DePadova

Het Italiaanse designavontuur van Studio van ’t Wout: De Padova

Studio van t Wout

DATUM

27 december 2021

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Brian Mul

De interieurarchitecten van Studio van ’t Wout openden onlangs een derde vestiging: de flagshipstore van het designlabel De Padova aan de Kneuterdijk.

Interieurontwerpers Saskia en Arie Alderliesten ademen design. Het stel woont en werkt in de showroom van hun Studio van ’t Wout aan de Zeestraat, waar je gewoon kan binnenlopen om al het moois te bekijken. “Dat is uniek in Nederland,” zegt Saskia. “Tegenwoordig heet alles een conceptstore, maar wij waren een van de eerste.”

Vitra’s LCW-fauteuil

Inmiddels staan de twee precies een decennium aan het roer van het Haagse interieurfenomeen, dat in 2021 ook nog eens 75 jaar bestaat. Arie: “We vieren dat met een nieuwe huisstijl en speciale aandacht voor Vitra’s LCW-fauteuil. Een designfavoriet van ons die is ontworpen door Charles en Ray Eames in 1946, toen onze studio werd opgericht. Hij is te koop met een mooie korting.”

Saskia en Arie Alderliesten.

Tijd om de verjaardagskaarsjes uit te blazen hebben Arie en Saskia niet, want hun geestdrift holt haast harder dan ze zelf kunnen bijbenen. Nauwelijks bekomen van het recente avontuur met hun flagshipstore van het designmerk LEMA (‘we hadden de artdirector, Piero Lissoni, bij de opening, de Bono van het interieurdesign!’), storten ze zich één deur verder aan de Kneuterdijk op een ‘vlaggenschip’ van het eveneens Italiaanse label De Padova.


Lees ook:
De leukste Haagse tips van de redactie: Maja Landeweer
De redactie van Bij Ons In De Residentie over gouden tips, guilty pleasures en bijzondere winkels

“Dit hadden we zelf ook niet kunnen bedenken, hoor,” lacht Saskia bijna verontschuldigend. “Bij ons dienen dit soort dingen zich gewoon op het juiste moment aan. Er zit niet per se een plan achter. Alles wat we doen, doen we op intuïtie.”

Innovatieve materialen

Toch is de samenwerking met De Padova een logische stap. “Hun agent kennen we al heel lang en die was helemaal flabbergasted van wat we met de LEMA-flagshipstore hadden gedaan,” legt Arie uit. “Zodra het pand hiernaast vrijkwam, stapte ik in de auto naar Milaan om de deal te beklinken; Studio van ’t Wout, LEMA en De Padova zijn totaal verschillend, maar zijn heel goed te combineren.”


‘Zodra het pand hiernaast vrijkwam, stapte ik in de auto naar Milaan om de deal te beklinken’

Intussen schuift collega Erik Ruttgers aan voor een college over LEMA. “Het is een familiebedrijf, van oorsprong een kastenfabrikant. Hun meubels van mooie en innovatieve materialen als klei en constructed marble zijn ‘contemporary’. Daardoor zijn ze goed te combineren met klassiek of juist ultramodern.”

Studio van t Wout

Inderdaad, wie rondkijkt in de LEMA-flagshipstore met de uitstraling van een kosmopolitisch appartement in New York of Tokio, kan zich voorstellen dat de meubels zich goed verhouden tot vele interieurstijlen. “LEMA stond ervoor open dat we in deze ruimtes onze eigen sfeer creëerden,” aldus Arie.


‘Met hun oog voor detail hebben de Italianen het design uitgevonden!’

“Dat hebben we gedaan door onder meer met warme kleuren te werken en speciale behangsoorten te gebruiken.” En waar zit ’m dat typisch Italiaanse in als het op design aankomt? “Met hun oog voor detail hebben zij het design uitgevonden!”, roept Saskia. “De afwerking is geweldig en de vormen zijn slank en subtiel. Bij Scandinavisch design is de constructie vaak opener en robuuster. Dat is intellectueler, dit emotioneler, zou je kunnen zeggen.”

De Padova

De Padova bevindt zich volgens de Alderliestens op het snijvlak van beide designstromingen. Als je de geschiedenis kent, is dat ook niet zo vreemd. “We hebben de oprichtster, Maddalena De Padova, vaak ontmoet op beurzen. Ze was een bijzondere vrouw met een scherpe visie,” herinnert Arie zich. “In de jaren vijftig begonnen zij en haar man in Italië met het importeren van Scandinavisch design; onvoorstelbaar in die tijd. Nog steeds zie je dat handschrift terug in hun meubels, met veel Scandinavische en Japanse elementen – uiteraard met een Italiaans sausje.” Saskia vult aan: “Onze nieuwe flagshipstore van De Padova is veel lichter en contrastrijker dan die van LEMA. Dat past bij het pand en vooral bij het merk.”

Tekentafel

Nu de verf droog is en alle meubels op hun plek staan, is het vast tijd voor weer een volgende uitdaging? Arie en Saskia kijken elkaar aan en moeten lachen. “Weet je, we zijn zelf natuurlijk interieurarchitecten en we houden van ons vak,” antwoordt Saskia. “Als je je bedrijf te groot maakt, word je meer een manager. De absolute voorwaarde is dat we zelf achter de tekentafel kunnen blijven zitten.” Arie beaamt dat. “Hier blijft het wel bij. Denk ik.” Die formulering biedt nog een piepkleine opening, net als zijn ondeugende blik bij de gedachte aan zo’n nieuw avontuur.

www.studiovantwout.nl

 

datum 27-december-2021
tekst Jasper Gramsma / beeld Brian Mul

De interieurarchitecten van Studio van ’t Wout openden onlangs een derde vestiging: de flagshipstore van het designlabel De Padova aan de Kneuterdijk.

