Store du Nord
Store du Nord puts fashion makers on a pedestal
Menswear met oog voor makers, natuur en kwaliteit. Jeroen de Wal zet met zijn winkel Store du Nord de modebranche op z’n kop. “Ik laat de andere kant van de industrie zien.”
DATE
23 November 2021
TEXT
Jasper Gramsma
IMAGE
Brian Mul
Store du Nord
Store du Nord puts fashion makers on a pedestal
Menswear met oog voor makers, natuur en kwaliteit. Jeroen de Wal zet met zijn winkel Store du Nord de modebranche op z’n kop. “Ik laat de andere kant van de industrie zien.”
Tet Noordeinde ontwaakt en uit de speakers van Store du Nord op nummer 49 klinkt ontspannende jazz. Aan de robuuste, metalen buizen hangen jasjes en sweaters in ingetogen maar gedistingeerde kleuren. Op de betonnen vloer doorleefde perzen, aan de muur rauwe reclameborden van het legendarische Britse kledingmerk Barbour International. “Heb ik er met veel moeite op geschroefd, dus die gaan nooit meer weg,” lacht de jongensachtige eigenaar en doorgewinterde modeman Jeroen de Wal.
‘Ik wilde het beter doen, het verschil maken’
Alles in de herenkledingzaak ademt ambacht, en dat is precies de bedoeling. “Na twintig jaar in het management van internationale modebedrijven wilde ik het helemaal anders: het beter doen, het verschil maken,” vertelt De Wal bevlogen. “Niet langer in die machinerie van marges, snelheid en aantallen die ten koste gaat van arbeidsomstandigheden, duurzaamheid en vakmanschap. Nu zet ik juist de makers op een voetstuk, omdat ik waarde hecht aan traditie en innovatie. Aan modetrends conformeer ik me niet.”
Toen De Wal in 2019 zijn winkel opende, kon hij eindelijk aan de slag met de gepassioneerde maar vaak onbekende makers over wie hij in zijn vrije tijd blogde. “Velen van hen heb ik ontmoet. Deze winkel is voor mij een platform om die kant van de industrie te laten zien. Ik leg uit waarom ze voor bepaalde constructies kiezen, welke stoffen ze gebruiken en hoe de kleding wordt gemaakt.”
‘Het is meer mijn huis waar ik je vertel over mijn passie’
Eigenlijk is Store du Nord wat hem betreft geen typische winkel. “Het is meer mijn huis waar ik je vertel over mijn passie.”
Een van de staaltjes traditioneel vakmanschap zijn de items van het atelier Motiv Mfg uit Peking. “China heeft een negatief imago als het om kleding gaat, maar er worden ook heel mooie dingen gemaakt; het land heeft duizenden jaren textielgeschiedenis!”
Motiv Mfg behoort volgens De Wal tot de allerbeste. “Het team bestaat uit vijf specialistische ontwerpers. Zij verwerken de exclusiefste geweven stoffen uit Europa. Daarbij gebruiken ze alleen originele patronen uit de periode 1900-1950.”
Details
Het resultaat zijn jasjes en broeken met een even nostalgisch als eenvoudig silhouet. Pas op het tweede gezicht vallen de geraffineerde details op die de hand van de meester verraden. “Hoewel het een ready-to-wearcollectie is, worden de stukken als maatwerk in elkaar gezet. Zo zijn de colberts ‘full canvas’ en worden de mouwen speciaal voor de Nederlandse markt een fractie langer gemaakt,” legt De Wal uit. Dan trots: “In 2022 komt het team naar onze winkel voor een maatwerksessie.”
Norwegian Rain
Wanneer het aankomt op innovatie is het label Norwegian Rain, waarvan Store du Nord het enige Nederlandse verkooppunt is, het summum. De Wal: “Qua technologie lopen zij voorop. Voor hun waterdichte overjassen hebben ze een stoffenproducent die circulair werkt. De waterafstotende laag bestaat al voor 95 procent uit niet-schadelijke stoffen, en die ontwikkeling gaat door om de impact op het milieu nog verder te beperken. Om diezelfde reden werken ze vrijwel zonder voorraden.”
Store du Nord
Store du Nord heeft de Europese primeur met het merk Indi + Ash. “Een heel bijzonder verhaal,” vat De Wal samen. “Ik ben in contact gekomen met een ontwerper uit New York die samenwerkt met een Indiase handweversfamilie. Zij gebruiken een katoengewas dat z’n minimale hoeveelheid benodigd vocht direct uit de lucht haalt. Daardoor is irrigatie niet nodig. Daarnaast maakt de familie alleen gebruik van natuurlijke verfstoffen uit indigo, as en ijzer.” Duurzamer kan niet, zou je zeggen.
De Wals grootste liefde is misschien wel die voor denim. “Vooral Japanse,” specificeert hij. “Ik ben daar in weverijen geweest waar nog stof gemaakt wordt met ouderwetse machines. Prachtig om te zien hoe die kennis wordt doorgegeven.” Deze ‘raw denims’ belanden via kleinschalige makers als het Spaanse Companion (‘gewoon de allerbeste’) en het Japanse Momotaro (‘cult voor de purist’) bij Store du Nord, in de vorm van jeans. “
Doordat zij durven te experimenteren, innoveren ze uiteindelijk de hele branche.”
