Louwman Museum

Dit museum is niet alleen voor autogekken

Cultureel ondernemerschap zit in het DNA van het Louwman Museum. De autocollectie – volgens kenners een van de mooiste ter wereld – trekt dagjesmensen en scholieren, maar ook bedrijven. “Wij belichten de automobiel van alle kanten.”

Hoofdfoto Bij Artikel 1170

DATUM

03 juni 2020

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Frank Jansen

Louwman Museum

Dit museum is niet alleen voor autogekken

Cultureel ondernemerschap zit in het DNA van het Louwman Museum. De autocollectie – volgens kenners een van de mooiste ter wereld – trekt dagjesmensen en scholieren, maar ook bedrijven. “Wij belichten de automobiel van alle kanten.”

“Het Louwman Museum is niet alleen voor autogekken,” benadrukt directeur Ronald Kooyman nog maar eens tijdens het gesprek op het inpandige Museumplein. Hier is het museumcafé gevestigd, een gezellig terras dat dankzij de historische gevels de sfeer ademt van de vorige jaren twintig.


‘De auto heeft onze samenleving enorm veranderd: onze mobiliteit, het landschap’

Een van de panden aanwijzend zegt de joviale Kooyman: “Dat is een oude drogisterij met origineel interieur. Autokenners weten dat dit een knipoog is naar de brandstof die je daar vroeger kon kopen, maar ook bij anderen tovert zo’n oud winkeltje een glimlach op het gezicht.”

Het is precies die gelaagdheid die het Louwman Museum voor een breed publiek interessant maakt. “De auto heeft onze samenleving enorm veranderd: onze mobiliteit, het landschap. En vaak is de auto een afspiegeling van de tijd, de regio en de omstandigheden waarin ie tot stand kwam.

Dwergauto’s

Met name in onze tijdelijke exposities in de grote hal, zoals in 2019 over dwergauto’s, komen dat soort aspecten aan de orde. Ze trekken een nieuw publiek dat onze bekendheid als een olievlek verspreidt,” aldus Kooyman.

De collectie omvat 265 wagens uit vele landen en van alle tijden, maar is nooit af. “Al hebben we strenge criteria voor nieuwe exemplaren,” merkt Kooyman op. Eén aankoop staat in z’n geheugen gegrift: die van de enige nog bekende vooroorlogse Toyota, uit 1936. Lachend: “Daarvoor ging ik naar Rusland, een avontuur.


‘Wij bieden context, dat is meer dan wat auto’s op een rij’

Al snel bleek de aanbieder niet de eigenaar. Hij is als intermediair meegereisd naar Vladivostok. Uiteindelijk duurde het zeven maanden voordat we de auto in Nederland hadden; een hoop bureaucratische rompslomp met exportvergunningen.”

Vijf jaarsalarissen

Minder bekend zijn de posters en kunstobjecten die het museum rijk is. “Onterecht,” stelt de directeur. “Juist die vertellen verhalen; wij bieden context, dat is meer dan wat auto’s op een rij.” Als voorbeeld noemt hij een affiche van het Franse automerk Cottereau uit begin 1900. “Zo’n auto kostte destijds grofweg vijf jaarsalarissen.

Dus als je er een had, wilde je ermee pronken. En wie kan dat beter dan een dame? Daarom beeldde men vaak vrouwen af, in hun zondagsjurken achter het stuur. Verderop zie je nog wat mensen stuntelen met kreupele paarden, toen nog dé grote concurrenten.”

TripAdvisor

Met een plek in de top tien van TripAdvisor heeft het museum aan aandacht geen gebrek. “De 165.000 bezoekers per jaar zijn vooral particulieren; steeds meer Museumkaart-houders weten ons gelukkig ook te vinden,” constateert Kooyman tevreden. “Daarnaast ontvangen we jaarlijks honderden leerlingen omdat we op het ‘cultuurmenu’ van de scholen staan.

Voor hen zijn er een audiotour, een interactieve game en een multiplechoicevragenlijst, die ook veel gebruikt wordt door grootouders en hun kleinkinderen. Die maatschappelijke rol hoort bij wat er tegenwoordig van musea wordt gevraagd.”

Louwman Museum
Een onvermoede functie van het zelfstandige Louwman Museum is die van host voor zakelijke bijeenkomsten. “Dat zijn er nu 300 per jaar, van een vergadering tot een driedaags congres, en we willen groeien naar 450,” vertelt Kooyman. “


‘Het gebouw heeft het theater, de bibliotheek, vergaderzalen en het café om allerlei evenementen te faciliteren’

Het cultureel ondernemerschap past ons uitstekend, al tien jaar lang. Het gebouw heeft het theater, de bibliotheek, vergaderzalen en dit café om allerlei evenementen voor tientallen of een paar honderd mensen te kunnen faciliteren. In de ‘great hall’ zijn zelfs recepties mogelijk voor tot wel duizend gasten.”

