Amare, een cultuurhuis van zeven voetbalvelden groot

Na een aanloop van meer dan tien jaar is het eindelijk zover: Amare is open. En hoe. Er staat dit seizoen een programma om je vingers bij af te likken, vertelt zakelijk directeur Leontien Wiering.

Amare Den Haag

DATUM

24 maart 2022

TEKST

Maja Landeweer

BEELD

Fleur Beemster (portret) en Katja Effting / Wouter Vellekoop / Carlijn Stortelder (gebouw)

Amare, een cultuurhuis van zeven voetbalvelden groot

Na een aanloop van meer dan tien jaar is het eindelijk zover: Amare is open. En hoe. Er staat dit seizoen een programma om je vingers bij af te likken, vertelt zakelijk directeur Leontien Wiering.

Leontien Wiering, zakelijk directeur van Amare, poseert voor de fotograaf aan de barre (de balk waar balletdansers hun oefeningen aan doen) in een gigantische dansstudio met uitzicht op de Nieuwe Kerk aan het Spui. De lange helft van de ruimte is alleen maar raam, er valt een zee aan licht naar binnen. Hier staat elke ochtend de wereldtop van de dans de dagelijkse oefeningen te doen. Kijk je vanaf de straat naar boven, dan vang je er een glimp van op. Een kijkje achter de schermen van dansstad Den Haag.

Leontien Wiering Amare

Leontien Wiering in een van de dansstudio’s van het Nederlands Dans Theater met uitzicht over de stad.

Het nieuwe theater Amare is net een kijkdoos. Je kijkt er dwars doorheen, door dit creatieve minidorp midden in de stad. De ruimtes tussen de markante zuilen – in de vorm van stemvorken – zijn allemaal vensters op het binnenste van het gebouw, waar mensen leren, creëren, trainen en oefenen. Op een goeie dag lopen hier zo 6000 mensen rond, zegt Wiering.

Leontien Wiering Amare

Studenten van het Koninklijk Conservatorium, kantoorpersoneel, musici, dansers, publiek, bezoekers van het restaurant. “Het is een stad in een stad.” En het is geen gesloten wereld, zoals het oude Koninklijk Conservatorium bijvoorbeeld was, iedereen kan er doorheen lopen. Het is supertransparant, aldus Wiering. “Dat is een van de belangrijkste uitgangspunten van de architecten geweest. Overal stroomt het daglicht volop naar binnen.”

Brasserie Amare

Amare is een gebouw voor de hele stad, waar de deur de hele dag door openstaat. “Je kunt hier zitten om te werken of een drankje doen in Brasserie Amare.” En mogelijk loop je dan zomaar tegen een bandje op dat een gratis optreden weggeeft of performen er dansers in de hal. “We gaan van alles organiseren in de publieke ruimtes. Onze programmeurs zijn daar volop mee bezig. Je kunt voor een speciaal programma langskomen of je laten verrassen als je hier in de buurt bent.”

‘Je kunt hier zitten om te werken of een drankje doen in Brasserie Amare’

Het gebouw moet gaan bruisen. Amare is opgezet als een plek waar mensen elkaar ontmoeten, waar een kruisbestuiving plaats kan vinden tussen de conservatoriumstudenten, de huisgezelschappen Residentie Orkest en Nederlands Dans Theater en andere groepen die hier optreden. “Je merkt nu al dat dat gebeurt,” zegt Wiering, nog voor de officiële opening, glunderend. “Hoe dat werkt? Heel simpel. Je komt elkaar gewoon tegen. En daar gebeurt het.”


Lees ook:
Casper Faassen maakt werk met dansers NDT
Op zoek naar schoonheid in isolatie

Wiering trad twee jaar geleden aan als zakelijk directeur van het theater in aanbouw. Ze kwam binnen ‘op het mooiste moment’, zegt ze. Toen het gebouw (55.000 vierkante meter, ‘zeven voetbalvelden’) dat heel lang alleen op papier bestond, steeds meer vorm kreeg. De eerste plannen voor Amare, dat toen nog het Onderwijs- en Cultuurcomplex (OCC) heette, stammen uit 2009. Lange tijd is er veel politieke weerstand tegen de nieuwbouw geweest. Begrijpelijk, vindt Wiering. “Het is een enorme investering.”

