
Huiswerk
De schooltijden bij Luzac zijn weliswaar langer, maar ’s avonds kun je doen wat je wilt. Gamen, sporten, met vrienden afspreken.” Klinkt ideaal, maar wat als iemand maar doet alsof hij zijn huiswerk heeft gedaan? Braakman, conrector van deze school, reageert met een glimlach: “Onmogelijk. Onze teamcoördinatoren checken dat elke dag en de leerlingen kennen de consequenties als ze niet het huiswerk maken of leren.”
‘Als ik op een verjaardag hoor dat een kind is gezakt, vraag ik vaak of ik de cijferlijst mag bekijken’
Er gaan wel meer zaken anders op het Luzac, dat onderwijs aanbiedt op mavo-, havo- en vwo-niveau. Zo is de instelling niet gebonden aan een schooljaar bij de examenleerlingen, omdat zij ook onder de VAVO-regelgeving (Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs) valt. “Leerlingen die tussentijds vastlopen op een reguliere school of alsnog certificaten willen halen, kunnen bij ons instromen. Datzelfde geldt trouwens ook voor scholieren die net niet geslaagd zijn voor hun eindexamen.”
Doeze Jager-van Ham: “Als ik op een verjaardag hoor dat een kind is gezakt, vraag ik vaak of ik de cijferlijst mag bekijken. Het gemiddelde van de centrale examens moet een 5,50 zijn of hoger. Als ik zie dat iemand net gezakt is op bijvoorbeeld één compensatiepunt te kort, zeg ik: ‘Joh, kom eens met ons praten. Met een extra vak dat geen eindexamen kent, kan je alsnog het schoolexamen opnieuw maken en ben je er alsnog.’
Deze leerlingen studeren in de zomerperiode voor hun schoolexamen en kunnen bij een goed resultaat alsnog beginnen aan een vervolgstudie. Scheelt ze toch weer een heel jaar. We rekenen daar geen jaartarief voor uiteraard. Als je één vak doet bij ons, hoef je ook maar voor één vak te betalen.”
Excellent maatwerk
Al lijkt het soms anders, elke leerling heeft de ambitie om te leren, weet Doeze Jager-van Ham. “Laatst sprak ik een jongen aan die niet zo lekker in zijn vel zat. ‘Hoe komt het dat je op het hockeyveld zo je best doet en voor school niet?’, vroeg ik hem. ‘Ja, mevrouw,’ antwoordde hij, ‘school is niet leuk.’ ‘Maar er is toch wel één vak dat leuk is?’, vroeg ik. Daarna vertelde hij me dat hij piloot wilde worden. Als je leert en je weet waarom je het doet, kan je jezelf beter motiveren om uiteindelijk je doel te behalen, vertelde ik hem.”
'Het heeft geen zin om op een onvoldoende voor biologie te blijven hameren'
“Wij willen dat een kind het maximale uit zichzelf haalt. Soms betekent dat dat we na een eerste toetsweek een vakkenpakket van iemand omgooien. We puzzelen net zo lang totdat iets goed bij een leerling past.
Maar je mag in sommige zaken ook niet goed zijn. Het heeft geen zin om op een onvoldoende voor biologie te blijven hameren. Dan maak je iemand onzeker. Je kunt beter zeggen: als je nou een 8 voor Nederlands haalt, dan kun je een 4 voor biologie staan en alsnog je diploma halen. Zo probeert Luzac dromen te verwezenlijken.Dat kan onder meer door excellent maatwerk te bieden. In de bovenbouw zitten maximaal achttien leerlingen. Meestal zijn het er minder.”
Onderwijs op maat gaat soms best ver bij Luzac. Roosters kunnen in goed overleg worden omgegooid. Handig als je enkele jonge topsporters in huis hebt, zoals Lily-More (14), die op hoog niveau golft en soms acht uur per dag traint.
Tiger Woods
Ooit wil ze zo goed worden als Tiger Woods of Lydia Ko. Haar grote droom is een Tour te winnen: de Ladies European Tour of nog beter de LPGA Tour in Amerika.
Maar eerst wil Lily-More, die nu in een 3 havo-vwo-klas zit, naar 4 vwo. “Er worden met mij individuele afspraken gemaakt over onder andere het rooster en toets planning, maar de afspraak is wel dat ik goede cijfers haal.”
tekst Annerieke Simeone / beeld Kim Vermaat
Het Luzac biedt onderwijs op maat aan leerlingen. En dat gaat soms best ver. Roosters kunnen in goed overleg worden omgegooid. Handig als je enkele jonge topsporters in huis hebt, zoals Lily-More (14), die op hoog niveau golft en soms acht uur per dag traint.