Interieurontwerpers Saskia en Arie Alderliesten ademen design. Het stel woont en werkt in de showroom van hun Studio van ’t Wout aan de Zeestraat, waar je gewoon kan binnenlopen om al het moois te bekijken. “Dat is uniek in Nederland,” zegt Saskia. “Tegenwoordig heet alles een conceptstore, maar wij waren een van de eerste.”

Vitra’s LCW-fauteuil

Inmiddels staan de twee precies een decennium aan het roer van het Haagse interieurfenomeen, dat in 2021 ook nog eens 75 jaar bestaat. Arie: “We vieren dat met een nieuwe huisstijl en speciale aandacht voor Vitra’s LCW-fauteuil. Een designfavoriet van ons die is ontworpen door Charles en Ray Eames in 1946, toen onze studio werd opgericht. Hij is te koop met een mooie korting.”

Saskia en Arie Alderliesten.

Tijd om de verjaardagskaarsjes uit te blazen hebben Arie en Saskia niet, want hun geestdrift holt haast harder dan ze zelf kunnen bijbenen. Nauwelijks bekomen van het recente avontuur met hun flagshipstore van het designmerk LEMA (‘we hadden de artdirector, Piero Lissoni, bij de opening, de Bono van het interieurdesign!’), storten ze zich één deur verder aan de Kneuterdijk op een ‘vlaggenschip’ van het eveneens Italiaanse label De Padova.


Lees ook:
De leukste Haagse tips van de redactie: Maja Landeweer
De redactie van Bij Ons In De Residentie over gouden tips, guilty pleasures en bijzondere winkels

“Dit hadden we zelf ook niet kunnen bedenken, hoor,” lacht Saskia bijna verontschuldigend. “Bij ons dienen dit soort dingen zich gewoon op het juiste moment aan. Er zit niet per se een plan achter. Alles wat we doen, doen we op intuïtie.”

Innovatieve materialen

Toch is de samenwerking met De Padova een logische stap. “Hun agent kennen we al heel lang en die was helemaal flabbergasted van wat we met de LEMA-flagshipstore hadden gedaan,” legt Arie uit. “Zodra het pand hiernaast vrijkwam, stapte ik in de auto naar Milaan om de deal te beklinken; Studio van ’t Wout, LEMA en De Padova zijn totaal verschillend, maar zijn heel goed te combineren.”


‘Zodra het pand hiernaast vrijkwam, stapte ik in de auto naar Milaan om de deal te beklinken’

Intussen schuift collega Erik Ruttgers aan voor een college over LEMA. “Het is een familiebedrijf, van oorsprong een kastenfabrikant. Hun meubels van mooie en innovatieve materialen als klei en constructed marble zijn ‘contemporary’. Daardoor zijn ze goed te combineren met klassiek of juist ultramodern.”

Studio van t Wout

Inderdaad, wie rondkijkt in de LEMA-flagshipstore met de uitstraling van een kosmopolitisch appartement in New York of Tokio, kan zich voorstellen dat de meubels zich goed verhouden tot vele interieurstijlen. “LEMA stond ervoor open dat we in deze ruimtes onze eigen sfeer creëerden,” aldus Arie.


‘Met hun oog voor detail hebben de Italianen het design uitgevonden!’

“Dat hebben we gedaan door onder meer met warme kleuren te werken en speciale behangsoorten te gebruiken.” En waar zit ’m dat typisch Italiaanse in als het op design aankomt? “Met hun oog voor detail hebben zij het design uitgevonden!”, roept Saskia. “De afwerking is geweldig en de vormen zijn slank en subtiel. Bij Scandinavisch design is de constructie vaak opener en robuuster. Dat is intellectueler, dit emotioneler, zou je kunnen zeggen.”

De Padova

De Padova bevindt zich volgens de Alderliestens op het snijvlak van beide designstromingen. Als je de geschiedenis kent, is dat ook niet zo vreemd. “We hebben de oprichtster, Maddalena De Padova, vaak ontmoet op beurzen. Ze was een bijzondere vrouw met een scherpe visie,” herinnert Arie zich. “In de jaren vijftig begonnen zij en haar man in Italië met het importeren van Scandinavisch design; onvoorstelbaar in die tijd. Nog steeds zie je dat handschrift terug in hun meubels, met veel Scandinavische en Japanse elementen – uiteraard met een Italiaans sausje.” Saskia vult aan: “Onze nieuwe flagshipstore van De Padova is veel lichter en contrastrijker dan die van LEMA. Dat past bij het pand en vooral bij het merk.”

Tekentafel

Nu de verf droog is en alle meubels op hun plek staan, is het vast tijd voor weer een volgende uitdaging? Arie en Saskia kijken elkaar aan en moeten lachen. “Weet je, we zijn zelf natuurlijk interieurarchitecten en we houden van ons vak,” antwoordt Saskia. “Als je je bedrijf te groot maakt, word je meer een manager. De absolute voorwaarde is dat we zelf achter de tekentafel kunnen blijven zitten.” Arie beaamt dat. “Hier blijft het wel bij. Denk ik.” Die formulering biedt nog een piepkleine opening, net als zijn ondeugende blik bij de gedachte aan zo’n nieuw avontuur.

www.studiovantwout.nl