Amare Den Haag

‘Het complex dat én podium én leerschool én creatieve broedplek is, is uniek in Nederland’

Nu hoopt ze dat Amare Haagse trots gaat worden. Het complex dat én podium én leerschool én creatieve broedplek is, is uniek in Nederland, weet ze. Ook bijzonder: het grote aanbod aan dansvoorstellingen. Amare zet de hofstad nog meer op de kaart als dansstad. “Wij hebben een theaterzaal die speciaal is gebouwd voor dans, dat heb je nergens anders.” Die danszaal, met goudkleurige stoeltjes, is zo gebouwd dat de focus volledig op het podium ligt. “Zodat je helemaal opgaat in de voorstelling.”
Een groot verschil met de spectaculaire concertzaal, waar het publiek rondom zit. De stoelen kunnen eruit voor staconcerten. “Daarmee krijgt Den Haag er een middenzaal bij voor popconcerten, zodat ook grotere acts hiernaartoe kunnen komen.” Zonder stoelen passen er 2500 mensen in.

Koninklijk Conservatorium

Ook het Koninklijk Conservatorium, dat 1000 studenten herbergt op de bovenste drie verdiepingen, heeft een eigen theaterzaal. Daarbij heeft Amare nog een vierde, kleinere zaal, de Amare Studio, de repetitiezaal van het Residentie Orkest waar ook kleinere optredens plaats kunnen vinden. Wie een kijkje achter de schermen wil, kan mee met een van de rondleidingen, die het hele jaar plaatsvinden. De zalen zijn akoestisch ontkoppeld. “In de ene zaal kan een vet popconcert staan, terwijl mensen in de andere zaal naar een heel verstilde dansvoorstelling kijken.”

Holland Dance Festival

De afgelopen twee jaar zijn ‘heel druk’ geweest, zegt Wiering, en ook ‘heel mooi’. Aan de ene kant een compleet nieuw theater opbouwen – ‘hoeveel directeuren maken dat mee?’ – en aan de andere kant het tijdelijke Zuiderstrandtheater draaiende houden. De aandacht moest over honderden zaken verdeeld worden, maar het programma voor het eerste seizoen is er niet minder om.

zaal Amare

De zalen zijn akoestisch ontkoppeld. “In de ene zaal kan een vet popconcert staan, terwijl mensen in de andere zaal naar een heel verstilde dansvoorstelling kijken.”

Dit seizoen komt bijvoorbeeld Anne Teresa de Keersmaeker solo en met een ballet van haar gezelschap Rosas. Zij zijn al lang niet meer in Den Haag te zien geweest. In februari komen hoogstandjes uit de internationale dans voorbij tijdens het Holland Dance Festival. En dat is nog maar een kleine greep uit het programma, dat voor elk wat wils biedt: van een klassiek concert tot een musical voor het hele gezin.

Antwerpen

Intussen is Wiering gekiekt. Op de plek waar haar loopbaan begon, aan de balletbarre. Ze is opgeleid tot danseres en danste een aantal jaar in Antwerpen. Haar droom was een plekje bij het Nederlands Dans Theater of het Nationale Ballet. Toen bleek dat dat maar voor weinigen was weggelegd, besloot ze een ander talent aan te boren, ze was altijd al een handige regelaar. Haar eerste baan was producent bij het Korzo Theater in Den Haag. Daarna werkte ze op verschillende plekken in het land. Ze was onder meer directeur van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht en directeur van de dansopleidingen in Amsterdam.

