How Secrid became a Hague success story

Secrid Binckhorst BOIDR Haag company

DATE

27 December 2022

TEXT

Annerieke Simeone

IMAGE

Fleur Beemsterr

Secrid de maker van pasjesportemonnees noemen? Daarmee doe je het wereldberoemde Haagse bedrijf tekort. Met hun oog voor mens, milieu en maatschappij willen de oprichters het verschil maken. “De wallets zijn slechts een drager van onze filosofie.”

Tet is lunchtijd als het gesprek met Marianne van Sasse van Ysselt aanvangt. De productontwerper en medeoprichter van Secrid gaat ons voor naar het bedrijfsrestaurant in het even fraaie als huiselijke hoofdkantoor in de Binckhorst. “Hier kunnen onze honderd medewerkers elke dag eten. En het is geheel vegetarisch,” vertelt ze.

secrid Haags Binckhorst BOIDR

Marianne van Sasse van Ysselt in het fraaie hoofdkantoor van Secrid in de Binckhorst.

Nadat we iets lekkers hebben opgeschept van het uitgebreide buffet, nemen we plaats op een picknickbank aan het water, in de zon. Hier wil toch iedereen wel werken? “In alles wat we doen, kijken we naar de rol van de mens en hoe we die zo goed mogelijk kunnen faciliteren,” legt Van Sasse van Ysselt uit. “Als je probeert het elke dag iets beter te doen dan de vorige, wordt het resultaat ook echt beter.”

Secrid

Het is een van de geheimen van Secrid, groot geworden met de Cardprotector en bijbehorende wallet voor pasjes, waarvan er inmiddels jaarlijks twee miljoen worden verkocht op achtduizend plekken in tachtig landen. Maar zoals dat gaat met successtory’s, ging er vallen en opstaan aan vooraf.


“Mijn man René van Geer en ik hadden twintig jaar lang een bureau in productdesign, met klanten als Maxi-Cosi, Sitecom en Quooker. Tegelijk hadden we de droom om ooit een eigen merk op te zetten”

Van Sasse van Ysselt: “Mijn man René van Geer en ik hadden twintig jaar lang een bureau in productdesign, met klanten als Maxi-Cosi, Sitecom en Quooker. Tegelijk hadden we de droom om ooit een eigen merk op te zetten. Midden jaren negentig waren we voor KPN bezig met een telefoontoestel en wilde de Postbank een saldochecker voor de pinpas; betaalkaarten rukten op, maar portemonnee-ontwerpers deden niets. Zo is bij René het idee voor een kaarthouder ontstaan.”

Enorme afvalberg

De Bodycard, de oudste voorloper van de huidige Cardprotector, was geboren. “Mensen waren er nogal sceptisch over – ze hadden toch cash?!”, herinnert de productdesigner zich. “Dus maakten we in 2003 een revisie, met een laatje voor muntgeld. Een totale flop.” Toen tijdens de kredietcrisis de ene na de andere opdrachtgever wegviel – ‘innovatie sneuvelt als eerste’ – besloot het duo niettemin de sprong te wagen en zich volledig op de kaarthouders te storten. “We hadden een paar eenvoudige uitgangspunten: het moet nieuw zijn, een hoog spelgehalte hebben en van zodanig hoge kwaliteit zijn dat repareren of recyclen makkelijk is, omdat we niet willen bijdragen aan de enorme afvalberg,” somt ze op. “Nou, dat is gelukt.”


“De markt is zo groot dat wij ’m toch nooit in ons eentje kunnen bedienen”

Wie een exemplaar heeft, weet hoe onverwoestbaar dat is. Bang voor verzadiging is Van Sasse van Ysselt evenwel niet. “De markt is zo groot dat wij ’m toch nooit in ons eentje kunnen bedienen. En als je er zelf al één hebt, doe je er waarschijnlijk ook weleens één cadeau.” Ook in de vele, vaak slechte, kopieën ziet ze geen bedreiging, althans voor zichzelf. “Ik heb veel liever dat ons gedachtegoed wordt nagemaakt dan dat een prul het milieu schade toebrengt. Als de namaak wordt onderschept, zorgen wij dan ook zelf voor de afvalverwerking. Wij willen laten zien dat je met respect voor mens en aarde gewoon geld kunt verdienen. Ons motto is dan ook: ‘inspire the industrial evolution’.”

