NiNa Graziosi: ‘Goede interieurarchitectuur meer dan esthetiek’
Wie zijn wensen bespreekt met het bureau van NiNa Graziosi, begint aan een interessante reis met een creatieve binnenhuisarchitect. “We just let the magic happen.”
DATUM
28 september 2022
TEKST
Annerieke Simeone
BEELD
fleur Beemster / PR
NiNa Graziosi: ‘Goede interieurarchitectuur meer dan esthetiek’
Wie zijn wensen bespreekt met het bureau van NiNa Graziosi, begint aan een interessante reis met een creatieve binnenhuisarchitect. “We just let the magic happen.”
Het overgrote deel van haar clientèle mag zich dan in Amsterdam bevinden, interieurarchitect NiNa Graziosi woont toch echt in Den Haag. Haar bureau Graziosi Progetti is eveneens gevestigd in deze stad: in het Nirwana-flatgebouw op de hoek van de Benoordenhoutseweg en het Willem Witsenplein, tegenover het Haagse Bos.
Vlak voor het gesprek komen we NiNa tegen die op straat haar BMW aan de laadpaal doet. “Ik ben net terug van zangles,” vertelt de half-Italiaanse. “Heel goed voor je geest.” Een inpandige lift brengt ons daarna naar haar appartement, waar een paspop met een prachtige vintage jurk van wijlen modeontwerper Gianfranco Ferré staat. Om de hoek een schilderij van Kees van Dongen. Terwijl Graziosi een Bialetti-percolator op het vuur zet, weet je: hier komt het beste van Nederland en Italië samen.
'Als ik onze identiteit zou moeten beschrijven, dan is dat een combinatie van modern en barok, van Nederlands en Italiaans'
Datzelfde geldt voor haar bedrijf. “Als ik onze identiteit zou moeten beschrijven, dan is dat een combinatie van modern en barok, van Nederlands en Italiaans. Ja, een beetje NiNa. Al zijn mijn team en ik niet alleen de bepalende factor als we een opdracht krijgen.
Carte blanche
We luisteren vooral goed naar de wens van de persoon of organisatie. Wil je je onderscheiden? Wil je gelukkig worden in je huis? Je vastgoed verbouwen, zodat je een hogere huurprijs kunt vragen? Je kantoor transformeren, zodat medewerkers deels thuis en deels op kantoor kunnen werken? De mix is nooit hetzelfde. Ook bestaande architectuur speelt een belangrijke rol. Lelijke gebouwen slopen of strippen we, maar bij monumenten kan dat natuurlijk niet. Als ik carte blanche krijg van een opdrachtgever zit er meer NiNa bij. Het blijft een interessante reis.”
Amsterdam, Milaan en Parijs
Na haar studie architectonische vormgeving in 1989 aan de kunstacademie in Den Haag deed NiNa Graziosi ervaring op in Amsterdam, Milaan en Parijs. Drie jaar later richtte ze haar eigen bedrijf op. “Mijn eerste opdrachtgever was een bevriende kapper in een dorp vlak bij Rotterdam. De notabelen daar vonden het zo mooi dat ik ook hun huizen mocht inrichten. Ouderwetse mond-tot-mondreclame.”
'Ik noem ons werk dan ook weleens ‘plastische chirurgie van de architectuur’
Al snel kreeg ze meer opdrachten, vooral voor kantoren, waarbij het vaak beleggers en eindgebruikers waren die zich door het team van Graziosi Progetti lieten adviseren. “Goede interieurarchitectuur is veel meer dan esthetiek. Het kan de synergie tussen medewerkers verbeteren, de productiviteit verhogen en mensen efficiënter laten werken. Ik noem ons werk dan ook weleens ‘plastische chirurgie van de architectuur’.”
Bitterballen
Een van haar projecten is de ITO Toren in de Amsterdamse Zuidas (‘de duurste vierkante meters van Nederland’). Het kantoorgebouw uit 2003 met 25 verdiepingen is een van de markantste gebouwen aan de Gustav Mahlerlaan. Alleen de entree voldeed niet. “Het was werkelijk een megalomane hal waar niemand graag verbleef.”