Jan Zoet

En nu is ze terug in Den Haag om samen met algemeen directeur Jan Zoet het modernste theater van Nederland aan te sturen. In dat grootse theater is zij de verbinder. De kiem daarvoor is gelegd in haar dansloopbaan, denkt ze. “Een danser staat nooit alleen. Uiteindelijk maak je die voorstelling met z’n allen.” Net zoals de studenten, de bezoekers, de musici en de dansers samen Amare maken.

www.amare.nl

datum 24 maart 2022
tekst Maja Landeweer beeld Fleur Beemster (portret) en Katja Effting / Wouter Vellekoop / Carlijn Stortelder (gebouw)

Leontien Wiering, zakelijk directeur van Amare, poseert voor de fotograaf aan de barre (de balk waar balletdansers hun oefeningen aan doen) in een gigantische dansstudio met uitzicht op de Nieuwe Kerk aan het Spui. De lange helft van de ruimte is alleen maar raam, er valt een zee aan licht naar binnen. Hier staat elke ochtend de wereldtop van de dans de dagelijkse oefeningen te doen. Kijk je vanaf de straat naar boven, dan vang je er een glimp van op. Een kijkje achter de schermen van dansstad Den Haag.

Leontien Wiering Amare

Leontien Wiering in een van de dansstudio’s van het Nederlands Dans Theater met uitzicht over de stad.

Het nieuwe theater Amare is net een kijkdoos. Je kijkt er dwars doorheen, door dit creatieve minidorp midden in de stad. De ruimtes tussen de markante zuilen – in de vorm van stemvorken – zijn allemaal vensters op het binnenste van het gebouw, waar mensen leren, creëren, trainen en oefenen. Op een goeie dag lopen hier zo 6000 mensen rond, zegt Wiering.

Leontien Wiering Amare

Studenten van het Koninklijk Conservatorium, kantoorpersoneel, musici, dansers, publiek, bezoekers van het restaurant. “Het is een stad in een stad.” En het is geen gesloten wereld, zoals het oude Koninklijk Conservatorium bijvoorbeeld was, iedereen kan er doorheen lopen. Het is supertransparant, aldus Wiering. “Dat is een van de belangrijkste uitgangspunten van de architecten geweest. Overal stroomt het daglicht volop naar binnen.”

Brasserie Amare

Amare is een gebouw voor de hele stad, waar de deur de hele dag door openstaat. “Je kunt hier zitten om te werken of een drankje doen in Brasserie Amare.” En mogelijk loop je dan zomaar tegen een bandje op dat een gratis optreden weggeeft of performen er dansers in de hal. “We gaan van alles organiseren in de publieke ruimtes. Onze programmeurs zijn daar volop mee bezig. Je kunt voor een speciaal programma langskomen of je laten verrassen als je hier in de buurt bent.”

‘Je kunt hier zitten om te werken of een drankje doen in Brasserie Amare’

Het gebouw moet gaan bruisen. Amare is opgezet als een plek waar mensen elkaar ontmoeten, waar een kruisbestuiving plaats kan vinden tussen de conservatoriumstudenten, de huisgezelschappen Residentie Orkest en Nederlands Dans Theater en andere groepen die hier optreden. “Je merkt nu al dat dat gebeurt,” zegt Wiering, nog voor de officiële opening, glunderend. “Hoe dat werkt? Heel simpel. Je komt elkaar gewoon tegen. En daar gebeurt het.”


Lees ook:
Casper Faassen maakt werk met dansers NDT
Op zoek naar schoonheid in isolatie

Wiering trad twee jaar geleden aan als zakelijk directeur van het theater in aanbouw. Ze kwam binnen ‘op het mooiste moment’, zegt ze. Toen het gebouw (55.000 vierkante meter, ‘zeven voetbalvelden’) dat heel lang alleen op papier bestond, steeds meer vorm kreeg. De eerste plannen voor Amare, dat toen nog het Onderwijs- en Cultuurcomplex (OCC) heette, stammen uit 2009. Lange tijd is er veel politieke weerstand tegen de nieuwbouw geweest. Begrijpelijk, vindt Wiering. “Het is een enorme investering.”