Pocketwear

Zo beschouwd, is Secrid meer een denkwijze dan een maker van fysieke producten. “Je kunt die gedachte op allerlei manieren toepassen, de Cardprotector is slechts de drager van onze filosofie,” aldus Van Sasse van Ysselt. “En het mooie eraan is: de portemonnee is op zijn beurt drager van jouw identiteit. Als je weet waar wij voor staan, denk je vaker na bij het afrekenen. Je stelt jezelf vragen als: heb ik dit echt nodig? Hoe is dit gemaakt? Kan ik een bewustere keuze maken? Daarmee kun je anderen weer inspireren. Dat maakt de wereld van pocketwear, zoals wij de producten waarop we focussen omschrijven, zo interessant. Je draagt het altijd dichtbij en je hebt er continu interactie mee.”

Red Dot Design Award

Dankzij deze aanpak is Secrid in de loop der jaren overladen met prijzen, van de Haagse Parel voor onderscheidend ondernemerschap tot de prestigieuze, internationale Red Dot Design Award voor het ontwerp. Maar voor de oprichters is die erkenning niet genoeg. Na een intensieve voorbereiding mag het bedrijf zich sinds kort Benefit Corporation, kortweg ‘B Corp’, noemen. “In een tijd van greenwashing is lastig te bepalen wanneer je het goed doet,” licht Van Sasse van Ysselt toe. “Daarom was ik blij toen we in Amerika toevallig een winkel vol producten met het B Corp-label tegenkwamen. Ik vond het meteen interessant, maar we kwamen er toen niet aan toe, omdat tijdens de snelle groei die ons bedrijf had doorgemaakt, er ook dingen bleven liggen.”

‘In alles wat we doen, kijken we naar de rol van de mens en hoe we die zo goed mogelijk kunnen faciliteren’

Van de schadelijkheid van de schoonmaakspullen tot de gendervriendelijkheid van de wc’s en de hoogte van het energieverbruik: alles werd via uitgebreide checklists nog eens onder de loep genomen. “De certificering is heel streng, maar het proces heeft ons enorm geholpen om nog beter naar de mensen en de productie te kijken. En wat nog belangrijker is: de protocollen en innovatieprogramma’s zorgen ervoor dat iedereen in ons bedrijf handvatten heeft om op hetzelfde niveau te komen en ambassadeur te zijn van onze boodschap. Zelfs onze leveranciers, zoals de sociale werkplaatsen waarmee we werken, hebben hun werkwijze nog eens tegen het licht gehouden. Zo maak je impact met z’n allen.”

Goede telefoonhoes

Intussen zitten de doorgewinterde ontwerpers niet stil als het gaat om het uitvinden van nieuwe producten. “Ik heb het gevoel dat we pas net begonnen zijn!”, zegt Van Sasse van Ysselt enthousiast. “We ontwikkelen een nieuw concept voor de sleutelhanger, en veel mensen vragen opvallend genoeg om een pillendoosje. Ook denken we na over een goede telefoonhoes, al is dat lastig met de afhankelijkheid van verschillende maten. We gaan zelfs een stap verder en richten ons op de vraag: wat heb je straks nog in je zak als je alleen je smartphone bij je hebt? Zolang wij in je persoonlijke domein zitten, helpen we je om de wereld elke dag een beetje beter te maken.” Opeens vraagt ze: “Hoe vind je de vegakroket?” Ja, die is verrukkelijk. Dan met een knipoog: “Kijk, dat is nou de industriële evolutie.”

www.secrid.com

date 27-December-2022
text Annerieke Simeone / image Fleur Beemsterr

Secrid de maker van pasjesportemonnees noemen? Daarmee doe je het wereldberoemde Haagse bedrijf tekort. Met hun oog voor mens, milieu en maatschappij willen de oprichters het verschil maken. “De wallets zijn slechts een drager van onze filosofie.”