Graziosi schreef alle negatieve indrukken op, zoals: ‘Entree, crematorium.’ Maar er waren meer problemen: een galmende akoestiek door de harde stucplafonds en glaswanden, een onduidelijke routing (‘de receptie lag helemaal achterin’) en stankoverlast bij de wc’s. “Die lagen tegen een horecapand aan. Een walm van bitterballen kwam je tegemoet.” En dan was er nog een gigantisch tochtgat.
Vijfsterren hotellobby
Na de gewonnen pitch begon de transformatie. Schuifdeuren werden vervangen door elegante glazen tourniquets en het spiegelglas door ultratransparant glas, zodat je eindelijk naar binnen kon kijken. Binnen werd een geluiddempend, geweven tapijt van 7 bij 7 meter opgehangen. Verder werd er een spiegelwand geplaatst achter een vitrine van planten. “Je loopt nu naar het licht toe in plaats van naar een blinde muur. Het ziet eruit als een vijfsterren hotellobby die niet zou misstaan in Milaan of Parijs.”
Ook in de retailbranche is Graziosi een veelgevraagd architect. Toen ze vijftien jaar geleden carte blanche kreeg voor de inrichting van het nieuwe hoofdkantoor voor modeketen The Sting Companies waren de eigenaren zo enthousiast, dat haar team zich ook mocht buigen over hun kledingwinkels.
‘De kassa spreekt de waarheid’
Dan stelt ze eveneens de nodige vragen aan de opdrachtgever. ‘Waarom ben je succesvol?’ ‘Wat is je visie?’ ‘Wat vind je je beste winkels?’ “Om een beeld te krijgen van de sterke en de te verbeteren punten van een bedrijf. Ja, ik vraag ze ook de resultaten. Ze huren mij ook in om meer klanten te trekken. De kassa spreekt de waarheid.”
Zo belde de familie Van Toor, eigenaar van het kledingconcern Anna Van Toor, haar toen de omzet een impuls nodig had. “In twee dagen heb ik veertig winkels gefotografeerd. Wat mij toen opviel: de architectuur was goed, maar binnen was het gedateerd, de routing kon beter en het logo was te mannelijk.”
Graziosi
In plaats van één winkel geheel te verbouwen bedacht Graziosi een slim winkelconcept met minimale architectuuraanpassingen waardoor met hetzelfde budget vijf winkels gedaan konden worden. Naar tevredenheid, want de resultaten gingen omhoog.” Heel vaak krijgt ze te horen: ‘Het is precies zo geworden als we hadden gehoopt’. “Alsof ze verrast zijn dat het zo is geworden. Maar wij vertalen enkel het verhaal dat zij ons vertellen. We just let the magic happen.”
De klik
Terug naar de particulieren, nog altijd een belangrijke doelgroep voor Graziosi, al is de wederzijdse klik onontbeerlijk. “Het is allemaal zeer persoonlijk. Soms maak ik garderobekasten waar de lingerie voor mevrouw in ligt. Zo ver gaat het.”
Voor een internationaal gezin in Amsterdam Zuid verbouwde Graziosi Progetti hun appartement (400 m2) inclusief tuin. Toch spreekt ze ook hier liever van cocreatie. “Samen met de vrouw en man heb ik een masterplan gemaakt. Zij hadden duidelijke ideeën over kleuren en sfeer. Ik vind het ’t plezierigst om samen met de opdrachtgever op te trekken, het is tenslotte hun huis.
Het jarenveertigappartement werd volledig gestript, de tuin gerooid. Overigens vraag ik er wel andere professionals bij, zoals een landschapsarchitect voor de tuin. De sfeer? Ik zou zeggen: Armani.”