Amare Den Haag

‘Het complex dat én podium én leerschool én creatieve broedplek is, is uniek in Nederland’

Nu hoopt ze dat Amare Haagse trots gaat worden. Het complex dat én podium én leerschool én creatieve broedplek is, is uniek in Nederland, weet ze. Ook bijzonder: het grote aanbod aan dansvoorstellingen. Amare zet de hofstad nog meer op de kaart als dansstad. “Wij hebben een theaterzaal die speciaal is gebouwd voor dans, dat heb je nergens anders.” Die danszaal, met goudkleurige stoeltjes, is zo gebouwd dat de focus volledig op het podium ligt. “Zodat je helemaal opgaat in de voorstelling.”
Een groot verschil met de spectaculaire concertzaal, waar het publiek rondom zit. De stoelen kunnen eruit voor staconcerten. “Daarmee krijgt Den Haag er een middenzaal bij voor popconcerten, zodat ook grotere acts hiernaartoe kunnen komen.” Zonder stoelen passen er 2500 mensen in.

Koninklijk Conservatorium

Ook het Koninklijk Conservatorium, dat 1000 studenten herbergt op de bovenste drie verdiepingen, heeft een eigen theaterzaal. Daarbij heeft Amare nog een vierde, kleinere zaal, de Amare Studio, de repetitiezaal van het Residentie Orkest waar ook kleinere optredens plaats kunnen vinden. Wie een kijkje achter de schermen wil, kan mee met een van de rondleidingen, die het hele jaar plaatsvinden. De zalen zijn akoestisch ontkoppeld. “In de ene zaal kan een vet popconcert staan, terwijl mensen in de andere zaal naar een heel verstilde dansvoorstelling kijken.”

Holland Dance Festival

De afgelopen twee jaar zijn ‘heel druk’ geweest, zegt Wiering, en ook ‘heel mooi’. Aan de ene kant een compleet nieuw theater opbouwen – ‘hoeveel directeuren maken dat mee?’ – en aan de andere kant het tijdelijke Zuiderstrandtheater draaiende houden. De aandacht moest over honderden zaken verdeeld worden, maar het programma voor het eerste seizoen is er niet minder om.

zaal Amare

De zalen zijn akoestisch ontkoppeld. “In de ene zaal kan een vet popconcert staan, terwijl mensen in de andere zaal naar een heel verstilde dansvoorstelling kijken.”

Dit seizoen komt bijvoorbeeld Anne Teresa de Keersmaeker solo en met een ballet van haar gezelschap Rosas. Zij zijn al lang niet meer in Den Haag te zien geweest. In februari komen hoogstandjes uit de internationale dans voorbij tijdens het Holland Dance Festival. En dat is nog maar een kleine greep uit het programma, dat voor elk wat wils biedt: van een klassiek concert tot een musical voor het hele gezin.

Antwerpen

Intussen is Wiering gekiekt. Op de plek waar haar loopbaan begon, aan de balletbarre. Ze is opgeleid tot danseres en danste een aantal jaar in Antwerpen. Haar droom was een plekje bij het Nederlands Dans Theater of het Nationale Ballet. Toen bleek dat dat maar voor weinigen was weggelegd, besloot ze een ander talent aan te boren, ze was altijd al een handige regelaar. Haar eerste baan was producent bij het Korzo Theater in Den Haag. Daarna werkte ze op verschillende plekken in het land. Ze was onder meer directeur van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht en directeur van de dansopleidingen in Amsterdam.

Jan Zoet

En nu is ze terug in Den Haag om samen met algemeen directeur Jan Zoet het modernste theater van Nederland aan te sturen. In dat grootse theater is zij de verbinder. De kiem daarvoor is gelegd in haar dansloopbaan, denkt ze. “Een danser staat nooit alleen. Uiteindelijk maak je die voorstelling met z’n allen.” Net zoals de studenten, de bezoekers, de musici en de dansers samen Amare maken.

www.amare.nl