De Skihut

DATUM

28 januari 2025

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Brian Mul

De Skihut is een walhalla voor winterliefhebbers

Nergens in Nederland vind je zo’n groot assortiment aan winterkleding van grote merken als bij De Skihut. En dat trekt zelfs mensen uit het buitenland naar Scheveningen. “We zijn een plek voor het hele gezin, en dat al generaties lang.”

DATUM

28 januari 2025

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Brian Mul

De Skihut is een walhalla voor winterliefhebbers

Nergens in Nederland vind je zo’n groot assortiment aan winterkleding van grote merken als bij De Skihut. En dat trekt zelfs mensen uit het buitenland naar Scheveningen. “We zijn een plek voor het hele gezin, en dat al generaties lang.”

Bij de houten après-skibar maakt Noah Schaling een kop koffie voor zijn gast. De opzwepende muziek doet verlangen naar een schnaps als finale van een zonnige dag hard werken en genieten op de piste. “Hier hebben we in de weekends regelmatig evenementen,” legt hij uit. “Met broodjes knakworst, warme chocolademelk en erwtensoep, bijvoorbeeld.” Nee, we zijn hier niet op een bergtop in Tirol. Dit is de Vissershavenweg in Scheveningen, waar De Skihut is gevestigd. Met 2400 vierkante meter winkelruimte en zo’n honderd winterkledingmerken is dit een walhalla voor liefhebbers van alles wat te maken heeft met sneeuw en lange latten.


‘Ik loop hier al rond sinds ik een kleuter was’

Schaling mag dan pas 21 jaar oud zijn, voor hem staat al het vierde winterseizoen voor de deur als directeur en inmiddels ook mede-eigenaar van De Skihut. “Ik loop hier al rond sinds ik een kleuter was; mijn familie nam de zaak in 2006 over. En als tiener heb ik hier regelmatig seizoenswerk gedaan,” schetst hij. “Na het behalen van mijn vwo-diploma ben ik in een tussenjaar hier begonnen en al kort na mijn komst vertrok de toenmalig directrice. Toen was de vraag: zoeken we iemand van buiten of gaat Noah het doen? Die kans kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan.”

De Skihut

Noah Schaling, directeur en inmiddels ook mede-eigenaar van De Skihut, is pas 21 jaar oud.

Familiebedrijf

Hoewel veel sinds de ‘machtswissel’ hetzelfde is gebleven, heeft Schaling wel degelijk zijn stempel gedrukt. “In ons team van dertig vaste krachten en nog eens evenzoveel seizoensmedewerkers is organisatorisch het een en ander gestroomlijnd; de dynamiek in het team is fantastisch. En belangrijker nog is dat we de waarde van De Skihut en onze merken beter zijn gaan beschermen door minder nadruk te leggen op uitverkoop. Daarnaast hebben we grote stappen gezet om online beter zichtbaar en vindbaar te zijn,” somt hij tevreden op. “Maar in de kern blijven we het familiebedrijf met dat brede assortiment voor het hele gezin dat we al generatieslang zijn.”


‘Deze winter ga ik als trotse ambassadeur de piste op’

Nieuw voor Schaling was het doen van inkopen. “Dat is echt geweldig!”, zegt hij met een grote glimlach. “Door de kleinere merken in het hoge segment word ik regelmatig uitgenodigd voor een experience in de bergen om de collecties te komen bekijken. Zo voeren we sinds kort ook als enige in Nederland het Italiaanse merk One More. Ik heb de skikleding zelf geprobeerd en ik was diep onder de indruk: het zijn technisch ontzettend fijne materialen met goede ventilatiekwaliteiten en de items zijn ook nog eens supermodieus. Deze winter ga ik als trotse ambassadeur de piste op, ik wil tenslotte zelf ook een visitekaartje zijn voor De Skihut.”

Groei

Naast One More wordt de top van de collectie kleding en accessoires gevormd door onder meer het Oostenrijkse Toni Sailer, het Nederlandse Goldbergh en het Italiaanse Parajumpers. Het Franse Fusalp is na jaren afwezigheid teruggekeerd. “Tegelijk kun je ook voor toegankelijkere merken als Protest en Brunotti bij ons terecht,” nuanceert Schaling. “Dat is fijn voor gezinnen, want voor kinderen in de groei koop je anders in dan wanneer je slechts eens in de drie à vier jaar een nieuwe ski-outfit wilt.” Het brede scala heeft volgens hem aantrekkingskracht tot over de grens. “Een Duitse klant zei laatst: ‘We vinden nergens wat jullie bieden.’ Een groot compliment.”

De Skihut

Omdat het shoppen voor ski-outfits er anders aan toegaat dan bij gewone kleding – ‘mensen willen het liefst slagen op één adres’ – biedt De Skihut ook een groot assortiment aan hardware. “Ski’s, snowboards, schoenen, helmen enzovoort,” somt Schaling op. “Dat is ook omdat we hier in Scheveningen in feite op een eigenaardige plek zitten waar je niet toevallig even binnenstapt. Onze ervaring is dat ski’s meestal op de plaats van bestemming worden gehuurd, de overige hardware nemen mensen toch het liefst zelf mee op wintersport.”

Verrassingen

Als hij de nieuwe collectie overziet, vindt hij het lastig om van een duidelijke trend voor dit winterseizoen te spreken. “Wat ik in elk geval niet meer ben tegengekomen, zijn de neonkleuren die lange tijd de piste hebben gedomineerd, zoals gifgroen en fluorescerend geel. Knaloranje kan wel nog altijd en felrood is een klassieke kleur, verder is alles wat geraffineerder, met hier en daar een uitgesproken print. Goldbergh, ons grootste en belangrijkste merk, komt elk jaar met totaal nieuwe thema’s. Dat levert altijd verrassingen op.”

Na een aantal warmere jaren in de wintersportgebieden hoopt Schaling op de terugkeer van lange, strenge winters met ‘Kaiserwetter’ en krakende sneeuw. “Het seizoen is in de loop der tijd steeds een beetje later begonnen en eerder geëindigd. En door de wisselende sneeuwzekerheid zie je ook de focus in het wintertoerisme in z’n geheel iets veranderen. Zo gaan er bijvoorbeeld steeds meer mensen naar Lapland om van het noorderlicht te genieten. Ook voor dat soort omstandigheden hebben we gelukkig alles in huis.”

Beachhut

Tussen Pasen en begin september maakt de après-skisfeer plaats voor zomerse vibes. Dan staat alles in het teken van zon, zee en strand. Schaling: “Veel van onze wintermerken hebben ook een lijn met zomercollecties en beachwear Die verkopen we hier dus ook, om die reden wordt De Skihut ’s zomers omgedoopt tot Beachhut.”

Aan ambities ontbreekt het de jonge ondernemer niet. “We hebben veel stappen in de juiste richting gezet, maar ik droom ervan om op termijn extra vestigingen in Amsterdam en Eindhoven te openen. Veel van onze klanten komen nu al uit die regio’s en ik denk dat daar nog een wereld te winnen is.” Met een knipoog: “In Amsterdam kunnen ze onze kwaliteit waarderen en in Brabant houden ze wel van een feestje terwijl ze er piekfijn bij lopen.”

www.skihut.nl