Tet is lunchtijd als het gesprek met Marianne van Sasse van Ysselt aanvangt. De productontwerper en medeoprichter van Secrid gaat ons voor naar het bedrijfsrestaurant in het even fraaie als huiselijke hoofdkantoor in de Binckhorst. “Hier kunnen onze honderd medewerkers elke dag eten. En het is geheel vegetarisch,” vertelt ze.

secrid Haags Binckhorst BOIDR

Marianne van Sasse van Ysselt in het fraaie hoofdkantoor van Secrid in de Binckhorst.

Nadat we iets lekkers hebben opgeschept van het uitgebreide buffet, nemen we plaats op een picknickbank aan het water, in de zon. Hier wil toch iedereen wel werken? “In alles wat we doen, kijken we naar de rol van de mens en hoe we die zo goed mogelijk kunnen faciliteren,” legt Van Sasse van Ysselt uit. “Als je probeert het elke dag iets beter te doen dan de vorige, wordt het resultaat ook echt beter.”

Secrid

Het is een van de geheimen van Secrid, groot geworden met de Cardprotector en bijbehorende wallet voor pasjes, waarvan er inmiddels jaarlijks twee miljoen worden verkocht op achtduizend plekken in tachtig landen. Maar zoals dat gaat met successtory’s, ging er vallen en opstaan aan vooraf.


“Mijn man René van Geer en ik hadden twintig jaar lang een bureau in productdesign, met klanten als Maxi-Cosi, Sitecom en Quooker. Tegelijk hadden we de droom om ooit een eigen merk op te zetten”

Van Sasse van Ysselt: “Mijn man René van Geer en ik hadden twintig jaar lang een bureau in productdesign, met klanten als Maxi-Cosi, Sitecom en Quooker. Tegelijk hadden we de droom om ooit een eigen merk op te zetten. Midden jaren negentig waren we voor KPN bezig met een telefoontoestel en wilde de Postbank een saldochecker voor de pinpas; betaalkaarten rukten op, maar portemonnee-ontwerpers deden niets. Zo is bij René het idee voor een kaarthouder ontstaan.”

Enorme afvalberg

De Bodycard, de oudste voorloper van de huidige Cardprotector, was geboren. “Mensen waren er nogal sceptisch over – ze hadden toch cash?!”, herinnert de productdesigner zich. “Dus maakten we in 2003 een revisie, met een laatje voor muntgeld. Een totale flop.” Toen tijdens de kredietcrisis de ene na de andere opdrachtgever wegviel – ‘innovatie sneuvelt als eerste’ – besloot het duo niettemin de sprong te wagen en zich volledig op de kaarthouders te storten. “We hadden een paar eenvoudige uitgangspunten: het moet nieuw zijn, een hoog spelgehalte hebben en van zodanig hoge kwaliteit zijn dat repareren of recyclen makkelijk is, omdat we niet willen bijdragen aan de enorme afvalberg,” somt ze op. “Nou, dat is gelukt.”


“De markt is zo groot dat wij ’m toch nooit in ons eentje kunnen bedienen”

Wie een exemplaar heeft, weet hoe onverwoestbaar dat is. Bang voor verzadiging is Van Sasse van Ysselt evenwel niet. “De markt is zo groot dat wij ’m toch nooit in ons eentje kunnen bedienen. En als je er zelf al één hebt, doe je er waarschijnlijk ook weleens één cadeau.” Ook in de vele, vaak slechte, kopieën ziet ze geen bedreiging, althans voor zichzelf. “Ik heb veel liever dat ons gedachtegoed wordt nagemaakt dan dat een prul het milieu schade toebrengt. Als de namaak wordt onderschept, zorgen wij dan ook zelf voor de afvalverwerking. Wij willen laten zien dat je met respect voor mens en aarde gewoon geld kunt verdienen. Ons motto is dan ook: ‘inspire the industrial evolution’.”