Auto’s

Bij al die activiteiten hebben de auto’s een cruciale plek: “Soms hoort er een rondje door het museum bij, met een inleiding van mij of een van de gidsen. Maar er kunnen ook auto’s uit de collectie naar de zalen gebracht worden. Ze zijn er tenslotte ter lering en vermaak.” En het voordeel voor de gastheer of gastvrouw? “Een hoge opkomst, want mensen zijn altijd nieuwsgierig.”

www.louwmanmuseum.nl

datum 03 juni 2020
tekst Jasper Gramsma beeld Frank Jansen

“Het Louwman Museum is niet alleen voor autogekken,” benadrukt directeur Ronald Kooyman nog maar eens tijdens het gesprek op het inpandige Museumplein. Hier is het museumcafé gevestigd, een gezellig terras dat dankzij de historische gevels de sfeer ademt van de vorige jaren twintig.


‘De auto heeft onze samenleving enorm veranderd: onze mobiliteit, het landschap’

Een van de panden aanwijzend zegt de joviale Kooyman: “Dat is een oude drogisterij met origineel interieur. Autokenners weten dat dit een knipoog is naar de brandstof die je daar vroeger kon kopen, maar ook bij anderen tovert zo’n oud winkeltje een glimlach op het gezicht.”

Het is precies die gelaagdheid die het Louwman Museum voor een breed publiek interessant maakt. “De auto heeft onze samenleving enorm veranderd: onze mobiliteit, het landschap. En vaak is de auto een afspiegeling van de tijd, de regio en de omstandigheden waarin ie tot stand kwam.

Dwergauto’s

Met name in onze tijdelijke exposities in de grote hal, zoals in 2019 over dwergauto’s, komen dat soort aspecten aan de orde. Ze trekken een nieuw publiek dat onze bekendheid als een olievlek verspreidt,” aldus Kooyman.

De collectie omvat 265 wagens uit vele landen en van alle tijden, maar is nooit af. “Al hebben we strenge criteria voor nieuwe exemplaren,” merkt Kooyman op. Eén aankoop staat in z’n geheugen gegrift: die van de enige nog bekende vooroorlogse Toyota, uit 1936. Lachend: “Daarvoor ging ik naar Rusland, een avontuur.


‘Wij bieden context, dat is meer dan wat auto’s op een rij’

Al snel bleek de aanbieder niet de eigenaar. Hij is als intermediair meegereisd naar Vladivostok. Uiteindelijk duurde het zeven maanden voordat we de auto in Nederland hadden; een hoop bureaucratische rompslomp met exportvergunningen.”

Vijf jaarsalarissen

Minder bekend zijn de posters en kunstobjecten die het museum rijk is. “Onterecht,” stelt de directeur. “Juist die vertellen verhalen; wij bieden context, dat is meer dan wat auto’s op een rij.” Als voorbeeld noemt hij een affiche van het Franse automerk Cottereau uit begin 1900. “Zo’n auto kostte destijds grofweg vijf jaarsalarissen.

Dus als je er een had, wilde je ermee pronken. En wie kan dat beter dan een dame? Daarom beeldde men vaak vrouwen af, in hun zondagsjurken achter het stuur. Verderop zie je nog wat mensen stuntelen met kreupele paarden, toen nog dé grote concurrenten.”

TripAdvisor

Met een plek in de top tien van TripAdvisor heeft het museum aan aandacht geen gebrek. “De 165.000 bezoekers per jaar zijn vooral particulieren; steeds meer Museumkaart-houders weten ons gelukkig ook te vinden,” constateert Kooyman tevreden. “Daarnaast ontvangen we jaarlijks honderden leerlingen omdat we op het ‘cultuurmenu’ van de scholen staan.

Voor hen zijn er een audiotour, een interactieve game en een multiplechoicevragenlijst, die ook veel gebruikt wordt door grootouders en hun kleinkinderen. Die maatschappelijke rol hoort bij wat er tegenwoordig van musea wordt gevraagd.”

Louwman Museum
Een onvermoede functie van het zelfstandige Louwman Museum is die van host voor zakelijke bijeenkomsten. “Dat zijn er nu 300 per jaar, van een vergadering tot een driedaags congres, en we willen groeien naar 450,” vertelt Kooyman. “


‘Het gebouw heeft het theater, de bibliotheek, vergaderzalen en het café om allerlei evenementen te faciliteren’

Het cultureel ondernemerschap past ons uitstekend, al tien jaar lang. Het gebouw heeft het theater, de bibliotheek, vergaderzalen en dit café om allerlei evenementen voor tientallen of een paar honderd mensen te kunnen faciliteren. In de ‘great hall’ zijn zelfs recepties mogelijk voor tot wel duizend gasten.”

Auto’s

Bij al die activiteiten hebben de auto’s een cruciale plek: “Soms hoort er een rondje door het museum bij, met een inleiding van mij of een van de gidsen. Maar er kunnen ook auto’s uit de collectie naar de zalen gebracht worden. Ze zijn er tenslotte ter lering en vermaak.” En het voordeel voor de gastheer of gastvrouw? “Een hoge opkomst, want mensen zijn altijd nieuwsgierig.”

www.louwmanmuseum.nl