GELUKKIG
In zijn idealisme staat de ondernemer bepaald niet alleen. “Gelukkig wordt er steeds bewuster gekocht en groeit de interesse in de herkomst van kleding. In het begin had ik vooral expats en toeristen als klanten, maar nu weten ook Nederlanders hun weg te vinden. Mensen hebben gewoon genoeg van matige kwaliteit,” concludeert hij tevreden.
text Jasper Gramsma image Brian Mul
Tet Noordeinde ontwaakt en uit de speakers van Store du Nord op nummer 49 klinkt ontspannende jazz. Aan de robuuste, metalen buizen hangen jasjes en sweaters in ingetogen maar gedistingeerde kleuren. Op de betonnen vloer doorleefde perzen, aan de muur rauwe reclameborden van het legendarische Britse kledingmerk Barbour International. “Heb ik er met veel moeite op geschroefd, dus die gaan nooit meer weg,” lacht de jongensachtige eigenaar en doorgewinterde modeman Jeroen de Wal.
‘Ik wilde het beter doen, het verschil maken’
Alles in de herenkledingzaak ademt ambacht, en dat is precies de bedoeling. “Na twintig jaar in het management van internationale modebedrijven wilde ik het helemaal anders: het beter doen, het verschil maken,” vertelt De Wal bevlogen. “Niet langer in die machinerie van marges, snelheid en aantallen die ten koste gaat van arbeidsomstandigheden, duurzaamheid en vakmanschap. Nu zet ik juist de makers op een voetstuk, omdat ik waarde hecht aan traditie en innovatie. Aan modetrends conformeer ik me niet.”
Toen De Wal in 2019 zijn winkel opende, kon hij eindelijk aan de slag met de gepassioneerde maar vaak onbekende makers over wie hij in zijn vrije tijd blogde. “Velen van hen heb ik ontmoet. Deze winkel is voor mij een platform om die kant van de industrie te laten zien. Ik leg uit waarom ze voor bepaalde constructies kiezen, welke stoffen ze gebruiken en hoe de kleding wordt gemaakt.”
‘Het is meer mijn huis waar ik je vertel over mijn passie’
Eigenlijk is Store du Nord wat hem betreft geen typische winkel. “Het is meer mijn huis waar ik je vertel over mijn passie.”
Een van de staaltjes traditioneel vakmanschap zijn de items van het atelier Motiv Mfg uit Peking. “China heeft een negatief imago als het om kleding gaat, maar er worden ook heel mooie dingen gemaakt; het land heeft duizenden jaren textielgeschiedenis!”
Motiv Mfg behoort volgens De Wal tot de allerbeste. “Het team bestaat uit vijf specialistische ontwerpers. Zij verwerken de exclusiefste geweven stoffen uit Europa. Daarbij gebruiken ze alleen originele patronen uit de periode 1900-1950.”
Details
Het resultaat zijn jasjes en broeken met een even nostalgisch als eenvoudig silhouet. Pas op het tweede gezicht vallen de geraffineerde details op die de hand van de meester verraden. “Hoewel het een ready-to-wearcollectie is, worden de stukken als maatwerk in elkaar gezet. Zo zijn de colberts ‘full canvas’ en worden de mouwen speciaal voor de Nederlandse markt een fractie langer gemaakt,” legt De Wal uit. Dan trots: “In 2022 komt het team naar onze winkel voor een maatwerksessie.”
Norwegian Rain
Wanneer het aankomt op innovatie is het label Norwegian Rain, waarvan Store du Nord het enige Nederlandse verkooppunt is, het summum. De Wal: “Qua technologie lopen zij voorop. Voor hun waterdichte overjassen hebben ze een stoffenproducent die circulair werkt. De waterafstotende laag bestaat al voor 95 procent uit niet-schadelijke stoffen, en die ontwikkeling gaat door om de impact op het milieu nog verder te beperken. Om diezelfde reden werken ze vrijwel zonder voorraden.”
Store du Nord
Store du Nord heeft de Europese primeur met het merk Indi + Ash. “Een heel bijzonder verhaal,” vat De Wal samen. “Ik ben in contact gekomen met een ontwerper uit New York die samenwerkt met een Indiase handweversfamilie. Zij gebruiken een katoengewas dat z’n minimale hoeveelheid benodigd vocht direct uit de lucht haalt. Daardoor is irrigatie niet nodig. Daarnaast maakt de familie alleen gebruik van natuurlijke verfstoffen uit indigo, as en ijzer.” Duurzamer kan niet, zou je zeggen.
De Wals grootste liefde is misschien wel die voor denim. “Vooral Japanse,” specificeert hij. “Ik ben daar in weverijen geweest waar nog stof gemaakt wordt met ouderwetse machines. Prachtig om te zien hoe die kennis wordt doorgegeven.” Deze ‘raw denims’ belanden via kleinschalige makers als het Spaanse Companion (‘gewoon de allerbeste’) en het Japanse Momotaro (‘cult voor de purist’) bij Store du Nord, in de vorm van jeans. “
Doordat zij durven te experimenteren, innoveren ze uiteindelijk de hele branche.”
GELUKKIG
In zijn idealisme staat de ondernemer bepaald niet alleen. “Gelukkig wordt er steeds bewuster gekocht en groeit de interesse in de herkomst van kleding. In het begin had ik vooral expats en toeristen als klanten, maar nu weten ook Nederlanders hun weg te vinden. Mensen hebben gewoon genoeg van matige kwaliteit,” concludeert hij tevreden.