Pocketwear

Zo beschouwd, is Secrid meer een denkwijze dan een maker van fysieke producten. “Je kunt die gedachte op allerlei manieren toepassen, de Cardprotector is slechts de drager van onze filosofie,” aldus Van Sasse van Ysselt. “En het mooie eraan is: de portemonnee is op zijn beurt drager van jouw identiteit. Als je weet waar wij voor staan, denk je vaker na bij het afrekenen. Je stelt jezelf vragen als: heb ik dit echt nodig? Hoe is dit gemaakt? Kan ik een bewustere keuze maken? Daarmee kun je anderen weer inspireren. Dat maakt de wereld van pocketwear, zoals wij de producten waarop we focussen omschrijven, zo interessant. Je draagt het altijd dichtbij en je hebt er continu interactie mee.”

Red Dot Design Award

Dankzij deze aanpak is Secrid in de loop der jaren overladen met prijzen, van de Haagse Parel voor onderscheidend ondernemerschap tot de prestigieuze, internationale Red Dot Design Award voor het ontwerp. Maar voor de oprichters is die erkenning niet genoeg. Na een intensieve voorbereiding mag het bedrijf zich sinds kort Benefit Corporation, kortweg ‘B Corp’, noemen. “In een tijd van greenwashing is lastig te bepalen wanneer je het goed doet,” licht Van Sasse van Ysselt toe. “Daarom was ik blij toen we in Amerika toevallig een winkel vol producten met het B Corp-label tegenkwamen. Ik vond het meteen interessant, maar we kwamen er toen niet aan toe, omdat tijdens de snelle groei die ons bedrijf had doorgemaakt, er ook dingen bleven liggen.”

‘In alles wat we doen, kijken we naar de rol van de mens en hoe we die zo goed mogelijk kunnen faciliteren’

Van de schadelijkheid van de schoonmaakspullen tot de gendervriendelijkheid van de wc’s en de hoogte van het energieverbruik: alles werd via uitgebreide checklists nog eens onder de loep genomen. “De certificering is heel streng, maar het proces heeft ons enorm geholpen om nog beter naar de mensen en de productie te kijken. En wat nog belangrijker is: de protocollen en innovatieprogramma’s zorgen ervoor dat iedereen in ons bedrijf handvatten heeft om op hetzelfde niveau te komen en ambassadeur te zijn van onze boodschap. Zelfs onze leveranciers, zoals de sociale werkplaatsen waarmee we werken, hebben hun werkwijze nog eens tegen het licht gehouden. Zo maak je impact met z’n allen.”

Goede telefoonhoes

Intussen zitten de doorgewinterde ontwerpers niet stil als het gaat om het uitvinden van nieuwe producten. “Ik heb het gevoel dat we pas net begonnen zijn!”, zegt Van Sasse van Ysselt enthousiast. “We ontwikkelen een nieuw concept voor de sleutelhanger, en veel mensen vragen opvallend genoeg om een pillendoosje. Ook denken we na over een goede telefoonhoes, al is dat lastig met de afhankelijkheid van verschillende maten. We gaan zelfs een stap verder en richten ons op de vraag: wat heb je straks nog in je zak als je alleen je smartphone bij je hebt? Zolang wij in je persoonlijke domein zitten, helpen we je om de wereld elke dag een beetje beter te maken.” Opeens vraagt ze: “Hoe vind je de vegakroket?” Ja, die is verrukkelijk. Dan met een knipoog: “Kijk, dat is nou de industriële evolutie.”

www.secrid.com