Audio Forum: alles voor een concert in eigen woonkamer
Met twee winkels in de Westfield Mall of the Netherlands, Denon Store en Bang & Olufsen, bedient moederbedrijf Audio Forum een breed publiek. “Als je hier wat wilt kopen, moet je er natuurlijk eerst naar geluisterd hebben.”
DATUM
24 juli 2023
TEKST
Tijmen van den Born
BEELD
Brian Mul
Audio Forum: alles voor een concert in eigen woonkamer
Met twee winkels in de Westfield Mall of the Netherlands, Denon Store en Bang & Olufsen, bedient moederbedrijf Audio Forum een breed publiek. “Als je hier wat wilt kopen, moet je er natuurlijk eerst naar geluisterd hebben.”
“Waar je eigenlijk naartoe wilt werken, is dat kippenvelmoment,” zegt Erwin van den Bulk (36) als zijn collega Jay Bonhof (32) het geluid van de audioset-up zachter draait. De laatste klanken van Keeno’s ‘Dignity Found’, een drum-’n-bass-nummer, sterven weg. “Ik las laatst dat maar zestig procent van de mensen dat kan krijgen, kippenvel van muziek. En wat je dan raakt, verschilt natuurlijk per persoon. Vorige week heb ik voor een klant Rammstein gedraaid, die werd daar hartstikke emotioneel van.”
‘Wat je raakt, verschilt natuurlijk per persoon’
Het is een doordeweekse middag in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. De vele mensen in de lange, met winkels gevulde passages zorgen voor zacht geroezemoes. Maar daar merk je op de tweede verdieping van Denon Store niets van. In die ruimte, speciaal gebouwd om geluidsapparatuur te testen, is geluiddicht. Want, zegt Bonhof van Audio Forum: “Met testen begint het eigenlijk. Als je hier wat wilt kopen, moet je er natuurlijk eerst naar geluisterd hebben.”
Bonhof heeft het over high-end audio, geluidsinstallaties in het hogere segment. Wie daarnaar op zoek is, komt bij Denon Store of Bang & Olufsen (B&O) terecht. Want beide winkels vallen onder hetzelfde moederbedrijf: Audio Forum, met wereldmerken als Marantz, Denon, Bowers & Wilkins, Focal, Bang & Olufsen en Naim. “Audio Forum is als het ware onze retailketen,” legt Bonhof – manager van Audio Forum Nederland – uit.”
Uitstraling
Toch verschillen de twee audiowinkels – die in The Mall worden gescheiden door een opticien – sterk van elkaar. “Beide zaken hebben echt een andere uitstraling, dat kunnen we nu goed benadrukken,” vertelt Van den Bulk, shopmanager van Bang & Olufsen Leidschendam, die inmiddels in een comfortabele fauteuil heeft plaatsgenomen. “Er komen verschillende typen klanten bij de twee winkels, en ze zijn ook op zoek naar andere producten.”
‘Beide zaken hebben echt een andere uitstraling’
Kortgezegd zijn dat klanten die gaan voor een muziekinstallatie die zichtbaar in hun woonkamer staat, of een in het interieur verwerkte set-up. Dat laatste is de specialiteit van het Deense Bang & Olufsen. Bonhof: “Bij B&O gaat het niet alleen om het geluid, maar ook om design en lifestyle. De apparatuur is allemaal geïntegreerd – bijvoorbeeld in een decoratief wandmeubel – zodat het natuurlijk opgaat in de inrichting. Je koopt de onderdelen bij B&O niet los, maar als één geheel.” Van den Bulk vult aan: “Houtsoorten kunnen bijvoorbeeld worden afgestemd op je interieur. Dat sluit ook wel goed aan bij onze locatie in The Mall, denk ik, waar de focus sowieso al veel op lifestyle ligt.”
Binnen die focus past ook een surround-set-up, voor liefhebbers van een thuisbioscoop. In de winkel van B&O is een ruimte ingericht waar zo’n systeem getest kan worden, compleet met breedbeeldtelevisie.
Wie bij Denon Store koopt, gaat voor een andere look: de geluidsinstallatie mag juist gezien worden en een prominente plek in huis hebben. “Het is hier veel meer spielerei,” zegt Bonhof over de losse versterkers, speakers en muziekspelers. “Mensen kopen hier ook, omdat audio een hobby van ze is. Je kunt hier een beetje ‘tunen’, zoals we dat noemen. Dus aanpassingen met van alles doen, van de boxen tot geluidskabels en kwalitatief goede stekkerblokken. Ja, zelfs dát maakt verschil.”
