Den Haag Centraal, November 2024

Feel-good glossy voor de Haagse international

Den Haag is een stad vol internationals. Ook zij willen weten waar ze moeten zijn voor een fijne massagebeurt, mooie meubels of een luxueuze maaltijd, dacht uitgever Annerieke Simeone. De nieuwe glossy Kingstreet moet hen wegwijs maken.

Den Haag Centraal Annerieke 2

DATUM

21 november 2024

TEKST

Loisanne op ’t Land

BEELD

Eveline van Egdom

Den Haag Centraal, November 2024

Feel-good glossy voor de Haagse international

Den Haag is een stad vol internationals. Ook zij willen weten waar ze moeten zijn voor een fijne massagebeurt, mooie meubels of een luxueuze maaltijd, dacht uitgever Annerieke Simeone. De nieuwe glossy Kingstreet moet hen wegwijs maken.

Uitgeverij Media Fresca komt met een primeur: een dik magazine over ‘het goede Haagse leven’ voor internationals in de hofstad. ‘Kingstreet’ wordt het Engelstalige zusje van Bij Ons in de Residentie, dat al twaalf jaar bestaat. Beide bladen komen eind november uit. “Maar,” begint Annerieke Simeone, inmiddels vijf jaar hoofdredacteur van de glossy en oprichter van de uitgeverij, “het is absoluut geen kopie. Ik denk dat wel tachtig procent anders is.”

Europol

Geheel toepasselijk ontmoeten we elkaar bij Hybrid Offices aan het Frederik Hendrikplein. Een strak ingerichte plek waar je in stijl kunt werken of vergaderen. Een met led verlichte bar staat in het midden van de ruimte en moderne kunst hangt aan de muur. Hartje Statenkwartier, waar het wemelt van de internationals. Ook Hybrid Offices verschijnt in de Engelse glossy.

Beide magazines richten zich op thema’s als lifestyle, mode, business, gastronomie, duurzaamheid en cultuur. Toch verschillen de bladen van elkaar. Zo krijgt Kingstreet een internationale tint door een interview met burgemeester Jan van Zanen over de internationalisering van de stad. Maar ook de directrice van Europol, Catherine De Bolle, wilde graag meewerken. Zij vertelt over het werk van de internationale organisatie ter gelegenheid van hun 25-jarig bestaan. “Het zingt dan zo rond in de stad en dat opent dan deuren”, glundert Simeone.

Bij Ons In De Residentie

Al drie jaar geleden vingen de makers van Bij Ons In De Residentie signalen op dat zo’n Engelstalige versie werd gemist in de stad. In de zaak van een kennis grepen internationals vaak enthousiast naar het blad, maar ze werden dan al snel teleurgesteld door de Nederlandstalige inhoud. Ook The Hague International Centre, een vraagbaak voor internationals, uitte zijn enthousiasme. Simeone: “Er zijn meer dan honderdduizend inwoners met een internationale achtergrond. We konden geen reden bedenken dat we het niet zouden doen.”

Knipoog

Volgens Simeone sluiten stijl en inhoud van de glossy goed aan bij het internationale publiek. “Ik word zelfs weleens gebeld met de vraag bij welke dokter of tandarts ze moeten zijn.” Voor restaurants en cultuur willen ze ook graag weten wat de moeite waard is. “Bij een balletvoorstelling of galerie hoef je de taal niet te spreken om iets te voelen of beleven.” Zelf kijkt ze uit naar de rubriek ‘Five Favourites’ of, waarin Haagse internationals hun meest geliefde plekjes delen.

Optimistisch, kwalitatief en journalistiek zijn de drie kernwaarden van het blad. Simeone legt het uit: “We zijn geen krant. Het is een feel-good blad en mensen worden door onze verhalen geïnspireerd.” Toch schrijven, net als bij een krant, alleen journalisten voor de glossy. “We denken dat die de beste verhalen maken. Niemand zit te wachten op een verhaal vol superlatieven.” Voor Kingstreet moeten de teksten alleen nog door de vertaalmolen, waar een bureau voor is ingeschakeld. Met kwaliteit doelt Simeone op de extra toewijding aan beeld, tekst en vormgeving en een bepaalde standaard waar partners in het blad aan moeten voldoen.

De naam voor het blad is niet uit de lucht komen vallen. In het Carlton Ambassador Hotel, de tijdelijke werkplek van de redactie, brainstormde het team urenlang over een naam. Kort, krachtig en iets Haags, moest het worden. Toen Kingstreet werd geopperd, voelde het meteen juist. ‘Street’ benadrukt het community-gevoel. Simeone: “Zo van, we wonen bij elkaar in de straat en doen het met z’n allen.” ‘King’ is een knipoog naar de woonplaats van de koning en “klinkt lekker stoer.” Simeone hoopt dat uiteindelijk niemand meer hoeft na te denken bij de naam – zoals bij Kruidvat en Nike – maar gelijk denkt aan dé Haagse internationale glossy.