‘Alles moet mooi worden, ik ga altijd tot het gaatje’
Speciaal voor de heer des huizes ontwierp Graziosi een glazen flessenwand voor zijn wijncollectie. Een ingenieus systeem waarbij de flessen perfect horizontaal blijven liggen in de onbehandelde, gevouwen, messing flessendragers. Graziosi toont een foto van de wand op haar iPad. Daarna: “Ik ben drie jaar met dit hele project bezig geweest. Alles moet mooi worden, ik ga altijd tot het gaatje.”
tekst Annerieke Simeone beeld fleur Beemster / PR
Het overgrote deel van haar clientèle mag zich dan in Amsterdam bevinden, interieurarchitect NiNa Graziosi woont toch echt in Den Haag. Haar bureau Graziosi Progetti is eveneens gevestigd in deze stad: in het Nirwana-flatgebouw op de hoek van de Benoordenhoutseweg en het Willem Witsenplein, tegenover het Haagse Bos.
Vlak voor het gesprek komen we NiNa tegen die op straat haar BMW aan de laadpaal doet. “Ik ben net terug van zangles,” vertelt de half-Italiaanse. “Heel goed voor je geest.” Een inpandige lift brengt ons daarna naar haar appartement, waar een paspop met een prachtige vintage jurk van wijlen modeontwerper Gianfranco Ferré staat. Om de hoek een schilderij van Kees van Dongen. Terwijl Graziosi een Bialetti-percolator op het vuur zet, weet je: hier komt het beste van Nederland en Italië samen.
'Als ik onze identiteit zou moeten beschrijven, dan is dat een combinatie van modern en barok, van Nederlands en Italiaans'
Datzelfde geldt voor haar bedrijf. “Als ik onze identiteit zou moeten beschrijven, dan is dat een combinatie van modern en barok, van Nederlands en Italiaans. Ja, een beetje NiNa. Al zijn mijn team en ik niet alleen de bepalende factor als we een opdracht krijgen.
Carte blanche
We luisteren vooral goed naar de wens van de persoon of organisatie. Wil je je onderscheiden? Wil je gelukkig worden in je huis? Je vastgoed verbouwen, zodat je een hogere huurprijs kunt vragen? Je kantoor transformeren, zodat medewerkers deels thuis en deels op kantoor kunnen werken? De mix is nooit hetzelfde. Ook bestaande architectuur speelt een belangrijke rol. Lelijke gebouwen slopen of strippen we, maar bij monumenten kan dat natuurlijk niet. Als ik carte blanche krijg van een opdrachtgever zit er meer NiNa bij. Het blijft een interessante reis.”
Amsterdam, Milaan en Parijs
Na haar studie architectonische vormgeving in 1989 aan de kunstacademie in Den Haag deed NiNa Graziosi ervaring op in Amsterdam, Milaan en Parijs. Drie jaar later richtte ze haar eigen bedrijf op. “Mijn eerste opdrachtgever was een bevriende kapper in een dorp vlak bij Rotterdam. De notabelen daar vonden het zo mooi dat ik ook hun huizen mocht inrichten. Ouderwetse mond-tot-mondreclame.”
'Ik noem ons werk dan ook weleens ‘plastische chirurgie van de architectuur’
Al snel kreeg ze meer opdrachten, vooral voor kantoren, waarbij het vaak beleggers en eindgebruikers waren die zich door het team van Graziosi Progetti lieten adviseren. “Goede interieurarchitectuur is veel meer dan esthetiek. Het kan de synergie tussen medewerkers verbeteren, de productiviteit verhogen en mensen efficiënter laten werken. Ik noem ons werk dan ook weleens ‘plastische chirurgie van de architectuur’.”
Bitterballen
Een van haar projecten is de ITO Toren in de Amsterdamse Zuidas (‘de duurste vierkante meters van Nederland’). Het kantoorgebouw uit 2003 met 25 verdiepingen is een van de markantste gebouwen aan de Gustav Mahlerlaan. Alleen de entree voldeed niet. “Het was werkelijk een megalomane hal waar niemand graag verbleef.”