‘Jonge mensen komen daar niet op af’
Het brede aanbod vertaalt zich ook in een divers publiek. Niet alleen door de uiteenlopende mogelijkheden bij Denon Store, de lifestyle-elementen van B&O of de hoogwaardige kwaliteit van beide winkels, maar ook door het team van werknemers. Die zijn – in tegenstelling tot de norm in de audiobranche – jong. “Dat is bij de meeste hifi-zaken anders,” zegt Bonhof. “Daar staat dan iemand met een smoking voor de deur, dat geeft een heel stoffig imago. Jonge mensen komen daar minder op af. Maar omdat ons personeel wat jonger is, hebben wij juist wel binding met hen.”
Publiek
Zo hopen deze twee winkels van Audio Forum iedereen te kunnen helpen. Van toevallige voorbijgangers in The Mall die op zoek zijn naar een bluetoothspeaker of koptelefoon, tot mensen die interesse hebben in hoogwaardige audio. Bij klanten die een installatie in het hogere segment kopen, kan Audio Forum ook thuis langskomen. Bonhof: “Als je een set-up van 10.000 of 20.000 euro koopt, moet je natuurlijk wel zeker weten dat het thuis ook goed klinkt. Daar kunnen wij op locatie advies over geven.”
Maar de eerste keuzes worden niet daar gemaakt, maar in een van de luisterruimtes. En omdat iedere audioset bij Denon Store en B&O anders klinkt, past bij iedere combinatie speler-versterker-speaker ook weer ander geluid. Bonhof: “Alle werknemers hebben hun eigen playlist, want je moet weten welke muziek op welke combinatie ultiem klinkt. Daarnaast wil de klant natuurlijk ook een referentiekader hebben met eigen nummers. Ik begin wel altijd met die van mij, daarna kan een klant dan zelf wat aandragen.”
‘Je moet weten welke muziek waar ultiem klinkt’
En van die luistervoorbeelden heeft Bonhof er veel. De set-up waarmee hij een kleine demonstratie geeft, is voor veel verschillende genres geschikt. Naast de drum-’n-bass klinkt ook instrumentaal, jazz en zang met gitaar. Bonhof eindigt met ‘Mountains’ van filmmuziekcomponist Hans Zimmer, gebruikt in de film ‘Interstellar’.
Ook de afsluiter maakt indruk. Het stuk bouwt rustig op, krijgt langzaam meer volume en kracht, en bereikt ten slotte – als er een veertigkoppig koor aanzwelt – een spectaculair hoogtepunt. “Dit is wel écht zo’n nummer,” zegt Van den Bulk als het geluid weer afneemt. Hij is inmiddels opgestaan, en kijkt naar zijn collega: “Wees nou eerlijk: als je hier geen kippenvel van krijgt … dan weet ik het ook niet meer.”
tekst Tijmen van den Born beeld Brian Mul
“Waar je eigenlijk naartoe wilt werken, is dat kippenvelmoment,” zegt Erwin van den Bulk (36) als zijn collega Jay Bonhof (32) het geluid van de audioset-up zachter draait. De laatste klanken van Keeno’s ‘Dignity Found’, een drum-’n-bass-nummer, sterven weg. “Ik las laatst dat maar zestig procent van de mensen dat kan krijgen, kippenvel van muziek. En wat je dan raakt, verschilt natuurlijk per persoon. Vorige week heb ik voor een klant Rammstein gedraaid, die werd daar hartstikke emotioneel van.”
‘Wat je raakt, verschilt natuurlijk per persoon’
Het is een doordeweekse middag in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. De vele mensen in de lange, met winkels gevulde passages zorgen voor zacht geroezemoes. Maar daar merk je op de tweede verdieping van Denon Store niets van. In die ruimte, speciaal gebouwd om geluidsapparatuur te testen, is geluiddicht. Want, zegt Bonhof van Audio Forum: “Met testen begint het eigenlijk. Als je hier wat wilt kopen, moet je er natuurlijk eerst naar geluisterd hebben.”
Bonhof heeft het over high-end audio, geluidsinstallaties in het hogere segment. Wie daarnaar op zoek is, komt bij Denon Store of Bang & Olufsen (B&O) terecht. Want beide winkels vallen onder hetzelfde moederbedrijf: Audio Forum, met wereldmerken als Marantz, Denon, Bowers & Wilkins, Focal, Bang & Olufsen en Naim. “Audio Forum is als het ware onze retailketen,” legt Bonhof – manager van Audio Forum Nederland – uit.”
Uitstraling
Toch verschillen de twee audiowinkels – die in The Mall worden gescheiden door een opticien – sterk van elkaar. “Beide zaken hebben echt een andere uitstraling, dat kunnen we nu goed benadrukken,” vertelt Van den Bulk, shopmanager van Bang & Olufsen Leidschendam, die inmiddels in een comfortabele fauteuil heeft plaatsgenomen. “Er komen verschillende typen klanten bij de twee winkels, en ze zijn ook op zoek naar andere producten.”