Meer informatie:

Kingstreet is vanaf vrijdag 29 november te koop bij diverse Haagse boekhandels.


Lees ook:
Introductie van Kingstreet
Algemeen Dagblad, Oktober 2024

Den Haag Centraal November 2024

datum 21 november 2024
tekst Loisanne op ’t Land beeld Eveline van Egdom

Uitgeverij Media Fresca komt met een primeur: een dik magazine over ‘het goede Haagse leven’ voor internationals in de hofstad. ‘Kingstreet’ wordt het Engelstalige zusje van Bij Ons in de Residentie, dat al twaalf jaar bestaat. Beide bladen komen eind november uit. “Maar,” begint Annerieke Simeone, inmiddels vijf jaar hoofdredacteur van de glossy en oprichter van de uitgeverij, “het is absoluut geen kopie. Ik denk dat wel tachtig procent anders is.”

Europol

Geheel toepasselijk ontmoeten we elkaar bij Hybrid Offices aan het Frederik Hendrikplein. Een strak ingerichte plek waar je in stijl kunt werken of vergaderen. Een met led verlichte bar staat in het midden van de ruimte en moderne kunst hangt aan de muur. Hartje Statenkwartier, waar het wemelt van de internationals. Ook Hybrid Offices verschijnt in de Engelse glossy.

Beide magazines richten zich op thema’s als lifestyle, mode, business, gastronomie, duurzaamheid en cultuur. Toch verschillen de bladen van elkaar. Zo krijgt Kingstreet een internationale tint door een interview met burgemeester Jan van Zanen over de internationalisering van de stad. Maar ook de directrice van Europol, Catherine De Bolle, wilde graag meewerken. Zij vertelt over het werk van de internationale organisatie ter gelegenheid van hun 25-jarig bestaan. “Het zingt dan zo rond in de stad en dat opent dan deuren”, glundert Simeone.

Bij Ons In De Residentie

Al drie jaar geleden vingen de makers van Bij Ons In De Residentie signalen op dat zo’n Engelstalige versie werd gemist in de stad. In de zaak van een kennis grepen internationals vaak enthousiast naar het blad, maar ze werden dan al snel teleurgesteld door de Nederlandstalige inhoud. Ook The Hague International Centre, een vraagbaak voor internationals, uitte zijn enthousiasme. Simeone: “Er zijn meer dan honderdduizend inwoners met een internationale achtergrond. We konden geen reden bedenken dat we het niet zouden doen.”

Knipoog

Volgens Simeone sluiten stijl en inhoud van de glossy goed aan bij het internationale publiek. “Ik word zelfs weleens gebeld met de vraag bij welke dokter of tandarts ze moeten zijn.” Voor restaurants en cultuur willen ze ook graag weten wat de moeite waard is. “Bij een balletvoorstelling of galerie hoef je de taal niet te spreken om iets te voelen of beleven.” Zelf kijkt ze uit naar de rubriek ‘Five Favourites’ of, waarin Haagse internationals hun meest geliefde plekjes delen.

Optimistisch, kwalitatief en journalistiek zijn de drie kernwaarden van het blad. Simeone legt het uit: “We zijn geen krant. Het is een feel-good blad en mensen worden door onze verhalen geïnspireerd.” Toch schrijven, net als bij een krant, alleen journalisten voor de glossy. “We denken dat die de beste verhalen maken. Niemand zit te wachten op een verhaal vol superlatieven.” Voor Kingstreet moeten de teksten alleen nog door de vertaalmolen, waar een bureau voor is ingeschakeld. Met kwaliteit doelt Simeone op de extra toewijding aan beeld, tekst en vormgeving en een bepaalde standaard waar partners in het blad aan moeten voldoen.

De naam voor het blad is niet uit de lucht komen vallen. In het Carlton Ambassador Hotel, de tijdelijke werkplek van de redactie, brainstormde het team urenlang over een naam. Kort, krachtig en iets Haags, moest het worden. Toen Kingstreet werd geopperd, voelde het meteen juist. ‘Street’ benadrukt het community-gevoel. Simeone: “Zo van, we wonen bij elkaar in de straat en doen het met z’n allen.” ‘King’ is een knipoog naar de woonplaats van de koning en “klinkt lekker stoer.” Simeone hoopt dat uiteindelijk niemand meer hoeft na te denken bij de naam – zoals bij Kruidvat en Nike – maar gelijk denkt aan dé Haagse internationale glossy.

Meer informatie:

Kingstreet is vanaf vrijdag 29 november te koop bij diverse Haagse boekhandels.


Lees ook:
Introductie van Kingstreet
Algemeen Dagblad, Oktober 2024

Den Haag Centraal November 2024