Graziosi schreef alle negatieve indrukken op, zoals: ‘Entree, crematorium.’ Maar er waren meer problemen: een galmende akoestiek door de harde stucplafonds en glaswanden, een onduidelijke routing (‘de receptie lag helemaal achterin’) en stankoverlast bij de wc’s. “Die lagen tegen een horecapand aan. Een walm van bitterballen kwam je tegemoet.” En dan was er nog een gigantisch tochtgat.
Vijfsterren hotellobby
Na de gewonnen pitch begon de transformatie. Schuifdeuren werden vervangen door elegante glazen tourniquets en het spiegelglas door ultratransparant glas, zodat je eindelijk naar binnen kon kijken. Binnen werd een geluiddempend, geweven tapijt van 7 bij 7 meter opgehangen. Verder werd er een spiegelwand geplaatst achter een vitrine van planten. “Je loopt nu naar het licht toe in plaats van naar een blinde muur. Het ziet eruit als een vijfsterren hotellobby die niet zou misstaan in Milaan of Parijs.”
Ook in de retailbranche is Graziosi een veelgevraagd architect. Toen ze vijftien jaar geleden carte blanche kreeg voor de inrichting van het nieuwe hoofdkantoor voor modeketen The Sting Companies waren de eigenaren zo enthousiast, dat haar team zich ook mocht buigen over hun kledingwinkels.
‘De kassa spreekt de waarheid’
Dan stelt ze eveneens de nodige vragen aan de opdrachtgever. ‘Waarom ben je succesvol?’ ‘Wat is je visie?’ ‘Wat vind je je beste winkels?’ “Om een beeld te krijgen van de sterke en de te verbeteren punten van een bedrijf. Ja, ik vraag ze ook de resultaten. Ze huren mij ook in om meer klanten te trekken. De kassa spreekt de waarheid.”
Zo belde de familie Van Toor, eigenaar van het kledingconcern Anna Van Toor, haar toen de omzet een impuls nodig had. “In twee dagen heb ik veertig winkels gefotografeerd. Wat mij toen opviel: de architectuur was goed, maar binnen was het gedateerd, de routing kon beter en het logo was te mannelijk.”
Graziosi
In plaats van één winkel geheel te verbouwen bedacht Graziosi een slim winkelconcept met minimale architectuuraanpassingen waardoor met hetzelfde budget vijf winkels gedaan konden worden. Naar tevredenheid, want de resultaten gingen omhoog.” Heel vaak krijgt ze te horen: ‘Het is precies zo geworden als we hadden gehoopt’. “Alsof ze verrast zijn dat het zo is geworden. Maar wij vertalen enkel het verhaal dat zij ons vertellen. We just let the magic happen.”
De klik
Terug naar de particulieren, nog altijd een belangrijke doelgroep voor Graziosi, al is de wederzijdse klik onontbeerlijk. “Het is allemaal zeer persoonlijk. Soms maak ik garderobekasten waar de lingerie voor mevrouw in ligt. Zo ver gaat het.”
Voor een internationaal gezin in Amsterdam Zuid verbouwde Graziosi Progetti hun appartement (400 m2) inclusief tuin. Toch spreekt ze ook hier liever van cocreatie. “Samen met de vrouw en man heb ik een masterplan gemaakt. Zij hadden duidelijke ideeën over kleuren en sfeer. Ik vind het ’t plezierigst om samen met de opdrachtgever op te trekken, het is tenslotte hun huis.
Het jarenveertigappartement werd volledig gestript, de tuin gerooid. Overigens vraag ik er wel andere professionals bij, zoals een landschapsarchitect voor de tuin. De sfeer? Ik zou zeggen: Armani.”
‘Alles moet mooi worden, ik ga altijd tot het gaatje’
Speciaal voor de heer des huizes ontwierp Graziosi een glazen flessenwand voor zijn wijncollectie. Een ingenieus systeem waarbij de flessen perfect horizontaal blijven liggen in de onbehandelde, gevouwen, messing flessendragers. Graziosi toont een foto van de wand op haar iPad. Daarna: “Ik ben drie jaar met dit hele project bezig geweest. Alles moet mooi worden, ik ga altijd tot het gaatje.”