‘Beide zaken hebben echt een andere uitstraling’
Kortgezegd zijn dat klanten die gaan voor een muziekinstallatie die zichtbaar in hun woonkamer staat, of een in het interieur verwerkte set-up. Dat laatste is de specialiteit van het Deense Bang & Olufsen. Bonhof: “Bij B&O gaat het niet alleen om het geluid, maar ook om design en lifestyle. De apparatuur is allemaal geïntegreerd – bijvoorbeeld in een decoratief wandmeubel – zodat het natuurlijk opgaat in de inrichting. Je koopt de onderdelen bij B&O niet los, maar als één geheel.” Van den Bulk vult aan: “Houtsoorten kunnen bijvoorbeeld worden afgestemd op je interieur. Dat sluit ook wel goed aan bij onze locatie in The Mall, denk ik, waar de focus sowieso al veel op lifestyle ligt.”
Binnen die focus past ook een surround-set-up, voor liefhebbers van een thuisbioscoop. In de winkel van B&O is een ruimte ingericht waar zo’n systeem getest kan worden, compleet met breedbeeldtelevisie.
Wie bij Denon Store koopt, gaat voor een andere look: de geluidsinstallatie mag juist gezien worden en een prominente plek in huis hebben. “Het is hier veel meer spielerei,” zegt Bonhof over de losse versterkers, speakers en muziekspelers. “Mensen kopen hier ook, omdat audio een hobby van ze is. Je kunt hier een beetje ‘tunen’, zoals we dat noemen. Dus aanpassingen met van alles doen, van de boxen tot geluidskabels en kwalitatief goede stekkerblokken. Ja, zelfs dát maakt verschil.”
‘Jonge mensen komen daar niet op af’
Het brede aanbod vertaalt zich ook in een divers publiek. Niet alleen door de uiteenlopende mogelijkheden bij Denon Store, de lifestyle-elementen van B&O of de hoogwaardige kwaliteit van beide winkels, maar ook door het team van werknemers. Die zijn – in tegenstelling tot de norm in de audiobranche – jong. “Dat is bij de meeste hifi-zaken anders,” zegt Bonhof. “Daar staat dan iemand met een smoking voor de deur, dat geeft een heel stoffig imago. Jonge mensen komen daar minder op af. Maar omdat ons personeel wat jonger is, hebben wij juist wel binding met hen.”
Publiek
Zo hopen deze twee winkels van Audio Forum iedereen te kunnen helpen. Van toevallige voorbijgangers in The Mall die op zoek zijn naar een bluetoothspeaker of koptelefoon, tot mensen die interesse hebben in hoogwaardige audio. Bij klanten die een installatie in het hogere segment kopen, kan Audio Forum ook thuis langskomen. Bonhof: “Als je een set-up van 10.000 of 20.000 euro koopt, moet je natuurlijk wel zeker weten dat het thuis ook goed klinkt. Daar kunnen wij op locatie advies over geven.”
Maar de eerste keuzes worden niet daar gemaakt, maar in een van de luisterruimtes. En omdat iedere audioset bij Denon Store en B&O anders klinkt, past bij iedere combinatie speler-versterker-speaker ook weer ander geluid. Bonhof: “Alle werknemers hebben hun eigen playlist, want je moet weten welke muziek op welke combinatie ultiem klinkt. Daarnaast wil de klant natuurlijk ook een referentiekader hebben met eigen nummers. Ik begin wel altijd met die van mij, daarna kan een klant dan zelf wat aandragen.”
‘Je moet weten welke muziek waar ultiem klinkt’
En van die luistervoorbeelden heeft Bonhof er veel. De set-up waarmee hij een kleine demonstratie geeft, is voor veel verschillende genres geschikt. Naast de drum-’n-bass klinkt ook instrumentaal, jazz en zang met gitaar. Bonhof eindigt met ‘Mountains’ van filmmuziekcomponist Hans Zimmer, gebruikt in de film ‘Interstellar’.
Ook de afsluiter maakt indruk. Het stuk bouwt rustig op, krijgt langzaam meer volume en kracht, en bereikt ten slotte – als er een veertigkoppig koor aanzwelt – een spectaculair hoogtepunt. “Dit is wel écht zo’n nummer,” zegt Van den Bulk als het geluid weer afneemt. Hij is inmiddels opgestaan, en kijkt naar zijn collega: “Wees nou eerlijk: als je hier geen kippenvel van krijgt … dan weet ik het ook niet meer.”