Muisstil is het in de studiezaal. Rector Joyce Doeze Jager-van Ham tuurt door een glazen ruit naar een klas studerende eindexamenleerlingen. “Wat een concentratie,” fluistert ze tegen haar collega Wendy Braakman. Vervolgens lopen de twee naar haar naastgelegen kamer aan de Oranjestraat. “Dat is dus een van de grote voordelen van Luzac,” vertelt ze. “Hier maak je je huiswerk op school.
Huiswerk
De schooltijden bij Luzac zijn weliswaar langer, maar ’s avonds kun je doen wat je wilt. Gamen, sporten, met vrienden afspreken.” Klinkt ideaal, maar wat als iemand maar doet alsof hij zijn huiswerk heeft gedaan? Braakman, conrector van deze school, reageert met een glimlach: “Onmogelijk. Onze teamcoördinatoren checken dat elke dag en de leerlingen kennen de consequenties als ze niet het huiswerk maken of leren.”
‘Als ik op een verjaardag hoor dat een kind is gezakt, vraag ik vaak of ik de cijferlijst mag bekijken’
Er gaan wel meer zaken anders op het Luzac, dat onderwijs aanbiedt op mavo-, havo- en vwo-niveau. Zo is de instelling niet gebonden aan een schooljaar bij de examenleerlingen, omdat zij ook onder de VAVO-regelgeving (Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs) valt. “Leerlingen die tussentijds vastlopen op een reguliere school of alsnog certificaten willen halen, kunnen bij ons instromen. Datzelfde geldt trouwens ook voor scholieren die net niet geslaagd zijn voor hun eindexamen.”
Doeze Jager-van Ham: “Als ik op een verjaardag hoor dat een kind is gezakt, vraag ik vaak of ik de cijferlijst mag bekijken. Het gemiddelde van de centrale examens moet een 5,50 zijn of hoger. Als ik zie dat iemand net gezakt is op bijvoorbeeld één compensatiepunt te kort, zeg ik: ‘Joh, kom eens met ons praten. Met een extra vak dat geen eindexamen kent, kan je alsnog het schoolexamen opnieuw maken en ben je er alsnog.’
Deze leerlingen studeren in de zomerperiode voor hun schoolexamen en kunnen bij een goed resultaat alsnog beginnen aan een vervolgstudie. Scheelt ze toch weer een heel jaar. We rekenen daar geen jaartarief voor uiteraard. Als je één vak doet bij ons, hoef je ook maar voor één vak te betalen.”
Excellent maatwerk
Al lijkt het soms anders, elke leerling heeft de ambitie om te leren, weet Doeze Jager-van Ham. “Laatst sprak ik een jongen aan die niet zo lekker in zijn vel zat. ‘Hoe komt het dat je op het hockeyveld zo je best doet en voor school niet?’, vroeg ik hem. ‘Ja, mevrouw,’ antwoordde hij, ‘school is niet leuk.’ ‘Maar er is toch wel één vak dat leuk is?’, vroeg ik. Daarna vertelde hij me dat hij piloot wilde worden. Als je leert en je weet waarom je het doet, kan je jezelf beter motiveren om uiteindelijk je doel te behalen, vertelde ik hem.”
'Het heeft geen zin om op een onvoldoende voor biologie te blijven hameren'
“Wij willen dat een kind het maximale uit zichzelf haalt. Soms betekent dat dat we na een eerste toetsweek een vakkenpakket van iemand omgooien. We puzzelen net zo lang totdat iets goed bij een leerling past.
Maar je mag in sommige zaken ook niet goed zijn. Het heeft geen zin om op een onvoldoende voor biologie te blijven hameren. Dan maak je iemand onzeker. Je kunt beter zeggen: als je nou een 8 voor Nederlands haalt, dan kun je een 4 voor biologie staan en alsnog je diploma halen. Zo probeert Luzac dromen te verwezenlijken.Dat kan onder meer door excellent maatwerk te bieden. In de bovenbouw zitten maximaal achttien leerlingen. Meestal zijn het er minder.”
Onderwijs op maat gaat soms best ver bij Luzac. Roosters kunnen in goed overleg worden omgegooid. Handig als je enkele jonge topsporters in huis hebt, zoals Lily-More (14), die op hoog niveau golft en soms acht uur per dag traint.
Tiger Woods
Ooit wil ze zo goed worden als Tiger Woods of Lydia Ko. Haar grote droom is een Tour te winnen: de Ladies European Tour of nog beter de LPGA Tour in Amerika.
Maar eerst wil Lily-More, die nu in een 3 havo-vwo-klas zit, naar 4 vwo. “Er worden met mij individuele afspraken gemaakt over onder andere het rooster en toets planning, maar de afspraak is wel dat ik goede cijfers haal.”